Evildan skrev:
DiwraZ skrev:
Evildan skrev:
Om någon nu håller 80km//h GPSfart på en mindre väg med mycket skymda kurvor så att omkörningar inte kan genomföras (liknande E:A-Katrineholm eller E:A-Nyköping mfl riksvägar) och det ändå samlas ett gäng bakom som då givetvis inte höll lagstadgad hastighet, vad anser du att den som kör lagstadgade 80km/h ska göra då?
Jag tycker att det vore lämpligt att göra en halvhalt på lämplig bussficka. Men givetvis ska inte bakomvarande ligga tätt bakom och hetsa. Jag personligen skäms när jag är ivägen. De jag vill åt är de som ligger i 75 på mätaren på 80 och inte ens noterat köerna. Är du med på hur jag tänker?
Vi är på totalt olika sidor i -boken- du och jag när det gäller detta, jag är av åsikten att den som har så 7-jvl brått bör lära sig att planera sitt liv istället för att fara fram brytandes emot trafikreglerna.
Vi har ingen minimihastighet i trafiken, utan enbart maxhastigheter, var och en får enligt lag avgöra vad som är lämplig hastighet för den individen, vilket innebär i praktiken att den som vill köra 75km/h på 80väg har sin fulla lagliga rätt att göra det, det tycker jag är rätt, ingen skall kunna bestämma hur fort någon måste köra för att ha rätten att på lika villkor vistas på allmän väg, det vore vansinnigt.
Jag är förmodligen med på hur du tänker, däremot tycker jag att det vore fel väg att gå då jag under så många proffessionellt körandes år i trafiken har sett så många stressade förare vräka sig fram utan vare sig vett eller sans bara för att någon ligger 5km/h under gällande hastighets
begränsning så tror jag att problematiken kommer kvarstå även om du nu får världsherravälde och försöker införa en dylik regel, dom som -bara ska fram- kommer förmodligen i fortsättningen köra ännu fortare vilket leder till fler dödsolyckor.