3627
Sök

Hur viktigt är det med rätt motorolja?

11 Inlägg
28 juli 2013
Trådstartare
#1
Vet att det är viktigt med rätt olja med hur mycket kan man "ändra"

Enligt bilens spec så ska den ha SAE 0W-30, men kan man lika gärna köpa 5W-40??

Hör olika från olika håll och vet inte vem jag ska lita på hmm

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
28 juli 2013
#2
TinyTux skrev:
Vet att det är viktigt med rätt olja med hur mycket kan man "ändra"

Enligt bilens spec så ska den ha SAE 0W-30, men kan man lika gärna köpa 5W-40??

Hör olika från olika håll och vet inte vem jag ska lita på hmm

????

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 juli 2013
#3
Generellt kan du gå upp i tjocklek utan problem men en 0W-30 i en bil avsedd för en 10W-40 eller så kan gå illa.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

11 Inlägg
28 juli 2013
Trådstartare
#4
Vad är ???? för svar..???? hmm

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
28 juli 2013
#5
torpis skrev:
Generellt kan du gå upp i tjocklek utan problem men en 0W-30 i en bil avsedd för en 10W-40 eller så kan gå illa.

Finns det verkligen 0W-30?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
28 juli 2013
#6
TinyTux skrev:
Vad är ???? för svar..???? hmm

Jag har aldrig hört talas om 0W-30.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

5 198 Inlägg
28 juli 2013
#7
Vettemannen skrev:
TinyTux skrev:
Vad är ???? för svar..???? hmm

Jag har aldrig hört talas om 0W-30.

/Benny

http://www.oljemagasinet.se/index.php?r … uct_id=413

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
28 juli 2013
#8
gamlingen skrev:
Vettemannen skrev:
TinyTux skrev:
Vad är ???? för svar..???? hmm

Jag har aldrig hört talas om 0W-30.

/Benny

http://www.oljemagasinet.se/index.php?r … uct_id=413

Ja, titta där! Alltid lär man sig nåt nytt!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 juli 2013
#9
Vettemannen skrev:
gamlingen skrev:
Vettemannen skrev:

Jag har aldrig hört talas om 0W-30.

/Benny

http://www.oljemagasinet.se/index.php?r … uct_id=413

Ja, titta där! Alltid lär man sig nåt nytt!

/Benny

"alla" bränslesnåla bilar har 0W-30, tex min V70 diesel. Men den oljan funkar inte i en Volvo S40 turbo exempelvis med sin förhållandevis dåliga oljekylning.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

926 Inlägg
28 juli 2013
#10
OM man häller för tjock olja i en motor som är gjord för tunn olja, så blir flödet av olja för dåligt till respektive smörjställe. En viktig funktion med olja är att kyla respektive smörjställe. Det kan leda till att med inte för bort tillräckligt mycket värme från exempelvis ett lager och man får varmgång.

I vissa fall, (inte jämt) är tjockare olja starkare. Exvis en V8 med stötstänger och höga varvtal krävs ibland dubbla eller tredubbla ventilfjädrar, trycket på kamnockarna blir enorma. Men det kanske inte räcker med tjock olja, det kan behövas exempelvis tillsatser som zink i oljan för att filmen mellan nockar och lyftare ska hålla.

En supersport 600 som varvar 18000rpm skulle det vara förödande att hälla i en tjock olja. Oljan hinner helt enkelt inte ut till lagren.
Men oljetrycket då? Det är bar till för att få ut oljan till respektive smörjställe. Trycket ska övervinna centrifugalkraften i vevaxeln så oljan även förser vevlagret med olja på maxvarv. När oljan väl är i lagret, med rätt flöde, så sköter oljan själv av jobbet. Vevaxeln surfar fram som på en våg, eller vattenplanar om man vill förklara det på det sättet. Är det för lite olja att surfa på så blir det metallkontakt och slitage.

Lita på fabrikantens rekommendationer. Till 99,9% har dom betydligt bättre koll på oljekvalité än vad "privata motorproffs" har.
För några år sedan när det inte var så noga med miljö och så, så hällde man i tillsatser som var bra för motorn, men inte för katalysatorn. Därför finns det väldigt många olika specifikationer på en till synes lika olja. Åter igen, följ motortillverkarens rekommendationer.
OM man nu inte har varit sin egen motoringenjör och gått ifrån specifikationerna. En 2liters bensinmotor som pumpar 1000hk, så får man börja fundera på vem som egentligen är motorkonstruktör.

Mats

342 Inlägg
28 juli 2013
#11
Mycket generellt kan man säga att 0-30 är en bättre olja än majoriteten av 5-40 oljorna på markaden.

5-40 tillhör ofta basoljegrupp III, en mineralolja som brutits ner och under högt tryck byggts upp igen för att få en jämnare molekylstruktur.

0-30 baseras oftast på basoljegrupp IV, en kemiskt framställd syntetisk olja, PAO (poly alfa-olefin). Föredelen är att i framställningen kan man få molekylstrukturen 100% jämn till skillnad från grupp III oljorna.

I Sverige anser oljebolagen att markandsföra en grupp III olja som helsyntet är okej, även om det egentligen är en mineralolja i grund och botten. Exempelvis..Castrol Magnatec.

Nu talar givetvis basoljegruppen inte om hela sanningen om kvalitén på den färdiga produkten, eftersom basoljan utgör 80-85% av den färdiga motoroljan. Resterande procent utgörs av additiv som rengör, tvättar, motverkar korrosion, skumdämpande, viskocitetsstabliserande m.m.
MEN att en PAO basolja har bättre smörjande egenskap än Grupp III oljorna kommer man aldrig ifrån.
Ett lågt motorslitage handlar alltså om mer än oljeviskocitet.

Och för att slutligen svara på frågan som ställdes, du ska aldrig frångå den rekommendation som biltillverkaren satt varesig det gäller kvalitétsklassning eller viskositet.
Senast redigerat av olof102 (28 juli 2013)

11 Inlägg
28 juli 2013
Trådstartare
#12
Ok, tack för svar!
För att förtydliga så har jag en Volvo V70 2.5T, -08, bensin.
Vad jag kan uttyda från svaren så ska jag INTE hälla i något annat än 0W-30 i min bil alltså...??

Trots att någon som har hållt på med bilar hela sitt liv säger att det går precis lika bra med 5W-40....
Inte konstigt att det är svårt att veta vem som har rätt o vem man ska lyssna på hmm wink

Liten följdfråga också... hittade en olja som hette Aral, är det något jag med gott samvete kan hälla i i min pärla??
Senast redigerat av TinyTux (28 juli 2013)

Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
28 juli 2013
#13
klassning a5/b5 som är det viktigaste att följa på din bil.

kollar man castrols sida så är det 0w30 som gäller  deras billiga edge olja =/

mobil1 rek Mobil 1 Fuel Economy 0W-30

Midland oil rek följande
ECONOVA SAE 5W-30
AXENTUM SAE 5W-30
AVANZA SAE 5W-30

Kör fort så hinner inget hända...

792 Inlägg
28 juli 2013
#14
En bekant köpte en -03 Touraeg Diesel. Blev kamaxelras en månad efter han köpte den. Visade sig att förra ägaren använt åt helvete fel olja


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
28 juli 2013
#15
J3n5 skrev:
En bekant köpte en -03 Touraeg Diesel. Blev kamaxelras en månad efter han köpte den. Visade sig att förra ägaren använt åt helvete fel olja

Va fan! Förr kunde man kasta i princip kasta i den olja som var tillgängligt och inte mådde motorerna sämre för det!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 277 Inlägg
28 juli 2013
#16
Egentligen kan du kasta i vad som helst i alla motorer om oljan håller samma kvalite som den som ska va i.

T ex, servar du hos autoexperten så kan du välja mellan moly liquid eller castrol, på mekonomen castrol eller mpm.

På märkesverkstad kan det va nåt helt annat, men dock vet jag att volvo kör på castrols olja, många av volvo kör med edge 0w-30 men vissa modeller med magnatec 5w-30

Har man t ex en nyare bil, t ex en touareg som fanns med i nåt inlägg så kan du inte hälla i det billigaste du får tag på. men du kan heller inte hälla på för bra olja i en äldre motor heller då den nya "högteknologiska oljan" får all skit att lossna som ligger i kanalerna, det sätter gärna igen oljesilen och vips så har du en rasad motor.

Till din volvo så skulle jag gärna hälla i en lite tjockare olja än 5w-40 magnatec då den inte är speciellt trögflytande när den blir varm, vissa motorer börjar knacka lite..

själv har jag en v40 och den använder jag shells 5w-40 vw rekomenderade olja då den är riktigt bra.

6 638 Inlägg
28 juli 2013
#17
J3n5 skrev:
En bekant köpte en -03 Touraeg Diesel. Blev kamaxelras en månad efter han köpte den. Visade sig att förra ägaren använt åt helvete fel olja

Alfas JTS motorer käkar upp kamaxlarna om 10W60 olja används, vilket rekommenades för Twinspark motorer som kördes hårt eller läckte olja.

Inte omöjligt!

De/Dem

342 Inlägg
28 juli 2013
#18
cykelpump skrev:
Egentligen kan du kasta i vad som helst i alla motorer om oljan håller samma kvalite som den som ska va i.

T ex, servar du hos autoexperten så kan du välja mellan moly liquid eller castrol, på mekonomen castrol eller mpm.

På märkesverkstad kan det va nåt helt annat, men dock vet jag att volvo kör på castrols olja, många av volvo kör med edge 0w-30 men vissa modeller med magnatec 5w-30

Har man t ex en nyare bil, t ex en touareg som fanns med i nåt inlägg så kan du inte hälla i det billigaste du får tag på. men du kan heller inte hälla på för bra olja i en äldre motor heller då den nya "högteknologiska oljan" får all skit att lossna som ligger i kanalerna, det sätter gärna igen oljesilen och vips så har du en rasad motor.

Till din volvo så skulle jag gärna hälla i en lite tjockare olja än 5w-40 magnatec då den inte är speciellt trögflytande när den blir varm, vissa motorer börjar knacka lite..

själv har jag en v40 och den använder jag shells 5w-40 vw rekomenderade olja då den är riktigt bra.

Varför ska han använda en 40 olja istället för 30 som tillverkaren rekommenderar? Som jag ser det så finns det bara nackdelar, mindre oljevolym som passerar lagerna, högre oljetemperatur med förhöjt motorslitage som följd.

Någon beskrev tidigare i tråden varför det inte är bra att välja en tjockare olja.

En motorolja ska inte vara "tjock eller trögflytande" i arbetstemperatur, i moderna motorer strävar man efter så tunn olja som möjligt för att minska friktionsförlusterna samt öka värmeavledningsförmågan, därav antiwear tillsatsen ZDDP.

Shell Helix 5w-40 är en helt okej grupp III mineralolja (benämnd som helsyntet i Sverige), men fortfarande hästlängder från Castrol Edge eller Mobil1 Fuel Economy.
Senast redigerat av olof102 (28 juli 2013)

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 juli 2013
#19
olof102 skrev:
[
Varför ska han använda en 40 olja istället för 30 som tillverkaren rekommenderar? Som jag ser det så finns det bara nackdelar, mindre oljevolym som passerar lagerna, högre oljetemperatur med förhöjt motorslitage som följd.

Är en 30-olja tjockare än en 40-olja?

Kan någon svara på det utan att gissa?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Offroad Racing
3 122 Inlägg
28 juli 2013
#20
torpis skrev:
olof102 skrev:
[
Varför ska han använda en 40 olja istället för 30 som tillverkaren rekommenderar? Som jag ser det så finns det bara nackdelar, mindre oljevolym som passerar lagerna, högre oljetemperatur med förhöjt motorslitage som följd.

Är en 30-olja tjockare än en 40-olja?

Kan någon svara på det utan att gissa?

Högre tal innebär tjockare olja. (första talet vid kall olja, andra talet vid varm olja)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...


Sök