2941
Sök

Fågelbajs

23 Inlägg
18 juli 2013
Trådstartare
#1
Igår kväll var jag ute och åt med tjejen.
Vi parkerade bilen under ett träd (jag vet, BIG no no!)
När vi kommer tillbaks så får jag en smärre chock!
Bilen är bokstavligen bombarderad med bajs, minst 15-20 vita blaffor.
Det var rätt sent, så jag hade ingen lust att tvätta av bilen på väg hem, utan jag tänkte att jag skulle ta det idag.
När jag tvättat färdigt och torkat av så ser jag detta https://dl.dropboxusercontent.com/u/466 … .20.42.jpg.
Jag hittade även några fler av dessa märken där det förmodligen har vart en blaffa.
Jag har nämligen inte lagt märke till detta tidigare.
Kan det bero på fågelbajset och hur får jag bort detta på bästa sätt?

tack på förhand


948 Inlägg
18 juli 2013
#2
Jag har ingen aning men det verkar som att den fågeln kläckt ett ägg med diesel i på din bil... :o

Volkswagen Polo 6r 2010 OEM+
PROJEKT-TRÅDEN

Evildan
18 juli 2013
#3
Kan vara från dom underbara fågelkräken, fräter mkt på lacken beroende på vad dom ätit.
Prova med lite lackrengörning, kan vara ytligt?

Har haft samma återkommande problem på min boendeparkering (ngn dumbass tyckte när området stadsplanerades att lövträd blir perfekt i kombination med bilparkering) med bombande duvor.

Hoppas att det går att rädda lacken.

23 Inlägg
18 juli 2013
Trådstartare
#4
Tack för svaren.
Jag hoppas verkligen att det inte ska behövas en omlack sad

Död åt alla fåglar!


336 Inlägg
18 juli 2013
#5
Var med om samma skit (roll), upptäckte det igår. Satte igång med polermaskin och cleaner så fort jag torkat av bilen, och efter en bra stund verkade det omöjligt att få det att bli helt perfekt. Däremot så ska det mycket till för att man ska lägga märke till det nu när jag kört med cleaner, polish och vax. En klar förbättring mot hur det var till en början, då ytan var nära på identisk med din (Kanske till och med lite värre).

Kan själv se det om jag tittar efter lite grann, farsan (Som också är petig med sånt) hade det däremot inte lika lätt, då han inte visste var den fanns. Försökte fånga den på bild, men lyckades ingen vidare. smile

http://oi43.tinypic.com/29fz4tv.jpg

Ge det ett försök!

Just turbo power, no real shit.

102 Inlägg
18 juli 2013
#6
Hahaha fan så sjukt!

(Sorry för dåligt svar...)
Senast redigerat av conlerc (18 juli 2013)


166 Inlägg
18 juli 2013
#7
Japp. Det där är definitivt från fågelskiten. Ska det där bli riktigt bra igen så är det nog risk för att det blir omlack. Tyvärr.

Hard work has a future payoff. Laziness pays off now

83 Inlägg
18 juli 2013
#8
Ser ut som en skada jag fick av fågelskit iaf. Om du känner till en riktigt duktig rekondare så ska han kunna våtslipa lite lätt och polera bort det. Så gjorde vi, blev som nytt smile


23 Inlägg
18 juli 2013
Trådstartare
#9
Tack än en gång.
Jag har faktiskt bokat tid för rekond (vecka 31).
Ska prata med killarna där och se om de kan fixa det.
Men jag har aldrig vart med om denna typ av skada.
Visst, hade bajset legat och gottat sig på bilen en vecka så hade jag haft förståelse för att detta hänt.
Men nu handlar det inte ens om 12 timmar.
Det är ju näst intill syra som de små äcklen bajsar ut.


1 354 Inlägg
18 juli 2013
#10
Vafan lacken är våldtagen.. Det där bör gå bort efter en rekond bara. Råkade ut för samma sak... Gick bort efter rekonden! smile

792 Inlägg
19 juli 2013
#11
Grov rubbing då? Sen polera.


243 Inlägg
20 juli 2013
#12
MikkeNoOne skrev:
Igår kväll var jag ute och åt med tjejen.
Vi parkerade bilen under ett träd (jag vet, BIG no no!)
När vi kommer tillbaks så får jag en smärre chock!
Bilen är bokstavligen bombarderad med bajs, minst 15-20 vita blaffor.
Det var rätt sent, så jag hade ingen lust att tvätta av bilen på väg hem, utan jag tänkte att jag skulle ta det idag.
När jag tvättat färdigt och torkat av så ser jag detta https://dl.dropboxusercontent.com/u/466 … .20.42.jpg.
Jag hittade även några fler av dessa märken där det förmodligen har vart en blaffa.
Jag har nämligen inte lagt märke till detta tidigare.
Kan det bero på fågelbajset och hur får jag bort detta på bästa sätt?

tack på förhand

Börja med roterande enkelmaskin, grov trissa samt grov rubbing på lågt varv. Bearbeta ytan länge.
Glöm ej att finpolera efteråt..
Funkar inte det blir det till att slipa ev. leva med det eller lackera.

Fågelskit måste tas bort omgående från en lack, då det kan vara frätande. Redan efter 1-2h kan det vara kört.
Bra att ha är en flaska fönsterputs och en svamp i bilen.

908 Inlägg
3 augusti 2013
#13
Knepigt..
Fader köpte en äldre amerikanare som stått i uthus i flera ååår som var helt bombaderad med fågelskit.
Tvättade av den och sedan polerade, inge som helst fel på lacken? bra lack eller inte nog starkt skit? wink
hmm tycker ändå detta känns lite som en myt grej, men visst vill man inte ha det på lacken ändå.


414 Inlägg
3 augusti 2013
#14
Emiiilz skrev:
Knepigt..
Fader köpte en äldre amerikanare som stått i uthus i flera ååår som var helt bombaderad med fågelskit.
Tvättade av den och sedan polerade, inge som helst fel på lacken? bra lack eller inte nog starkt skit? wink
hmm tycker ändå detta känns lite som en myt grej, men visst vill man inte ha det på lacken ändå.

Fågelskit kan fräta, men är väl långt ifrån skit som gör det men din far hade nog tur mest. smile

908 Inlägg
3 augusti 2013
#15
joH900 skrev:
Emiiilz skrev:
Knepigt..
Fader köpte en äldre amerikanare som stått i uthus i flera ååår som var helt bombaderad med fågelskit.
Tvättade av den och sedan polerade, inge som helst fel på lacken? bra lack eller inte nog starkt skit? wink
hmm tycker ändå detta känns lite som en myt grej, men visst vill man inte ha det på lacken ändå.

Fågelskit kan fräta, men är väl långt ifrån skit som gör det men din far hade nog tur mest. smile

Hittade en bild jag tog, det syns, men långt ifrån allt..
Tkr inte man borde ha tur med tanke på alla 1000 fågelskit fläckar som var på bilen tongue
http://www.ladda-upp.se/tumnagel/systxefthqdqk/
Senast redigerat av Emiiilz (3 augusti 2013)


BASS GLAD
1 381 Inlägg
3 augusti 2013
#16
Emiiilz skrev:
joH900 skrev:
Emiiilz skrev:
Knepigt..
Fader köpte en äldre amerikanare som stått i uthus i flera ååår som var helt bombaderad med fågelskit.
Tvättade av den och sedan polerade, inge som helst fel på lacken? bra lack eller inte nog starkt skit? wink
hmm tycker ändå detta känns lite som en myt grej, men visst vill man inte ha det på lacken ändå.

Fågelskit kan fräta, men är väl långt ifrån skit som gör det men din far hade nog tur mest. smile

Hittade en bild jag tog, det syns, men långt ifrån allt..
Tkr inte man borde ha tur med tanke på alla 1000 fågelskit fläckar som var på bilen tongue
http://www.ladda-upp.se/tumnagel/systxefthqdqk/

frågan är hur mycke damet har stoppat skiten ser ju ganska dammig ute med smile

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom

908 Inlägg
4 augusti 2013
#17
birka76 skrev:
Emiiilz skrev:
joH900 skrev:

Fågelskit kan fräta, men är väl långt ifrån skit som gör det men din far hade nog tur mest. smile

Hittade en bild jag tog, det syns, men långt ifrån allt..
Tkr inte man borde ha tur med tanke på alla 1000 fågelskit fläckar som var på bilen tongue
http://www.ladda-upp.se/tumnagel/systxefthqdqk/

frågan är hur mycke damet har stoppat skiten ser ju ganska dammig ute med smile

Nu har ju denna bilen stått i flera år där, de mesta av bajset har nog lagt sig före dammet wink


357 Inlägg
4 augusti 2013
#18
Beror ju helt på på vilken sorts skit man blivit utsatt för.
Vet inte riktigt hur men vi kan ju tänka oss skillnaden på en sund hårding bestående av havregrynsgröt mot en redig bakis skitning;)
Sen beror det även på klarlacken som sitter på bilen.

Oftast går det att polera bort, ibland våtslipa och ibland har klarlacken krackilerat o då e de omlack som gäller:(

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook

23 Inlägg
4 augusti 2013
Trådstartare
#19
Tänkte uppdatera hur det gick med de fula märkena.
DE Är BORTA! smile
När jag hämtade bilen från rekond i veckan så snackade jag lite skit med killarna på firman.
Det är tydligen ganska stor skillnad på bajs och bajs, lacken kan vara förstörd efter bara 30 min om man har otur.
Har man däremot "tur" kan det ligga i flera dagar utan att det blir någon skada.
Nu gör jag som marcus0510 tipsade tidigare i tråden, har en flaska fönsterputs och en svamp ligger i bilen.


Evildan
5 augusti 2013
#20
Det löste sig sa han som sket på huven.

Skönt att det var rätt typ av träck.
Samma här, alltid puts och hushållspapper i bilen.


Sök