Efter att jag har stylat och tunat ett flertal mitsubishi galanter så letade jag efter en rolig bruksbil.
Då man har fast jobb är det lättare att ha råd med en lite dyrare bil.
Hade länge letat efter en Mitsubishi Lancer Ralliart. Det är enkelt beskrivet EVO X:s lillebror. Samma 4B11 motor (mindre turbo), Samma Drivlina (ingen AYC i Bakdiffen) och samma dubbelkopplings växellåda.
De går att få riktigt snygga
http://www.stancenation.com/2012/08/26/ … hi-lancer/Dock finns den bara i Sportback (halvkombi) version i Sverige. Men en halvkombi kan bli snygg också. Dessutom var de sjukt mycket billigare än EVO X 269k mot 485K
Hjulupphängning, bromsar och stötdämpare är några av sakerna som skiljer.
Då jag inte hade bråttom att köpa en ny bil så letade jag lite på blocket efter lämpliga bilar. Tänkte att en -11 med 2-3000 mil borde vara riktigt prisvärd.
Lancer ralliart slutades säljas i Sverige -11 för att Mitsubishi som koncern vill minska det totala utsläppen. De behåller bara EVO som "smutsig bil"
2011 är också den enda årsmodell som har 8 års förlängd nybilsgaranti.
Efter mycket letande så hittade jag ingen som uppfyllde mina krav. Många av bilarna hade mycket stenskott eller ytrost trots att de bara var några tusen mil gamla. För dessa pengar vill jag ha riktigt fin bil.
Fick ett tips från Bilinvest (mitsubishihandlare i Umeå) att en av deras kunder var på väg att sälja sin Ralliart. Den skulle ha rullat kort och vara i toppskick.
De visste inte så mycket mer men gav mig kontaktuppgifter. Detta kan bli spännande tänkte jag.