2507
Sök

Diesel vs e85,Vad blir billigast i längden?

66 Inlägg
30 juli 2013
Trådstartare
#1
Hallå! går i nybilstankar,men kan inte bestämma mig för vilket bränslealternativ som är det mest ekonomiska att köra på.

Intresserad av dessa bilar: Skoda Octavia rs tdi,saab 9-5 tid,Saab 9-5 2.0t biopower,2.3t biopower

Årsmodell 07-09,skatten på dieslarna går mellan ca 2900-4400kr per år. skatt på biopower kostar ca 1300-1600kr per år. jag kör ca 1500 mil per år.

Är diesel det vettigaste alternativet även om man inte kör supermycket? hur är det med servicekostnader på nyare dieselbilar med partikelfilter osv?

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
31 juli 2013
#2
Bensin; ~14,53*1500 * 0,8 = 17.316 (+1.450=18.766:-)
Diesiel; ~14,23*1500 * 0,7 = 14.947 (+3.650=18.597:-)
Etanol;  ~10,04*1500 * 1,04 = 15.662 (+1.450=15.662:-)

*Bränslepriser baserade på medium-priset på "bensinpriser.nu"

*Förbrukningen baserad på utbildning och erfarenhet. (Notera att det GÅR säkert att köra lite billigare, men säg ärligt att du orkar ligga på en eco-drive varje gång du kör, 365 dagar om året, varje år? och notera även att bara för att boken ifrån TILLVERKAREN är lite snällare, så betyder det inte att det är verklighetstroget)

*+"medium"-skatten

=Etanol ligger enligt mina beräkningar klart bäst till, och 1500 mil om året duger tydligen inte som grund för att välja Diesiel över bensin.
Och köper man en NY ny bil så gäller väll fortfarande 5år skattefritt för miljöbilar?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Avstängd
1 031 Inlägg
31 juli 2013
#3
Min v70 -12 flex drar 0,8-0,9 blandad körning men jag kör snålt :-)
Senast redigerat av Runn WS7 (31 juli 2013)


Offroad Racing
3 122 Inlägg
31 juli 2013
#4
Ja det där med att skatten på dieselbilar är så pass mycket högre att man måste åka många mil innan man ens kommit upp i en siffra där det jämnar ut sig mot en bensinbil är det många som inte riktigt tänker på.

Min åsikt är att har man inte möjlighet att köpa diesel till lite förmånligare pris (via jobb osv, inte sno) utan måste tanka på macken så finns det ingen vits att välja dieselbil. Om man nu inte är superfrälst av just dieselmotorer...
Senast redigerat av henke_99 (31 juli 2013)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

227 Inlägg
31 juli 2013
#5
Det man ska tänka på när man köper sig en bensin/etanol bil och tankar hellre etanol är att man ska tanka bensin vart 3:e/4:e tank och då har man en service intervall på 1000 mil/år. Gäller Saab iaf.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
31 juli 2013
#6
Limpan_92 skrev:
Hallå! går i nybilstankar,men kan inte bestämma mig för vilket bränslealternativ som är det mest ekonomiska att köra på.

Intresserad av dessa bilar: Skoda Octavia rs tdi,saab 9-5 tid,Saab 9-5 2.0t biopower,2.3t biopower

Årsmodell 07-09,skatten på dieslarna går mellan ca 2900-4400kr per år. skatt på biopower kostar ca 1300-1600kr per år. jag kör ca 1500 mil per år.

Är diesel det vettigaste alternativet även om man inte kör supermycket? hur är det med servicekostnader på nyare dieselbilar med partikelfilter osv?

Detta är väl inte nya bilar utan bättre begagnade!

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (31 juli 2013)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
31 juli 2013
#7
LeafBox skrev:
Bensin; ~14,53*1500 * 0,8 = 17.316 (+1.450=18.766:-)
Diesiel; ~14,23*1500 * 0,7 = 14.947 (+3.650=18.597:-)
Etanol;  ~10,04*1500 * 1,04 = 15.662 (+1.450=15.662:-)

*Bränslepriser baserade på medium-priset på "bensinpriser.nu"

*Förbrukningen baserad på utbildning och erfarenhet. (Notera att det GÅR säkert att köra lite billigare, men säg ärligt att du orkar ligga på en eco-drive varje gång du kör, 365 dagar om året, varje år? och notera även att bara för att boken ifrån TILLVERKAREN är lite snällare, så betyder det inte att det är verklighetstroget)

*+"medium"-skatten

=Etanol ligger enligt mina beräkningar klart bäst till, och 1500 mil om året duger tydligen inte som grund för att välja Diesiel över bensin.
Och köper man en NY ny bil så gäller väll fortfarande 5år skattefritt för miljöbilar?

Drar dieslarna i genomsnitt verkligen så mycket som 0,7? Och klarar sig etanolarna på 1,04 i snitt (på etanol då!)? Har hört sämre om dessa?

(Varför envisas du med att skriva diesiel?)

/Mattias

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
31 juli 2013
#8
matteeee skrev:
LeafBox skrev:
Bensin; ~14,53*1500 * 0,8 = 17.316 (+1.450=18.766:-)
Diesiel; ~14,23*1500 * 0,7 = 14.947 (+3.650=18.597:-)
Etanol;  ~10,04*1500 * 1,04 = 15.662 (+1.450=15.662:-)

*Bränslepriser baserade på medium-priset på "bensinpriser.nu"

*Förbrukningen baserad på utbildning och erfarenhet. (Notera att det GÅR säkert att köra lite billigare, men säg ärligt att du orkar ligga på en eco-drive varje gång du kör, 365 dagar om året, varje år? och notera även att bara för att boken ifrån TILLVERKAREN är lite snällare, så betyder det inte att det är verklighetstroget)

*+"medium"-skatten

=Etanol ligger enligt mina beräkningar klart bäst till, och 1500 mil om året duger tydligen inte som grund för att välja Diesiel över bensin.
Och köper man en NY ny bil så gäller väll fortfarande 5år skattefritt för miljöbilar?

Drar dieslarna i genomsnitt verkligen så mycket som 0,7? Och klarar sig etanolarna på 1,04 i snitt (på etanol då!)? Har hört sämre om dessa?

(Varför envisas du med att skriva diesiel?)

Ja varför inte, alla dieslieieieir är inte Lupo's. Jag tror 0,7 inte alls är långt ifrån normen utav en standard bil körd utav en standard svensk. (I den klass han kollar på).

Tyvärr är mina erfarenheter utav E85 limitierade till de få projekt jag själv utfört, och "33%-regeln" verkar hålla hyffsat, jag antar dock att dom blivigt lite bättre med utvecklingen.

(För att jag aldrig kommer ihåg hur dlisleieilel stavas! ;_; )

Edit;
Jag säger inte att det jag skriver är FAKTA, möjligen en rätt bra gissning
Senast redigerat av LeafBox (31 juli 2013)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
31 juli 2013
#9
Polarens och farsans Passater drar under 0,6 liksom min Mondeo. Min Focus-diesel drar 0,5. Så även om de inte är Lupo kan de nog vara snålare än så...

Känner dock ingen med Skoda eller Saab-dieslar.

(Det stavas diesel! smile )

/Mattias

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
31 juli 2013
#10
matteeee skrev:
Polarens och farsans Passater drar under 0,6 liksom min Mondeo. Min Focus-diesel drar 0,5. Så även om de inte är Lupo kan de nog vara snålare än så...

Känner dock ingen med Skoda eller Saab-dieslar.

(Det stavas diesel! smile )

Jaaa, jag säger inte att det är fel. Utan jag tänker bara på hur vanligt folk kör och uppför sej i trafiken. Mej själv inkluderad! Jag vet att jag kan köra snålare om jag vill, gör jag det? Nope.
Så jag menar, sure, kanske BILEN kan komma ner på 0,6, men varje dag i flera år? Då tror jag det är mer realistiskt att räkna med lite mänsklig lätja.

(Spelar ingen roll, kommer aldrig komma ihåg! Har försökt i säkert 9 år!)
Senast redigerat av LeafBox (31 juli 2013)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

5 Inlägg
31 juli 2013
#11
Äger en Octavia RS TDI 2012 och genomsnittsförbrukningen har sen ett halvår tillbaka legat på 0,62(25% stad, 25% motorväg & 50% Landsväg) och jag tycker själv att min högerfot väger en del.

Enligt säljaren skulle man köra MINST 2000 mil om året för att det skulle vara nått så när lönt o köra dieieieslelele
Senast redigerat av j0ckee (31 juli 2013)


7 394 Inlägg
31 juli 2013
#12
sen har ni glömt att miljödieslarna som drar ca 0,4-0,5 kostar bara ca 1700-1800:- i skatt per år
som ex focus 1,6 tdci skittrött men billig för plånboken smile
likaså har bmw nått liknade samt då volvo wink

och då tjänar man fort in skillnaden mot bensin iaf smile


730 Inlägg
31 juli 2013
#13
granadadr skrev:
sen har ni glömt att miljödieslarna som drar ca 0,4-0,5 kostar bara ca 1700-1800:- i skatt per år
som ex focus 1,6 tdci skittrött men billig för plånboken smile
likaså har bmw nått liknade samt då volvo wink

och då tjänar man fort in skillnaden mot bensin iaf smile

Fast då ska du ju räkna med ett ganska högt pris på partikelfiltret när det behövs bytas

396 Inlägg
31 juli 2013
#14
ford 1,6 filtret kostar ca 3-5k på ebay. på 12 000 mil gör man även av med uppskattningsvis 3-4L additiv som kostar 1000kr på ebay.

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
31 juli 2013
#15
Kör man i stan med bara korta sträckor ska man inte ha diesel. Denna körstil tar död på partikelfilterna som är DYRA att byta.

Åker man lite längre sträckor dagligen gärna landsväg så bilen får komma upp i riktigt temperatur så håller partikelfilterna i stort sett hur länge som helst.

Min A4 2.0TDI har jag i stort sett ALDRIG kört över 0.6.. oftast ligger jag runt 0.45-0.5 (80% lansvägs körning resten i stan. har busbil o leka av med mig så kör inte speciellt hårt med den.)

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Forummoderator
18 008 Inlägg
31 juli 2013
#16
Diesel så klart. (Se mitt namn...)

Men jag har haft en E85-bil och den vägrade startade dagen efter jag hämtade ut den mitt i vintern. Motorvärmare är ett måste. Annars startar den helt enkelt inte om det är kallt. Vad kostar detta att ha inkopplat? Stämmer det fortfarande? Körde V50 Flexifuel -09

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

66 Inlägg
1 augusti 2013
Trådstartare
#17
Nytt i jämförelse mot det jag äger nudå;-)

Saab älskare!
4 597 Inlägg
1 augusti 2013
#18
Dieselsmurfen skrev:
Diesel så klart. (Se mitt namn...)

Men jag har haft en E85-bil och den vägrade startade dagen efter jag hämtade ut den mitt i vintern. Motorvärmare är ett måste. Annars startar den helt enkelt inte om det är kallt. Vad kostar detta att ha inkopplat? Stämmer det fortfarande? Körde V50 Flexifuel -09

du hade ju också en av det sämsta bilarna med e85 på marknaden! saabarna startar utan motorvärmare på vintern med e85 smile fast på vintern är det ju inte riktig e85...


66 Inlägg
1 augusti 2013
Trådstartare
#19
Men majoriteten anser det är billigare med en etanol driven bil i jämförelse mot diesel för mina miltal.  Kanske kan komma upp i 2000 mil/år.

12 086 Inlägg
1 augusti 2013
#20
LeafBox skrev:
Bensin; ~14,53*1500 * 0,8 = 17.316 (+1.450=18.766:-)
Diesiel; ~14,23*1500 * 0,7 = 14.947 (+3.650=18.597:-)
Etanol;  ~10,04*1500 * 1,04 = 15.662 (+1.450=15.662:-)

Men är du skön?

Ta vilken bil som helst och jämför förbrukningen mellan dieselversionen och bensinversionen med liknande effekt, du kommer alltid få större skillnad än det du uppger. Ska man generalisera som du gör skulle jag säga snarare
0,6 diesel
0,85 bensin
Etanol har jag dålig koll på.


Sök