3288
Sök

Saab 9-5 2.0 Biopower med startproblem efter oljepåfyllning/batteribyte

161 Inlägg
26 juli 2013
Trådstartare
#1
Hej,

Köpte en Saab 9-5 för 3 månader sedan.
Års 2009, 27000mil, Automat

Jag hade problem med att bilen inte ville starta ibland och köpte ett nytt batteri som jag kopplade på.
I samma veva så kontrollerade jag oljestickan som var snustorr, jag började med att hälla i 0,5L, det var fortfarande snustorrt. Efter att jag hällt i 2 liter så började det synas oljefläckar på sticktoppen och jag valde att sluta fylla på med olja. Jag kör bilen den dagen och har inga problem.
Dagen efter (igår) skulle jag åka till jobbet på morgonen och provade starta bilen. Jag vrider om nyckeln första gången och hör hur motorn försöker att gå igång men gör inte det. Efter 10 sekunder avbryter jag försöket om att starta och provar göra om det på nytt. 2a gången jag försöker starta bilen så går den igång efter cirka 10 sekunder.
När jag lägger på "D" Drive så stryps bilen och slocknar nästan, men jag kommer iväg och då är det inga problem med bilen.
När jag slutar jobbet är det samma problem, 3 försök tills bilen går igång, varje gång vred jag om nyckeln i 10-15 sekunder. Jag åker till Statoilmacken och tankar bilen med bensin och sätter mig sedan i bilen och startar, då tar det cirka 4-5 sekunder innan bilen startar och när jag då lägger i "D" Drive så slocknar bilen. Detta hände 2 gånger på samma ställe.
Idag när jag skulle till jobbet på morgonen så tog det hela 4 försök innan bilen gick igång och när den väl gick igång och jag la i "D" Drive så slocknade bilen. Detta hände 2 gånger även idag.

Någon som kan ha någon aning om varför bilen beter sig på detta sätt?

Tack på förhand


161 Inlägg
28 juli 2013
Trådstartare
#2
Hej igen.

Idag när jag skulle starta bilen på morgonen var det samma visa, 2 försök innan bilen går igång. Efter 15 minuters körning så upptäcker jag även att "motorlampan" lyser.

Ingen som har någon idé?


5 198 Inlägg
28 juli 2013
#3
Fyllde du olja till max ? Om du fyllde på 2liter och det knappt syndes,, då va den ju i princip tom,, vilket är i högsta grad obra.

509 Inlägg
28 juli 2013
#4
"Efter att jag hällt i 2 liter så började det synas oljefläckar på sticktoppen och jag valde att sluta fylla på med olja. "
Varför? Det ska alltid vara mellan min/max.

4 670 Inlägg
28 juli 2013
#5
Hur långt kan bilen gått med så pass lite olja? Se till att få rätt oljenivå! Fyll i lite starta motorn någon min. Vänta lite o kolla nivån i bilen.

Har du testat byta tändstift? Bränslefilter? Går den felfritt i övrigt?


562 Inlägg
28 juli 2013
#6
Maikel skrev:
Hej igen.

Idag när jag skulle starta bilen på morgonen var det samma visa, 2 försök innan bilen går igång. Efter 15 minuters körning så upptäcker jag även att "motorlampan" lyser.

Ingen som har någon idé?

http://forumbilder.se/images/fa8201190231A3220.jpg

Är denna ventil hel? Du måste ta bort plastkåpan som sitter över insuget för att se den.

9-5 Aero Sedan -05

161 Inlägg
28 juli 2013
Trådstartare
#7
Tack för svaren,

Har aldrig någonsin behövt fylla på 2 liter olja och var orolig för att det skulle vara stickan som det är fel på, men varför skulle felen börja dyka upp efter att jag fyllt på olja?

I övrigt så har bilen gått bra, men jag tycker att det känns som att bilen blivit lite "ryckig". Rycker inte mycket, utan det är småryck.

Skall skruva bort kåpan idag och kontrollera hur ventlien ser ut.

Bilen skall servas på torsdag.


755 Inlägg
28 juli 2013
#8
Laddade du batteriet innan du startade bilen? för man behöver oftast ladda batterierna, ett dåligt batteri kan leda till misständningar, bränsleproblem etc..

If you want to win, You mustn't loose.

161 Inlägg
28 juli 2013
Trådstartare
#9
MSpader skrev:
Laddade du batteriet innan du startade bilen? för man behöver oftast ladda batterierna, ett dåligt batteri kan leda till misständningar, bränsleproblem etc..

Jag bytte batteri, batteriet som sitter i nu är nytt.


755 Inlägg
28 juli 2013
#10
Maikel skrev:
MSpader skrev:
Laddade du batteriet innan du startade bilen? för man behöver oftast ladda batterierna, ett dåligt batteri kan leda till misständningar, bränsleproblem etc..

Jag bytte batteri, batteriet som sitter i nu är nytt.

Laddade du det?

If you want to win, You mustn't loose.

161 Inlägg
28 juli 2013
Trådstartare
#11
Nej det gjorde jag inte.


161 Inlägg
28 juli 2013
Trådstartare
#12
micke-opel skrev:
Maikel skrev:
Hej igen.

Idag när jag skulle starta bilen på morgonen var det samma visa, 2 försök innan bilen går igång. Efter 15 minuters körning så upptäcker jag även att "motorlampan" lyser.

Ingen som har någon idé?

http://forumbilder.se/images/fa8201190231A3220.jpg

Är denna ventil hel? Du måste ta bort plastkåpan som sitter över insuget för att se den.

Tog precis bort plastkåpan och såg att ventilen var, precis som på bilden. Dvs att ventilen endast är kopplad till ena sidan. Tejpade ihop den så att den nu sitter på plats (tillfällig lösning)
Men vad kan denna ventil ha orsakat? Kan det vara den som sett till att motorn varit svårstartad/ryckig samt att "motorlampan" börjat lysa?


BilFixare
28 juli 2013
#13
Kan ingen om saab men jag skuller gissa på att han få tjuv luft. luftmassemätare mätare mäter så här mycket luft och så här mycket bränsle bilen ska ge men efter som bilen få tjuv luft så stämmer inte med det luft som luftmassemätare mäter ut = han ge fel bränsle ( mer/mindre) ?

562 Inlägg
28 juli 2013
#14
Maikel skrev:
micke-opel skrev:
Maikel skrev:
Hej igen.

Idag när jag skulle starta bilen på morgonen var det samma visa, 2 försök innan bilen går igång. Efter 15 minuters körning så upptäcker jag även att "motorlampan" lyser.

Ingen som har någon idé?

http://forumbilder.se/images/fa8201190231A3220.jpg

Är denna ventil hel? Du måste ta bort plastkåpan som sitter över insuget för att se den.

Tog precis bort plastkåpan och såg att ventilen var, precis som på bilden. Dvs att ventilen endast är kopplad till ena sidan. Tejpade ihop den så att den nu sitter på plats (tillfällig lösning)
Men vad kan denna ventil ha orsakat? Kan det vara den som sett till att motorn varit svårstartad/ryckig samt att "motorlampan" börjat lysa?

Bilen kan bli svårstartad och även gå dåligt/ryckigt, troligen drar den en hel del tjuvluft vilket såklart sätter en felkod på luftläckage eller adaptionsfelkod.

Så troligen så är det detta som har gjort att motorlampan har börjat att lysa, även att bilen varit svårstartad och gått ryckigt. Jag skulle bytt slangen och sedan utvärdera funktionen efter det smile
Senast redigerat av micke-opel (28 juli 2013)

9-5 Aero Sedan -05

161 Inlägg
29 juli 2013
Trådstartare
#15
micke-opel skrev:
Maikel skrev:
micke-opel skrev:

http://forumbilder.se/images/fa8201190231A3220.jpg

Är denna ventil hel? Du måste ta bort plastkåpan som sitter över insuget för att se den.

Tog precis bort plastkåpan och såg att ventilen var, precis som på bilden. Dvs att ventilen endast är kopplad till ena sidan. Tejpade ihop den så att den nu sitter på plats (tillfällig lösning)
Men vad kan denna ventil ha orsakat? Kan det vara den som sett till att motorn varit svårstartad/ryckig samt att "motorlampan" börjat lysa?

Bilen kan bli svårstartad och även gå dåligt/ryckigt, troligen drar den en hel del tjuvluft vilket såklart sätter en felkod på luftläckage eller adaptionsfelkod.

Så troligen så är det detta som har gjort att motorlampan har börjat att lysa, även att bilen varit svårstartad och gått ryckigt. Jag skulle bytt slangen och sedan utvärdera funktionen efter det smile

Som jag skrev tidigare så tejpade jag fast ventilen tillfälligt igår, jag åkte hem och skruvade även av batteriet i 30 minuter. När jag skruvat på batteriet igen så har "motorlampan" slutat att lysa såklart.
Idag på morgonen så går jag ut till bilen och startar den, bilen går igång direkt utan några konstigheter eller ryck.
Har kört 30km nu och "motorlampan" har fortfarande inte börjat lysa. big_smile


562 Inlägg
29 juli 2013
#16
Maikel skrev:
micke-opel skrev:
Maikel skrev:

Tog precis bort plastkåpan och såg att ventilen var, precis som på bilden. Dvs att ventilen endast är kopplad till ena sidan. Tejpade ihop den så att den nu sitter på plats (tillfällig lösning)
Men vad kan denna ventil ha orsakat? Kan det vara den som sett till att motorn varit svårstartad/ryckig samt att "motorlampan" börjat lysa?

Bilen kan bli svårstartad och även gå dåligt/ryckigt, troligen drar den en hel del tjuvluft vilket såklart sätter en felkod på luftläckage eller adaptionsfelkod.

Så troligen så är det detta som har gjort att motorlampan har börjat att lysa, även att bilen varit svårstartad och gått ryckigt. Jag skulle bytt slangen och sedan utvärdera funktionen efter det smile

Som jag skrev tidigare så tejpade jag fast ventilen tillfälligt igår, jag åkte hem och skruvade även av batteriet i 30 minuter. När jag skruvat på batteriet igen så har "motorlampan" slutat att lysa såklart.
Idag på morgonen så går jag ut till bilen och startar den, bilen går igång direkt utan några konstigheter eller ryck.
Har kört 30km nu och "motorlampan" har fortfarande inte börjat lysa. big_smile

Så bra, då är nog problemet löst smile Dock skulle jag nog så småningom byta slangen ändå, även fast det funkar nu smile

9-5 Aero Sedan -05

161 Inlägg
29 juli 2013
Trådstartare
#17
micke-opel skrev:
Så bra, då är nog problemet löst smile Dock skulle jag nog så småningom byta slangen ändå, även fast det funkar nu smile

Ja, den skall helt klart bytas ut smile
Tack för all hjälp!
Senast redigerat av Maikel (29 juli 2013)



Sök