3261
Sök

Audi a4 1.8ts drar för mycket bränsle.

48 Inlägg
14 juli 2013
Trådstartare
Hejsan!

Det är så att min Audi har börjat dra för mycket bränsle och jag har ingen aning riktigt om vart jag ska börja kolla.

Temperaturen på bilen ligger som vanligt på 90 grader efter en stund, men jag känner dock att den är lite trött och seg på att svara när jag gasar.

Några tips på vad felet kan vara?

Forummoderator
9 299 Inlägg
14 juli 2013
Innan någon drar felkodskortet, har bilen bra stift, bra luftfilter, hyfsad olja? Är det luft i däcken? Ingen broms som ligger på? Osv.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Avstängd
10 388 Inlägg
14 juli 2013
caromania skrev:
Innan någon drar felkodskortet, har bilen bra stift, bra luftfilter, hyfsad olja? Är det luft i däcken? Ingen broms som ligger på? Osv.

Förstår inte varför det ska vara "innan någon drar felkodskortet". Det tar max 5min att kolla felkoderna, varför inte göra det för att få reda på om det är något "annat". Om inga felkoder finns; kolla det "vanliga".

Så, utöver ovan; dra ut felkoder om du har möjlighet (alltid steg ett, när det inte är något uppenbart knas om du frågar mig)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Forummoderator
9 299 Inlägg
14 juli 2013
Därför att en dåligt servad bil kan knasa felkoder i evighet utan att det betyder något relevant med kanske extremt dyra kostnader utan resultat. Ni ungdomar förlitar er alldeles för mycket på datorerna.

Avstängd
10 388 Inlägg
14 juli 2013
caromania skrev:
Därför att en dåligt servad bil kan knasa felkoder i evighet utan att det betyder något relevant med kanske extremt dyra kostnader utan resultat. Ni ungdomar förlitar er alldeles för mycket på datorerna.

Men vänta lite nu. Jag drar ut felkoder på som sagt max 5min, det kostar mig inget. Varför inte kolla det först och SEN leta alternativa fel? Jag förlitar mig inte på något vis på felkoder, men jag ser det som rätt ände att börja i när det finns möjlighet (om det är möjligt på bilen), och efter det som sagt titta på "ickefelkodsgenererande fel".

Jag lägger "hellre" 5min och får ett konkret förslag som kanske löser problemet. Även om det inte löser problemet så ska inte felkoden vara där, och det är således inte bortkastad tid, även om det inte löser det upplevda problemet.

Löser sen inte det problemet, så får jag gå över till manuell felsökning.

Ser som sagt inget konstigt i det. Ja förutsatt att där inte är något uppenbart fel (bromsskiva som glöder efter åkturen eller liknande wink )

Men lite smickrad är jag allt över att jag får tillhöra gruppen "ungdomar" fortfarande wink tongue
Senast redigerat av it_mutt (14 juli 2013)

Forummoderator
9 299 Inlägg
14 juli 2013
Du läste inte vad jag skrev märker jag. Om du kollar felkoder på din dåligt servade bil (på märkesverkstad för xxxxkr om du inte har instrumentet för detta antar jag?) så ponerar vi att du får något som pekar på dålig tändspole. Jaha, byt. 2800kr senare visade det sig att det var kabeln som det var brott på. Men du gör självklart som du vill. Jag undrade mest ifall bilen var servad, eller gått 4000 mil med samma luftfilter. T ex.

Avstängd
10 388 Inlägg
14 juli 2013
caromania skrev:
Du läste inte vad jag skrev märker jag. Om du kollar felkoder på din dåligt servade bil (på märkesverkstad för xxxxkr om du inte har instrumentet för detta antar jag?) så ponerar vi att du får något som pekar på dålig tändspole. Jaha, byt. 2800kr senare visade det sig att det var kabeln som det var brott på. Men du gör självklart som du vill. Jag undrade mest ifall bilen var servad, eller gått 4000 mil med samma luftfilter. T ex.

Och jag skrev i mitt första inlägg; dra ut felkoder om du har möjlighet.

Och med det menar jag; vi bekant eller liknande. Det var ju trots allt först nu du menade att "innan du börjar bekosta bilen med en massa pengar" (more or less).

Men där säger jag inte emot. Jag menar inte att man ska plöja ner massa pengar på att få en felkodsläsning gjord, eller byta ut "hej vilt". Men det antog jag, felaktigt, var självförklarande.

Har man möjlighet, anser jag fortfarande att felkodsläsning är rätt början. Detta under förutsättningen att det som sagt inte kostar "en massa pengar" utan "fikabröd" eller en gentjänst.

Forummoderator
9 299 Inlägg
14 juli 2013
Okej, men då är vi överens:
*Om man kan låna eller få en felkodssökning gjord gratis så ska man göra det, men om den visar något så ska man först kontrollera bilens genomgående kondition vad gäller hårdvara eftersom bilen kanske rullat 15år och 25.000mil...

48 Inlägg
15 juli 2013
Trådstartare
Tändstif är byta för ungefär 1 månad sedan.
Fick inga felkoder vid felsökning av bränsle och tändning.
Har öppet luftfilter som jag rengjorde för nån månad sedan.
Har bra med olja i motorn men det är dags snart för en service.

Ska kolla så att ingen broms ligger på och även lufttryck, tack för tipsen.

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
20 juli 2013
Går bilen bättre utan luftmassemätaren inkopplad?

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Audi frälst
102 Inlägg
20 juli 2013
Kolla så lambdan inte strullar

Four rings to rule ´em all
vorsprung durch technik

Forummoderator
26 373 Inlägg
20 juli 2013
Latino skrev:
Tändstif är byta för ungefär 1 månad sedan.
Fick inga felkoder vid felsökning av bränsle och tändning.
Har öppet luftfilter som jag rengjorde för nån månad sedan.
Har bra med olja i motorn men det är dags snart för en service.

Ska kolla så att ingen broms ligger på och även lufttryck, tack för tipsen.

Oljade du in detta "öppna filter"?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Sök