3436
Sök

Bromsproblem efter verkstad

62 Inlägg
13 juli 2013
Trådstartare
#1
Tjenare.

Lämnade in min bil på jobbets verkstad igår då de skulle byta styrled och drivknutar samt framdäck. Hämta den nyss när jag slutade och skulle testa att dra på lite i en sväng för att höra om ljuder var kvar och visst var det fixat men när jag skulle bromsa hände det nästan ingenting. Tyckte det var mycket märkligt för när jag pumpade blev det hårt men trycker jag ner pedalen sedan så sjunker den in hela vägen.

När jag kom hem upptäckte jag att lampan för "20% kvar av beläggen" var släckt vilket den inte varit på ett tag så jag gick ut och tittade på frambromsarna vilka ser nya ut. Men nu till problemet då..

Ska pedalen sjunka in hela vägen när man håller den intryckt? Sen ska jag lägga upp en bild för det ser väldigt märkligt ut hur beläggen ligger mot skivan..

http://img9.imageshack.us/img9/2293/l8vn.jpg

Har dom söpit te när dom fixat min bil eller ska det va så "med nya belägg"...

Tack för svar.

Kyssen


62 Inlägg
13 juli 2013
Trådstartare
#2
Såhär ser det ut

Ursäkta för kass bild.

För mitt otränade öga ser det iallafall ut som att den bara tar längst in.

http://img585.imageshack.us/img585/6103/6ep6.jpg
Senast redigerat av Lokalisera (13 juli 2013)


Forummoderator
26 339 Inlägg
13 juli 2013
#3
Inte så att beläggen slitit snett och sedan hängt sig lite på snedden när kolvarna trycks in igen?
Prova att plocka lös beläggen och undersök dem?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

62 Inlägg
13 juli 2013
Trådstartare
#4
Mack skrev:
Inte så att beläggen slitit snett och sedan hängt sig lite på snedden när kolvarna trycks in igen?
Prova att plocka lös beläggen och undersök dem?

Får be dom kolla på det på måndag igen. Men att dem kan ha slitit snett är bara konstigt då bakbeläggen ser gamla ut och fram nya och dom är bytta samtidigt tongue så dom måste ju gjort något men att jag slitit dom snett går inte då jag fick bilen idag..


Forummoderator
26 339 Inlägg
13 juli 2013
#5
Lokalisera skrev:
Mack skrev:
Inte så att beläggen slitit snett och sedan hängt sig lite på snedden när kolvarna trycks in igen?
Prova att plocka lös beläggen och undersök dem?

Får be dom kolla på det på måndag igen. Men att dem kan ha slitit snett är bara konstigt då bakbeläggen ser gamla ut och fram nya och dom är bytta samtidigt tongue så dom måste ju gjort något men att jag slitit dom snett går inte då jag fick bilen idag..

Jag fattar inte.
Du skriver att verkstaden har bytt styrleder, drivknutar och däck.
Inget om belägg.

Det krävs inte så supermycket körning för att beläggen skall slitas snett om något är galet med tex bromsokskolvarna.
Så hur "nya" är beläggen?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

456 Inlägg
13 juli 2013
#6
Lokalisera skrev:
Tjenare.

Lämnade in min bil på jobbets verkstad igår då de skulle byta styrled och drivknutar samt framdäck. Hämta den nyss när jag slutade och skulle testa att dra på lite i en sväng för att höra om ljuder var kvar och visst var det fixat men när jag skulle bromsa hände det nästan ingenting. Tyckte det var mycket märkligt för när jag pumpade blev det hårt men trycker jag ner pedalen sedan så sjunker den in hela vägen.

När jag kom hem upptäckte jag att lampan för "20% kvar av beläggen" var släckt vilket den inte varit på ett tag så jag gick ut och tittade på frambromsarna vilka ser nya ut. Men nu till problemet då..

Ska pedalen sjunka in hela vägen när man håller den intryckt? Sen ska jag lägga upp en bild för det ser väldigt märkligt ut hur beläggen ligger mot skivan..

http://img9.imageshack.us/img9/2293/l8vn.jpg

Har dom söpit te när dom fixat min bil eller ska det va så "med nya belägg"...

Tack för svar.

Kyssen

Är ju så när man bytt och inte "pumpat ut dom nya beläggen"
Men då ska det bli stumt bara man trampat ut dom , blir det inte det så ska du åka tlllbaka med den och
be dom fixa det!

growing old is mandatory growing up is optional

62 Inlägg
13 juli 2013
Trådstartare
#7
Mack skrev:
Lokalisera skrev:
Mack skrev:
Inte så att beläggen slitit snett och sedan hängt sig lite på snedden när kolvarna trycks in igen?
Prova att plocka lös beläggen och undersök dem?

Får be dom kolla på det på måndag igen. Men att dem kan ha slitit snett är bara konstigt då bakbeläggen ser gamla ut och fram nya och dom är bytta samtidigt tongue så dom måste ju gjort något men att jag slitit dom snett går inte då jag fick bilen idag..

Jag fattar inte.
Du skriver att verkstaden har bytt styrleder, drivknutar och däck.
Inget om belägg.

Det krävs inte så supermycket körning för att beläggen skall slitas snett om något är galet med tex bromsokskolvarna.
Så hur "nya" är beläggen?

Nej det är ju därför jag blir helt förvånad när jag helt plötsligt har bromsproblem efter att dom SKA ha bytt styrled driv och däck. och att jag sen ser att min lampa på instrument är släckt när den varit tänd de senaste tiden så funderade jag på om dem mixtrat med bromsarna. Och då ser jag att bromsbeläggen ser "nya" ut samt att dem är snea. har alltså inte bett dem byta bromsar

Har kört 15 min så så snea på 15 min känns orimligt
Senast redigerat av Lokalisera (13 juli 2013)


62 Inlägg
13 juli 2013
Trådstartare
#8
Oves_Bror skrev:
Är ju så när man bytt och inte "pumpat ut dom nya beläggen"
Men då ska det bli stumt bara man trampat ut dom , blir det inte det så ska du åka tlllbaka med den och
be dom fixa det!

Höll på att köra in i min kollega då bromsarna inte tog förens längst ner. Så stumt är de inte.. Det tar riktigt dåligt om jag inte "Pumpar" innan jag bromsar. Men står jag still och pumpar och sen när dem är "styva" så håller jag den nedtryck sjunker bromsen hela vägen in.


Forummoderator
26 339 Inlägg
13 juli 2013
#9
Lokalisera skrev:
Mack skrev:
Lokalisera skrev:

Får be dom kolla på det på måndag igen. Men att dem kan ha slitit snett är bara konstigt då bakbeläggen ser gamla ut och fram nya och dom är bytta samtidigt tongue så dom måste ju gjort något men att jag slitit dom snett går inte då jag fick bilen idag..

Jag fattar inte.
Du skriver att verkstaden har bytt styrleder, drivknutar och däck.
Inget om belägg.

Det krävs inte så supermycket körning för att beläggen skall slitas snett om något är galet med tex bromsokskolvarna.
Så hur "nya" är beläggen?

Nej det är ju därför jag blir helt förvånad när jag helt plötsligt har bromsproblem efter att dom SKA ha bytt styrled driv och däck. och att jag sen ser att min lampa på instrument är släckt när den varit tänd de senaste tiden så funderade jag på om dem mixtrat med bromsarna. Och då ser jag att bromsbeläggen ser "nya" ut samt att dem är snea. har alltså inte bett dem byta bromsar

Har kört 15 min så så snea på 15 min känns orimligt

Byter man drivknutar så plockar man nog av skivorna - skriver nog för jag gissar lite -  och plockar man av skivorna så lossar man på oken. Och lyfter man av oken så plockar man nog ur klossarna också.
Så de har förmodligen inte bytt klossar, men som tidigare sa, så har de inte bromsat något innan du återtog bilen, och då tar det ett par pumpningar innan det blir som normalt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

62 Inlägg
13 juli 2013
Trådstartare
#10
Mack skrev:
Lokalisera skrev:
Mack skrev:

Jag fattar inte.
Du skriver att verkstaden har bytt styrleder, drivknutar och däck.
Inget om belägg.

Det krävs inte så supermycket körning för att beläggen skall slitas snett om något är galet med tex bromsokskolvarna.
Så hur "nya" är beläggen?

Nej det är ju därför jag blir helt förvånad när jag helt plötsligt har bromsproblem efter att dom SKA ha bytt styrled driv och däck. och att jag sen ser att min lampa på instrument är släckt när den varit tänd de senaste tiden så funderade jag på om dem mixtrat med bromsarna. Och då ser jag att bromsbeläggen ser "nya" ut samt att dem är snea. har alltså inte bett dem byta bromsar

Har kört 15 min så så snea på 15 min känns orimligt

Byter man drivknutar så plockar man nog av skivorna - skriver nog för jag gissar lite -  och plockar man av skivorna så lossar man på oken. Och lyfter man av oken så plockar man nog ur klossarna också.
Så de har förmodligen inte bytt klossar, men som tidigare sa, så har de inte bromsat något innan du återtog bilen, och då tar det ett par pumpningar innan det blir som normalt.

Okay! Tack så mycket. Då får vi se om det löser sig under helgen.!


Forummoderator
26 339 Inlägg
13 juli 2013
#11
Lokalisera skrev:
Mack skrev:
Lokalisera skrev:

Nej det är ju därför jag blir helt förvånad när jag helt plötsligt har bromsproblem efter att dom SKA ha bytt styrled driv och däck. och att jag sen ser att min lampa på instrument är släckt när den varit tänd de senaste tiden så funderade jag på om dem mixtrat med bromsarna. Och då ser jag att bromsbeläggen ser "nya" ut samt att dem är snea. har alltså inte bett dem byta bromsar

Har kört 15 min så så snea på 15 min känns orimligt

Byter man drivknutar så plockar man nog av skivorna - skriver nog för jag gissar lite -  och plockar man av skivorna så lossar man på oken. Och lyfter man av oken så plockar man nog ur klossarna också.
Så de har förmodligen inte bytt klossar, men som tidigare sa, så har de inte bromsat något innan du återtog bilen, och då tar det ett par pumpningar innan det blir som normalt.

Okay! Tack så mycket. Då får vi se om det löser sig under helgen.!

Vill bara poängtera att jag bara spekulerade här. Men det behöver ju inte vara nåt dumt som ligger till grund till dina problem.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
13 juli 2013
#12
vad jag ser på bilden är beläggen ok! de flesta belägg är snedskurna i ovan och underkant.

ditt bromsproblem beror på luft i bromsarna, hur nu det gått till, men så är det.


54 Inlägg
13 juli 2013
#13
Läker den bromsvätska? hänger man av oket å låter det dingla i bromslangen så kan det lätt bli sprickor. Men nån bromskiva ska du inte behöva ta lös på en passat.Och när man tar av oket så tar man inte lös beläggen om dom inte ska bytas. Är för mycket gissningar av "tyskstukande" brats hära..

Forummoderator
26 339 Inlägg
13 juli 2013
#14
mbmek skrev:
Läker den bromsvätska? hänger man av oket å låter det dingla i bromslangen så kan det lätt bli sprickor. Men nån bromskiva ska du inte behöva ta lös på en passat.Och när man tar av oket så tar man inte lös beläggen om dom inte ska bytas. Är för mycket gissningar av "tyskstukande" brats hära..

Beroende på vad man har för ok så är det tillbörligt att plocka lös klossarna innan man lossar på oket, jo.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

54 Inlägg
13 juli 2013
#15
Mack skrev:
mbmek skrev:
Läker den bromsvätska? hänger man av oket å låter det dingla i bromslangen så kan det lätt bli sprickor. Men nån bromskiva ska du inte behöva ta lös på en passat.Och när man tar av oket så tar man inte lös beläggen om dom inte ska bytas. Är för mycket gissningar av "tyskstukande" brats hära..

Beroende på vad man har för ok så är det tillbörligt att plocka lös klossarna innan man lossar på oket, jo.

Du skrev i omvänd ordning,Där jag tolkade det som att man skulle ta lös oket först och sedan belägg.
Men då är det utrett smile

Forummoderator
26 339 Inlägg
13 juli 2013
#16
mbmek skrev:
Mack skrev:
mbmek skrev:
Läker den bromsvätska? hänger man av oket å låter det dingla i bromslangen så kan det lätt bli sprickor. Men nån bromskiva ska du inte behöva ta lös på en passat.Och när man tar av oket så tar man inte lös beläggen om dom inte ska bytas. Är för mycket gissningar av "tyskstukande" brats hära..

Beroende på vad man har för ok så är det tillbörligt att plocka lös klossarna innan man lossar på oket, jo.

Du skrev i omvänd ordning,Där jag tolkade det som att man skulle ta lös oket först och sedan belägg.
Men då är det utrett smile

Aha..sorry.
Skyller på vad klockan är..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

280 Inlägg
13 juli 2013
#17
Om man tittar på bilden så ser man ju trots att den är dålig att inte belägget sitter där det ska, ser ut som det håller på att lossna.

/Fredrik


Forummoderator
26 339 Inlägg
14 juli 2013
#18
Mestred skrev:
det låter som verstan har bytt något och glömt att att smörja grejer när dom satt ihop det så då låste det sig så dom bytte belägg men glömde att smörja änu en gång och då kolla dom bromsbeläggen och tyckte att dom dög

Haha..va?
Här hade faktiskt inte punkter och radbyten skadat.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

408 Inlägg
14 juli 2013
#19
felmonterat utav verkstaden, ser GALET ut smile även om det hade varit ett dåligt OK hade det inte sett ut sådär om allt var monterat korrekt smile

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se

509 Inlägg
14 juli 2013
#20
Många bilar har fasade bromsbelägg,lite dålig bild för att bedömma men jag tycker det ser ok ut,men däremot så har nog huvudbromscylindern fått sig en snyting när man har trampat ut beläggen,det är aldrig bra att trampa ner pedalen i botten på en bil.Sen kan det ta ett tag innan beläggen slits in mot skivan om det finns rostkant på den.En ordentlig luftning runt om så att man byter bromsvätskan så kommer allt bli bra igen ska du se.Hörde aldrig verkstaden av sig innan de bytte beläggen?Kan du lägga upp en bild tagen lite mer uppifrån och längre in så att man ser anliggnings ytan.


Sök