26 juli 2013
Trådstartare
Hej,
Köpte en Saab 9-5 för 3 månader sedan.
Års 2009, 27000mil, Automat
Jag hade problem med att bilen inte ville starta ibland och köpte ett nytt batteri som jag kopplade på.
I samma veva så kontrollerade jag oljestickan som var snustorr, jag började med att hälla i 0,5L, det var fortfarande snustorrt. Efter att jag hällt i 2 liter så började det synas oljefläckar på sticktoppen och jag valde att sluta fylla på med olja. Jag kör bilen den dagen och har inga problem.
Dagen efter (igår) skulle jag åka till jobbet på morgonen och provade starta bilen. Jag vrider om nyckeln första gången och hör hur motorn försöker att gå igång men gör inte det. Efter 10 sekunder avbryter jag försöket om att starta och provar göra om det på nytt. 2a gången jag försöker starta bilen så går den igång efter cirka 10 sekunder.
När jag lägger på "D" Drive så stryps bilen och slocknar nästan, men jag kommer iväg och då är det inga problem med bilen.
När jag slutar jobbet är det samma problem, 3 försök tills bilen går igång, varje gång vred jag om nyckeln i 10-15 sekunder. Jag åker till Statoilmacken och tankar bilen med bensin och sätter mig sedan i bilen och startar, då tar det cirka 4-5 sekunder innan bilen startar och när jag då lägger i "D" Drive så slocknar bilen. Detta hände 2 gånger på samma ställe.
Idag när jag skulle till jobbet på morgonen så tog det hela 4 försök innan bilen gick igång och när den väl gick igång och jag la i "D" Drive så slocknade bilen. Detta hände 2 gånger även idag.
Någon som kan ha någon aning om varför bilen beter sig på detta sätt?
Tack på förhand