3478
Sök

Frågor efter att verkstaden haft isär bilen: Volvo 855 T5 -97

1 253 Inlägg
22 juli 2013
Trådstartare
#1
Jo hade bilen inne på verkstan och de fick byta låda och koppling. Billigt blev det hmm...

Iaf så märkte jag idag när jag skulle skruva dit en skjuten tryckslang som de hade glömt att skruva åt ordentligt.

I vilket fall så såg jag detta att det sitter bara en slangstump på vilken jag antar är Magnet ventilen enligt bilden.

Någon som vet om det ska se ut så och eller hur slangarna ska gå. Den silvriga går från insugslangen efter LMM och den andra svarta grova den går från WG klockan in i MV. Jag tycker det ser fel ut. Tycker laddet sänks lite för snabbt när den kommer upp på 1 bar så gär den ner till 0,7. Vet att min WG stång är lite slapp men den höll laddet bra mycket längre innan verkstadsbesöket hmm

Och mig veterligen så satt den silvriga slangen mellan WG och MV innan verkstan började pilla

http://forumbilder.se/CETQR/pict0012.JPG?width=150

Lev livet nu innan det är för sent

4 670 Inlägg
22 juli 2013
#2
Nu minns jag inte exakt men de jag vet är mitterstad går till insugsröret (lmm) eller så är denna löst o insugsröret pluggat.

Övre "gul" går till WG

Undre röd går till kompressorhus

Är osäker på dom 2 sistnämda men ska se om jag kan hitta info!
Senast redigerat av mickius (22 juli 2013)


2 452 Inlägg
22 juli 2013
#3
den i mitten går till ett själva slangen där luftmassemätaren är sitter en liten nippel där den slangen ska gå...

döden kommer tillbaka

4 670 Inlägg
22 juli 2013
#4
Röd = Turbons kompressorhus
Gul = Wastegate
Blå = Inloppsröret

Titt kom ihåg rätt smile

MEN hade du bara provat söka google "Slangar magnetventil 850" hade du hittat svaret direkt
Senast redigerat av mickius (22 juli 2013)


1 253 Inlägg
22 juli 2013
Trådstartare
#5
men såg inte att det var färg märkt på Mv kollade inte så nog när man var nere blixtsnabbt medans barnen sov

Sitter ju 2 nipplar på insugsröret. Den ena undre är pluggad vilket jag tror mig sett att den ska vara om man sätter dit öppet filter. Så det är den övre då som den mittre slangen ska in i då.... Men då sitter ju alla typ fel då eller?
Senast redigerat av opeldrifter (22 juli 2013)

Lev livet nu innan det är för sent

4 670 Inlägg
22 juli 2013
#6
opeldrifter skrev:
men såg inte att det var färg märkt på Mv kollade inte så nog när man var nere blixtsnabbt medans barnen sov

Ingen fara hjälper gärna till men du hade ju fått svaret på första träffen att MV har färger på sig. Skriv upp o gå ut och kika bilen wink

O ja enligt din beskrivning sitter alla fel! Dvs kika om du har någon slang som sitter på kompressorhuset ens
Senast redigerat av mickius (22 juli 2013)


1 253 Inlägg
22 juli 2013
Trådstartare
#7
mickius skrev:
Röd = Turbons kompressorhus
Gul = Wastegate
Blå = Inloppsröret

Titt kom ihåg rätt smile

MEN hade du bara provat söka google "Slangar magnetventil 850" hade du hittat svaret direkt

Men var sitter nippeln på turbons kompressorhus? Lär ju inte sitta någon där nu då hmm  Sitter ju bara en slang från WG till MV och sen en slang från MV till Inloppsröret

Lev livet nu innan det är för sent

4 670 Inlägg
22 juli 2013
#8
opeldrifter skrev:
mickius skrev:
Röd = Turbons kompressorhus
Gul = Wastegate
Blå = Inloppsröret

Titt kom ihåg rätt smile

MEN hade du bara provat söka google "Slangar magnetventil 850" hade du hittat svaret direkt

Men var sitter nippeln på turbons kompressorhus? Lär ju inte sitta någon där nu då hmm  Sitter ju bara en slang från WG till MV och sen en slang från MV till Inloppsröret

Sitter på kompressorhuset. Dvs turbons framsida.


4 670 Inlägg
22 juli 2013
#9
Senast redigerat av mickius (22 juli 2013)


1 253 Inlägg
22 juli 2013
Trådstartare
#10
Hmm därför den laddar så segt upp i ladd då när inga slangar sitter där de ska hmm Fan nu blir jag sur på verkstan när de inte sätter dit sådanna saker ordentligt. Nä ner till bilen och försöka få dit de rätt igen. Då bör ju bilen gå än bättre än nu vilket den redan gör dock men seg spool up

vet inte vad den ska ligga på med steg 3 chip och GLT kammar och 3" Men bör väl ligga på 1-1,2 stabilt? Nu ligger den på 0,5 1 ans växel, 0,6-0,7 2 ans växel och sen 1 bar 3:an och uppåt men sjunker snabbt till 0,6-0,7.
Senast redigerat av opeldrifter (22 juli 2013)

Lev livet nu innan det är för sent

2 452 Inlägg
23 juli 2013
#11
med steg 3 så ska den ligga på 1,0-1,2 ungefär för det är vad jag har på min....fast den går illa på 2an men det beror på ett annat fel...

döden kommer tillbaka

1 253 Inlägg
23 juli 2013
Trådstartare
#12
okej får se hur den går idag när jag har fixat rätt längder till slangarna så de räcker

Lev livet nu innan det är för sent

1 253 Inlägg
23 juli 2013
Trådstartare
#13
Sådär då sitter slangarna på rätt plats igen smile Bilen går bättre men den sjunker ner på 0,8-0,7 på högre varv så blir byte till en starkare WG framöver smile


Och mycket riktigt satt det ingen slang alls på kompressorhuset hmm Snyggt jobbat verkstan !!
Senast redigerat av opeldrifter (23 juli 2013)

Lev livet nu innan det är för sent


Sök