Självklart åker offerkoftan och skygglapparna på med en gång hos de flesta med några få och vettiga undantag, det är inget farligt med den här typen av arrangemang och några olyckor hade aldrig inträffat om bara vi vettiga hade mötts upp. Det är idioterna som orsakar olyckor inte vi vettiga.
Det finns inte två typer av folk (vettiga och idioter) som deltar i den här typen av arrangemang utan problemen och olyckorna beror på att folk pressar och träder över gränser gång på gång. Ofta under otillräckliga förhållanden i allt från att platserna som väljs inte är i skick för att tävlas på, att förarna inte har den erfarenhet som krävs, att bilarna inte är kapabla att köras fullt ut på ett säkert sätt och att det saknas rutiner för hur det skall gå till. Bara som några enstaka exempel bland flera på varför det går illa.
Om man verkligen är vettig krävs det inte mycket tankeverksamhet för att konstatera att det behövs struktur för att den här typen av tävlingar skall ske på ett säkert vis och att verktygen finns tillgängliga redan idag. Men jag tror personligen att det är där skon klämmer.
-Det passar inte folk att genomgå någon form av enklare teori och förarprov som visar att man är klarar av uppgiften.
-Det passar inte att låta bilen genomgå en enklare form av besiktning som visar att bilen är lämplig att köras fort och hårt med.
-Det passar inte att anpassa sin bil efter kraven en besiktning likt den i exemplet ovan förmodligen ställer.
-Det passar inte att följa de regler som är nödvändiga på en bana byggd för uppgiften.
-Och det är svårt och komma ifrån det faktum att struktur kostar pengar, förmodligen en struntsumma jämfört med det bränsle folk bränner i liknande sammanhang varje helg. Men i ett samhälle där folk oavsett ekonomiska förhållanden hellre hämtar en film på internet utan att betala för sig än att köpa den så passar det inte att betala för ett säkert nöje när det är gratis att dra ihop lite folk och välja det olagliga alternativet istället. Då behöver man inte följa några jobbiga och i ens egna ögon helt onödiga regler heller!
Det här inlägget är inte riktat mot någon och inte menat att såra någon heller för den delen, men jag antar att jag kommer få en hel del mothugg. Men om jag nu är helt fel ute ber jag er att förklara varför det inte går att ordna någon form av struktur? Om det som ni påstår finns idioter och vettigt folk borde det ha varit självklart, de vettiga hade anpassat sig efter och klarat av reglerna medan idioterna sållats bort.
Ja jag begriper att i praktiken hade några idioter slunkit igenom nätet och några vettiga gjort misstag så en viss risk för olyckor hade fortfarande funnits men den hade varit mycket mindre och konsekvenserna hade blivit mindre på en bana anpassad för syftet.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.