Tjenare!
Ni verkar vara kunniga på denna sida, så varför inte lägga upp en tråd här i forumet
Det är såhär att jag tänker ta körkort nu inom en snar framtid och därför har jag redan nu börjar leta efter en bil så att jag inte står där med körkort, utan bil och bara köper första bästa, utan jag vill kolla upp och när jag ändå inte riktigt kan köra bilen än, behöver jag inte heller stressa inför köpet, men om jag hittar en sjukt bra bil nu, så köper jag den nu så klart
Det jag undrar är alltså:
Vad är en bra första bil?
Vad ska jag akta mig för?
Vad ska jag tänka på?
Vilka märken är bra?
Bensinsnål?
Billig?
Köpa begagnat ELLER bilhandlare? Fördelar/Nackdelar? Tänka på när man gör det?
Kan nämligen ingenting om bilar alls, är helt grön på den fronten, därav jag behöver väldigt mycket bra råd.
Har kollat runt redan på blocket och så, hittat en del bilar jag tycker är snygga och hyffsat billiga, men inte fastnat för någon än till 100%, de som är bra, snygga och billiga, är väl antagligen något gömt fel på?
Men antar att det ändå är bäst att köpa beg istället för att köpa via en bilfirma? Man borde tekniskt sätt få mer på pengarna, även om det är en betydligt större risk, särskilt för mig som inte kan ett skit om bilar i dagsläget.
Så vilka märken och modeller bör jag titta efter? Vad ska jag prioritera?
Det jag hade tänkt mig att ha lite att gå efter är väl ändå följande:
*Pris: Mellan 5 000 och 20 000 (vet inte om jag har lust att lägga mycket mer på en första bil, bör jag det?)
*Snygg, ja, även om det är en första bil, vill jag att den ska vara snygg, haha
Vill inte köra runt i en rishög.
*Helst någon sportig och utstickande variant, men viktigaste är ju att den är allmänt snygg.
*Hör att den inte ska gått över 20k mil? Dock är ju detta inget måste då jag inte har en aning om det stämmer.
Hur som helst, hjälp mig gärna med att svara på frågorna, tipsa om bilar och modeller (OBS! Skicka gärna bilder på hur bilen ser ut, eller ev. Länk där jag kan köpa den, t ex en annons eller bilhandlare eller dylikt, då jag inte har en aning om hur någon bil ser ut typ, haha!)
Tack på förhand!