Mycket generellt kan man säga att 0-30 är en bättre olja än majoriteten av 5-40 oljorna på markaden.
5-40 tillhör ofta basoljegrupp III, en mineralolja som brutits ner och under högt tryck byggts upp igen för att få en jämnare molekylstruktur.
0-30 baseras oftast på basoljegrupp IV, en kemiskt framställd syntetisk olja, PAO (poly alfa-olefin). Föredelen är att i framställningen kan man få molekylstrukturen 100% jämn till skillnad från grupp III oljorna.
I Sverige anser oljebolagen att markandsföra en grupp III olja som helsyntet är okej, även om det egentligen är en mineralolja i grund och botten. Exempelvis..Castrol Magnatec.
Nu talar givetvis basoljegruppen inte om hela sanningen om kvalitén på den färdiga produkten, eftersom basoljan utgör 80-85% av den färdiga motoroljan. Resterande procent utgörs av additiv som rengör, tvättar, motverkar korrosion, skumdämpande, viskocitetsstabliserande m.m.
MEN att en PAO basolja har bättre smörjande egenskap än Grupp III oljorna kommer man aldrig ifrån.
Ett lågt motorslitage handlar alltså om mer än oljeviskocitet.
Och för att slutligen svara på frågan som ställdes, du ska aldrig frångå den rekommendation som biltillverkaren satt varesig det gäller kvalitétsklassning eller viskositet.
Senast redigerat av olof102 (28 juli 2013)