2525
Sök

Nissan 200 s13 feltänder efter topppackningsbyte

588 Inlägg
11 juli 2013
Trådstartare
#1
Fel tänder efter topppacknigs byte
Tjena, nybliven 200 ägare och behöver lite råd,
Snälla läs igenom o skriv nått !

Köpte en med läckade topplockspackning, gick och starta gick jätte fint och inga missljud på tomgång.
Rev toppen bytte alla packningar, satte ihop motor och noll ställde vevaxeln.
På rem skivan var den 6 st jack i då va det jacket längt till höger störst o djupas, så poolaren föreslog där, toppen ställde jag in efter markeringrna på plåten bakom, alltså då var cylinder 1 och 4 kompressionsläge verkade det som ( några mm ifrån ÖD) casen eller vad nu heter, den silvriga mitsubishi modulen som sköter tändnigen? Markerade jag, prövade rulla igång och på startmotorn med den inställningen inget hände, där emot om jag vred casen så långt det går åt höger, så startar den men går förjävligt, så fort man släpper gasen så dör den direkt absolut iingen tomgång och blöddrar

Frågan är, vad har vi gjort fel? Måste vi nollställa casen på annat sätt eller liknande, satte i nya stift till skyline (beru ultra) som ska passa till 200 enligt mekonomen, dem var vita o varma med lite blått runt när jag kört 200 meter


...has left the building...
4 474 Inlägg
11 juli 2013
#2
Du har säkerligen "nollat" motorn fel. Så här skall en CA18DET nollas.
Senast redigerat av dawwe (11 juli 2013)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

7 274 Inlägg
11 juli 2013
#3
Nollställ motorn korrekt enligt guide och ställ casen med stroblampa
Inga chansningar!


588 Inlägg
11 juli 2013
Trådstartare
#4
Tack så mycket, som jag förstått det är att jag ska dra runt första kolven tilld dess öd, sen dra loss remmen kolla så veven står längt ner innanför remskivam står rätt samt dreven uppe ska stå markerade och remmen är på exakt samma markering!? Visst har jag uppfattat detta rätt?


588 Inlägg
11 juli 2013
Trådstartare
#5
Brains skrev:
Nollställ motorn korrekt enligt guide och ställ casen med stroblampa
Inga chansningar!

Jag har markerat casen som den satt innan vi rev motor ,  ska den stå på den platsen?
Vad är en stroblampa?


...has left the building...
4 474 Inlägg
11 juli 2013
#6
Stroblampa är en tändinställningslampa kan man kalla det för...Har en sådan som jag använde på den tiden jag hade bilar med brytarspetsar och/eller bilar man kunde justera tändningen på manuellt...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

7 274 Inlägg
11 juli 2013
#7
Spelar ingen roll om du markerat eller inte.
Ställa in tändning måste göras ordentligt.
Man kollar tändningen med stroblampan och ställer den rätt med casen.


588 Inlägg
11 juli 2013
Trådstartare
#8
Ok tack för svar ska ihandla en stroblampa och ställa in rätt!


JFfoto
11 juli 2013
#9
Läs på nogs.se, där finns många trådar angående detta om S13..

588 Inlägg
11 juli 2013
Trådstartare
#10
Kalltkaffe skrev:
Läs på nogs.se, där finns många trådar angående detta om S13..

Försökt hela morgonen utan lyckan


4 670 Inlägg
11 juli 2013
#11
Casen går ju bara sätta fast på 1 sätt, sitter ju styrpinne i den!
Senast redigerat av mickius (11 juli 2013)


JFfoto
11 juli 2013
#12
mickius skrev:
Casen går ju bara sätta fast på 1 sätt, sitter ju styrpinne i den!

Kan inte den gå av? har för mig det, att det är väldigt enkelt att ha av den. Då går det att snurra lite hur som helst. Eller om det bara var på S14.

Proffsig amatör
91 Inlägg
11 juli 2013
#13
Nolla motorn rätt och kolla elen till tändspolarna, min misstände, sen skar den pga elen till en av spolarna.

Så länge det är dyrt är det bra!

588 Inlägg
11 juli 2013
Trådstartare
#14
Bilen kan ej köras i detta skick så den står i garget nu, laddas upp med öl, så ska jag riva remmen och kolla alla markeringarna samt nolla motor. Rätt!, samt köpa en stroblampa för att ställa in tändningen, vet ej om det finns styrpinne till casen då jag kan vrida rätt mycket till höger vänster så har inte tänkt påt, men ska självklart titta efter om det har suttit en!

Haft en jävla tur att inte jag lyckats kröka nå ventiler bara:)


system7
737 Inlägg
30 juli 2013
#15
är det missljud? du kan ha 5 lätta fixade fel
kopplat bränsle slangarna fel
motor jorden sitter inte fast
stiften kan vara dåliga
tändspolarna har tappat piggarna
nån kabel det är glapp i

ta inte av kam remmen det första du gör, knackar den inte så går den att köra endå med fel kuggad rem
remmen behöver du inte ta av för att kolla om remmen sitter rätt heller

NISSAN 200SX S13 2JZ
kolla in projektet här-> GARAGET.org

1 741 Inlägg
30 juli 2013
#16
Markeringarna är -5    0    5    10   15    20
När du monterar kamremmen ska den stå på 0
Du har monterat kamremmen 20 grader fel. Det är rätt mycket!

När du strobbar tändningen ska den blinka på 15.

Lycka till...
Senast redigerat av tecman (30 juli 2013)

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

588 Inlägg
31 juli 2013
Trådstartare
#17
Har ställt veven rätt igenom workhopmanual osv så den är korrekt inställd men nu vill den ej starta alls står o puttrar lite men går ej igång, den är inlämnad hos fvk i hölö som misstänker att casen är pajj, men vi får se han ska tydligen va expert på dessa bilar så de löser sig nog smile


system7
737 Inlägg
31 juli 2013
#18
ludwiglionell skrev:
Har ställt veven rätt igenom workhopmanual osv så den är korrekt inställd men nu vill den ej starta alls står o puttrar lite men går ej igång, den är inlämnad hos fvk i hölö som misstänker att casen är pajj, men vi får se han ska tydligen va expert på dessa bilar så de löser sig nog smile

kolla över hur du har kopplat soppan yikes

NISSAN 200SX S13 2JZ
kolla in projektet här-> GARAGET.org

588 Inlägg
2 augusti 2013
Trådstartare
#19
Nu vet vi felet, vi försökte starta upp den med startgas när vi ställde alla grejjer rätt, den smällde till som attans o nu vet vi vad som hände, vi sprängde intercoolern så den drar tjuvluft o därför ej startar


588 Inlägg
2 augusti 2013
Trådstartare
#20
I_am_lost1 skrev:
ludwiglionell skrev:
Har ställt veven rätt igenom workhopmanual osv så den är korrekt inställd men nu vill den ej starta alls står o puttrar lite men går ej igång, den är inlämnad hos fvk i hölö som misstänker att casen är pajj, men vi får se han ska tydligen va expert på dessa bilar så de löser sig nog smile

kolla över hur du har kopplat soppan yikes

Dem är rätt kopplade vi markerade upp dem innan vi tog isär dem
Och den får bra med soppa till tändstiften smile



Sök