2584
Sök

Bygger en bmw m30b34 turbo motor.

118 Inlägg
8 juli 2013
Trådstartare
#1
Tjena På er! Tänkte fråga lite saker för o få ihop min motor i framtiden smile
Jag kom för ett tag sen över en bmw motor block ett så kallat m30b34   alltså en 3.5L 6a som jag tänkt bygga turbo på. De är nya lager, balanserad vev, vägda stakar o kolvar, sant ner svarvade kolvar för komp sänkingen.
har även tryckt dig O ringar i toppen runt cylindrarna för o täta o en ordentlig pakting ny kamkedia o tråg med förbered oljeretur från turbon. så de är ju "peppat" så att säga men jag är inte ens 18år en o de finns ju inte allt för mycket pengar. Men så är de ju alltid så jag gör vad jag kan så fort jag kan så att säga. smile

De jag tänkte fråga var lite saker som. Va borde jag göra med toppen? Hur stora spridare bör jag ha? Vilket bränsle är bäst? Hur många bars ladd o hur mycket kan jag varva med original Vev o stakar? behöver jag porta mycket i toppen? eller byta ventiler,kam,viper etc? allt möjligt med chip o så vidare allt som har med ovandelen av motorn o göra. tongue

Allt bror ju lite på hur blombocken ser ut o hur mycket jag kan sommarjobba
men tanken är att få ut runt 400-700hk  så berätta allt ni tycker jag bör veta är tacksam för all info jag kan få som ny motorbyggare! smile


74 Inlägg
8 juli 2013
#2
säger bara satsa på snikturbo..

118 Inlägg
9 juli 2013
Trådstartare
#3
Vad menar du med de turbo300e ?
Har tänkt bygga en seriös turbo motor som ska hålla. Jag är händig så sånt som att göra eget grenrör o köra med dubbla spridare = 12 st är liksom redan planerat. har både kontakter och tillgång till de mesta tänkbara maskiner så ser ingen anledning att göra ett sketet snik jobb på denna motor. smile


Försöker iaf
1 998 Inlägg
9 juli 2013
#4
Sebb0 skrev:
Vad menar du med de turbo300e ?
Har tänkt bygga en seriös turbo motor som ska hålla. Jag är händig så sånt som att göra eget grenrör o köra med dubbla spridare = 12 st är liksom redan planerat. har både kontakter och tillgång till de mesta tänkbara maskiner så ser ingen anledning att göra ett sketet snik jobb på denna motor. smile

Ska de inte snikas så lär du få byta stakar, kolvar sprut osv osv...

Men satsa på en holset hx35 med hemmabyggt grenrör.
Köp ett sprut. De du känner att du har råd med och de viktigaste är att de finns någon i närheten som kan mappa billigt wink

800-1000cc spridare. Självklart ska du köra e85.
En  bosch 044, deatchwerk eller större walbropump lär du få inhandla om bränslet ska räcka.

Koppling ska bytas.


Sprut och mappning om du inte känner nån som kan mappa billigt. 10-20 000kr beroende på sprut.
Bränsle, turbo, grenrör, avgas osv   10 000kr
Koppling 5000kr
Övrigt som alltid drar iväg  10 000kr

Då landar vi på 35-45 000kr. 500hk är inte omöjligt med en bottnad HX35 med avgashus #14

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

118 Inlägg
9 juli 2013
Trådstartare
#5
Tack så mycket för svaret! Boostrider

De hjälper mycket  Jo e85 värkar ju vara de som är bästa man skulle får tag på några typ 500cc spridare o köra dubbla. då kan man få från skroten för runt 800-1200 fina saker här om kring. Har bränslepump som klarar de den sak så att säga.

Tanken är nog att köra Dragracing med motorn så tänkte mig en "Powerglide" o har en turbin som är nyrenoverad som är passa då. dock tror jag den är gjord för runt 800hk. får se. de kanske blir ZF låda med någon snik koppling vet en här som kan förstärka den.

De kan nog va mapa som kan blir ett problem. men tror jag kan dra ner kostnaderna mig minst hälften av de. utan koppling o låda tror jag 10 tusen sätter ihop den. sen kanske lite små skit som silikon slang kostar mer men de är ju så. men ska inte säga för mycket...

Vet du om de är nått jag behöver göra med toppen? tänkt fina till den lite men hört att de inte ger någe o porta upp kanalerna massor? o ventilerna dom håller säger folk?   funkar original kam tror du? Eller måste jag dit med en ny eller slipa om den gamla? 
och så tror jag väl att stakar, kolvar ska hänge med ett tag?   de är ju inte så kul o skotta men dom borde väl tåla o köras om  man inte varvar så förbannat o sen har låg komp.    vet inte va jag tänkt ladda men.. 


En polare till mig snik turbo sin 320 alltså lilla 2L samma som i min e30.  Han bytte packning några extra spridare o sen ladda han 0.6-1 bar o fick ut lite över 200hk för alltså 3 dagars jobb o bara ettpar tusenlappar på skroten o de höll tills han tröttna o sålde den vidare. :o


Slav
1 454 Inlägg
9 juli 2013
#6
Du verkar inte riktigt ha koll på läget för fem öre tyvärr. Men jag ska försöka hjälpa dig lite.

Köra dubbla spridare med samma cc är TOTALT meningslöst när de är så små som 500 cc, köp riktiga i rätt storlek direkt.

Vad är de för bränslepump du har?

INTE nån "snik koppling" och förstärka den? de innebär ju alltså byta tryckplatta vilket är de dyra i sammanhanget.

En riktigt portad topp är lixom grundstommen i en motor som skiljer fjasko mot kalas, men de vill ju till att även ventilerna slipas in och tätningar, styrningar med mera är i fint skick.

Original kammen fungerar väl, men inte om du vill ha nå högre effekter, köp från PPF tillsammans med riktiga vippor och andra fjädrar så vet du att de håller.

Jo stakarna kanske håller en liten stund, men dom kommer ge upp tillslut, köp H-profil! billig försäkring.

Kolvarna i dessa motorer vet jag ej hur de håller.

Dessa motorer tål INTE att varvas 7000 nå gärna, verkar bli nå självsvängningar och vevarna går av, varva antingen lite mer eller lite mindre, sen behöver det sättas i extra krysskil för kamkedje drevet.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

74 Inlägg
9 juli 2013
#7
kolvarna håller mellan 400-500hk , se till å ha en fet plånbok... om du vill satsa upp till 700

118 Inlägg
9 juli 2013
Trådstartare
#8
Jo skulle bara säga de att jag inte är blåst.
Jag några vänner som är proffs på toppar så de är nog inga problem.

De med spridarna är de nog du som inte förstått? vi tar ett exempel:
Du har din motor med ska vi säga.. orginal spridare eller lite värre. Motorn går jätte bra då eller hur? Tills du börjar gasa o den där stora ACn från avgasröret börjar snurra på.
Då vill den ha mer soppa.. Har du då 6 andra spridare som kan erbjuda en mängd med soppa som motorn vill ha när du gasar så mycket eller hur? detta kan du styra med någon box eller annat. inte så svårt om man vet va men göra.

och åter igen. tänkte nog kära Powerglid låda o turbin. annars så vet jag att man kan göra snik kopplinga som tål lätt 600hk men ska inte säga för mycket. de är inte jag som bygger den koplingen.  sen stå tror jag på de som ni säger att de får stanna vid 4-500hk  har inte råd att byta stakar just nu. men tar nog o slipar om kammen.  smile


Slav
1 454 Inlägg
9 juli 2013
#9
Du gör som du vill.
Sen kallade jag dig inte blåst smile

Jo då jag har koll på hur det fungerar med bränslesystem eftersom jag mappar själv.
Men att köra med tryckvakt och sånt skit på en i övrigt seriös motor ser jag som en ren idioti, ett riktigt sprut är att föredra, då kan du köra på enbart 6 st stora spridare eftersom du kan ställa hur mycket soppa den ska få.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

74 Inlägg
9 juli 2013
#10
håller med där, ska du bygga en seriös motor så måste du ha riktiga och stora spridare, och det där med tryckvakter gör man bara på snik för att komma undan konstnaden...

118 Inlägg
9 juli 2013
Trådstartare
#11
Ja de är klart att de är bättre men de är ju också en kostnad som är "onödig" när man inte ska pressa ut extremt.
men va skulle du tro att jag skulle ha för spridare i om du fick bestämma? smile o va kostar dom? = de finns ju en framtid smile
Själv jag tror denna motor har stor potential för att den har 200hp orgianl gott om vrid o den laddar man ca 1-1.2 bar o som sagt va kör man på dragracing bana så är de ju mindre fräst på motorn en om du tex driftar. den tok varvas ju inte. köra lite sparlåga smile


74 Inlägg
9 juli 2013
#12
beror hur mycket hk du vill ha? har du 6st typ 500cc spridare, på bensin kan du få ut ca 400hk

klabbarpan
3 041 Inlägg
9 juli 2013
#13
Om du nu ska köra drag med motorn så pressar du ju den till max eller hur? Om än ett fåtal sekunder åt gången. Ett gott råd! Bygg ordentligt från början istället. Att hålla på att klabba med flera spridare mm är bara kostsamt i förhållande till vad du tjänat på att köpa ett gäng större spridare direkt.

Men visst din motor dina bekymmer.

Sen en annan fundering, varför är det gjort ett så seriöst jobb med att balansera och oringa en motor som ännu har original stakar/kolvar? Känns som meningslöst jobb


118 Inlägg
9 juli 2013
Trådstartare
#14
Bror lite på tänkt sätta motorn i en opel manta som jag o min far tagit från vägen.  byggt helt ny bakvagn 4link o bur lite allt möjligt de är en väldigt lätt bil. så med 4-500hk i den med den bakvangnen går den som ett svin på strippen. men bilen är bara godkänd för 10:90 så tanken är o stanna där. om den klarar o köra så fort. Får se smile

Men tack åter för era åsikter! de värkar som att ordentliga spridare är de som ska införskaffas (y) 

Denna hela historia börja med att detta bock kom upp på blocket. jag va första o ringde o hämta de (y) 2000kr och fick även med en topp med helt ok ventiler fjädrar etc, men med sliten kam. såå de är där detta projekt har Börjat jag har inte gjort allt de mät o balansera o så. men när de är på börjat så är de ju lika bara o göra klart för då är ju botten bra mycket bättre en helt original. smile


DEVIL
1 171 Inlägg
9 juli 2013
#15
Kunde knappt läsa hälften av vad du skrev, då du skriver som ett troll. Men om du inte har pengar för att bygga "riktig" motor, så kanske du ska gå på ett snikbygge, för det kommer kosta skjortan om du ska ha bra grejer som pallar det i längden, vi pratar inte om 20.000 här, du får nog räkna med en 100.000 kanske, om du ska ha riktiga saker smile

bmw m power

118 Inlägg
9 juli 2013
Trådstartare
#16
haha sorry jag är dyslektisk så de blir lite konstigt ibland.. xD Jaa jo jag vet va du menar smile De är aldrig "billigt" o trimma smile Men de är ju kul! Men de jag vill är ju att få ihop en trevlig motor med lite hästar i inga stora krav. Grejen är att jag har tillgång till så mycket maskiner o hjälp. sånt som kostar massor i vanliga fall grenrör o lämna in toppen o massa sånt gör jag själv/eller har hjälp. så sparar in mycket på det. De är ju sånt som spridare som o trubo som är den stora kostnaden. inte hela motorn i sig.


118 Inlägg
9 juli 2013
Trådstartare
#17
Fina till toppen dubbel spridare slipa kamen e85 o turbo så tror får vi se va de blir av den smile


DEVIL
1 171 Inlägg
9 juli 2013
#18
Hamnar på ca 370-420 hästar skulle jag tro.

bmw m power

118 Inlägg
9 juli 2013
Trådstartare
#19
Jaa men 350-400hk+ är ju helt ok smile Men åter lite till frågan. Vad ska jag tänkte på o vad är viktigt att göra?
Ge mig allt ni har om lite tips o trix! allt är uppskattat så får vi säkert ut så mycket hästar som går smile
ska man porta upp kanalerna i toppen mycket? eller kan man bara "fina till kurvan"  Vet någon vart jag köper top packning som tål lite hästar till min motor? Säg att ni kan komma på som jag kan ha nytta av tongue


74 Inlägg
10 juli 2013
#20
kör på coopering packning, det är den bästa packningen, köp på ppf. porta kanalerna? jag körde med helt oöppnad motor med ca 1bar, större spridare, stor turbo och hamnade väl säkert på 350hk-370hk nånstans, men original toppackning gillade inte 1 bar...


Sök