3180
Sök

Vad är det för fel på bilen? Saab 900 2.0T -94

398 Inlägg
2 augusti 2013
Trådstartare
#1
Hallå ja som de låter... Allt började med att jag bytade från gröna R sprodare (465cc) till orginal och då gick bilen trött och på 3 cylindrar utav 4.. Sen idag bytade jag tillbaka till nya R spridare (465cc gröna) då gick bilen sämre igen hmm nu blöddrar den sen ingen tomgång nu och när jag kör på tvåans växel och kommer upp i 3 tusen varv så går den "rent" annars är det åt helvete..
Så några förslag va som kan ha hänt? Jo nyckeln till bilen är skit varm när jag tar ut den...
Så va kan ha hänt? Tändkassetten som blivit skrot?


1 705 Inlägg
2 augusti 2013
#2
Justerar du mjukvaran när du håller på och byter spridare fram och tillbaks?
Om inte lär din adaption vara helt åt helvete vid det här laget.


398 Inlägg
2 augusti 2013
Trådstartare
#3
rcy skrev:
Justerar du mjukvaran när du håller på och byter spridare fram och tillbaks?
Om inte lär din adaption vara helt åt helvete vid det här laget.

Nej gjorde inte det:/ visste de inte.. Men mu vet jag . Vad ska jag göra? Och vad är adaption?? Va gör den? Är det därför nyckeln blir helt skit varm så det nästan inte går o hålla i den?


Dr. Mörker
211 Inlägg
2 augusti 2013
#4
Andreas1645 skrev:
rcy skrev:
Justerar du mjukvaran när du håller på och byter spridare fram och tillbaks?
Om inte lär din adaption vara helt åt helvete vid det här laget.

Nej gjorde inte det:/ visste de inte.. Men mu vet jag . Vad ska jag göra? Och vad är adaption?? Va gör den? Är det därför nyckeln blir helt skit varm så det nästan inte går o hålla i den?

Mjukvaran = motorstyrningen Bränsle/luftmix. När man byter spridare plus annat måste det justeras in för att passa annars går bilen skit. Vaför din nyckel blir varm?. Kolla om det är glapp nånstans i tändlåset som gör att värmen överförs till nyckeln.


930 Inlägg
2 augusti 2013
#5
aptera styrboxen.

5ans vxl 60 - 120 och bromsa o gör detta 5 gånger. (Har jag hört ska funka)

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

398 Inlägg
2 augusti 2013
Trådstartare
#6
iron_angel skrev:
Andreas1645 skrev:
rcy skrev:
Justerar du mjukvaran när du håller på och byter spridare fram och tillbaks?
Om inte lär din adaption vara helt åt helvete vid det här laget.

Nej gjorde inte det:/ visste de inte.. Men mu vet jag . Vad ska jag göra? Och vad är adaption?? Va gör den? Är det därför nyckeln blir helt skit varm så det nästan inte går o hålla i den?

Mjukvaran = motorstyrningen Bränsle/luftmix. När man byter spridare plus annat måste det justeras in för att passa annars går bilen skit. Vaför din nyckel blir varm?. Kolla om det är glapp nånstans i tändlåset som gör att värmen överförs till nyckeln.

Ah okej. En sa till mig att man alltid ska nollställa systemet när man byter spridare P sånt. Så har tagit loss minus spolen under matten se ifall de kanske hjälper?
Hur ska man justera in annars då??


45 Inlägg
2 augusti 2013
#7
Om du gör bilen strömlös i ca 20 minuter så ska Trionic nollställas och påbörja en ny adaption. Gör ingen hård belastning av bilen under adaptionstiden, utan kör som folk.

398 Inlägg
2 augusti 2013
Trådstartare
#8
pnilz skrev:
Om du gör bilen strömlös i ca 20 minuter så ska Trionic nollställas och påbörja en ny adaption. Gör ingen hård belastning av bilen under adaptionstiden, utan kör som folk.

Jag lämnade bilen strömlös hela natten men bilen går exakt lika sant ska jag göra nåt med boxen?


Dr. Mörker
211 Inlägg
2 augusti 2013
#9
Lämna bilen till nån som kan justera in mjukvaran i bilen till dom nya spridarna. Då har man möjlighet att göra justeringar under provkörning..


1 705 Inlägg
2 augusti 2013
#10
Om inte mjukvaran vet om att du bytt spridare så kommer bilen att gå som skit, eftersom bilen fortfarande tror att den har originalspridare och anpassar alla värden därefter.
Det är ingen 70-tals stötstångsmotor du skruvar på vet du. smile

Adaption är när mjukvaran ställer in sig så gott den kan till gällande situation, exempelvis lufttryck, bränslekvalitet, hårdvara osv. Är det exempelvis dålig kvalite på bränslet så kan mjukvaran kompensera för detta genom tändning och luftblandning etc. Detta är dock inget som sker omedelbart utan byggs upp över tid, så ändras någon variabel drastiskt så tar det ett tag innan bilen har "vant" sig vid detta.
Man KAN klara viss förändring av hårdvara enbart genom bilens adaption, men något så drastiskt som ett spridarbyte kräver vanligtvis justering av mjukvaran.


Dr. Mörker
211 Inlägg
2 augusti 2013
#11
rcy skrev:
Om inte mjukvaran vet om att du bytt spridare så kommer bilen att gå som skit, eftersom bilen fortfarande tror att den har originalspridare och anpassar alla värden därefter.
Det är ingen 70-tals stötstångsmotor du skruvar på vet du. smile

Adaption är när mjukvaran ställer in sig så gott den kan till gällande situation, exempelvis lufttryck, bränslekvalitet, hårdvara osv. Är det exempelvis dålig kvalite på bränslet så kan mjukvaran kompensera för detta genom tändning och luftblandning etc. Detta är dock inget som sker omedelbart utan byggs upp över tid, så ändras någon variabel drastiskt så tar det ett tag innan bilen har "vant" sig vid detta.
Man KAN klara viss förändring av hårdvara enbart genom bilens adaption, men något så drastiskt som ett spridarbyte kräver vanligtvis justering av mjukvaran.

Helt riktigt smile


398 Inlägg
3 augusti 2013
Trådstartare
#12
rcy skrev:
Om inte mjukvaran vet om att du bytt spridare så kommer bilen att gå som skit, eftersom bilen fortfarande tror att den har originalspridare och anpassar alla värden därefter.
Det är ingen 70-tals stötstångsmotor du skruvar på vet du. smile

Adaption är när mjukvaran ställer in sig så gott den kan till gällande situation, exempelvis lufttryck, bränslekvalitet, hårdvara osv. Är det exempelvis dålig kvalite på bränslet så kan mjukvaran kompensera för detta genom tändning och luftblandning etc. Detta är dock inget som sker omedelbart utan byggs upp över tid, så ändras någon variabel drastiskt så tar det ett tag innan bilen har "vant" sig vid detta.
Man KAN klara viss förändring av hårdvara enbart genom bilens adaption, men något så drastiskt som ett spridarbyte kräver vanligtvis justering av mjukvaran.

Aha visste inte det men nu vet jag tack så jätte mycket för svaren smile ska låta bilen stå tills lönen kommer så jag kan mappa om bilen till etanol och för dessa spridare, hoppas inte bilen blivit helt mega kass nu pga detta.. Blev lurad på dom första gröna spridarna jag hade:( så köpte helt nya Bosch smile
Men en om mappning gör susen då antar jag?


1 705 Inlägg
3 augusti 2013
#13
Andreas1645 skrev:
Aha visste inte det men nu vet jag tack så jätte mycket för svaren smile ska låta bilen stå tills lönen kommer så jag kan mappa om bilen till etanol och för dessa spridare, hoppas inte bilen blivit helt mega kass nu pga detta.. Blev lurad på dom första gröna spridarna jag hade:( så köpte helt nya Bosch smile
Men en om mappning gör susen då antar jag?

Ja, med en korrekt map så kommer bilen att gå som den ska, men frågan är varför?
Du kommer inte att tjäna många hästar på att enbart byta spridare, och en mappning kostar trots allt en hel del så frågan är om det är värt det.


398 Inlägg
3 augusti 2013
Trådstartare
#14
rcy skrev:
Andreas1645 skrev:
Aha visste inte det men nu vet jag tack så jätte mycket för svaren smile ska låta bilen stå tills lönen kommer så jag kan mappa om bilen till etanol och för dessa spridare, hoppas inte bilen blivit helt mega kass nu pga detta.. Blev lurad på dom första gröna spridarna jag hade:( så köpte helt nya Bosch smile
Men en om mappning gör susen då antar jag?

Ja, med en korrekt map så kommer bilen att gå som den ska, men frågan är varför?
Du kommer inte att tjäna många hästar på att enbart byta spridare, och en mappning kostar trots allt en hel del så frågan är om det är värt det.

Har en kille som mappar om boxen för 1500 kr smile så tänkte etanol konventera är det smart eller kommer jag behöva byta soppa pump t.ex.?? Sen kmr jag aldrig byta spridare igen haha...


1 938 Inlägg
3 augusti 2013
#15
Andreas1645 skrev:
rcy skrev:
Andreas1645 skrev:
Aha visste inte det men nu vet jag tack så jätte mycket för svaren smile ska låta bilen stå tills lönen kommer så jag kan mappa om bilen till etanol och för dessa spridare, hoppas inte bilen blivit helt mega kass nu pga detta.. Blev lurad på dom första gröna spridarna jag hade:( så köpte helt nya Bosch smile
Men en om mappning gör susen då antar jag?

Ja, med en korrekt map så kommer bilen att gå som den ska, men frågan är varför?
Du kommer inte att tjäna många hästar på att enbart byta spridare, och en mappning kostar trots allt en hel del så frågan är om det är värt det.

Har en kille som mappar om boxen för 1500 kr smile så tänkte etanol konventera är det smart eller kommer jag behöva byta soppa pump t.ex.?? Sen kmr jag aldrig byta spridare igen haha...

Det är inte så att du lämnar bort boxen till han för att byta programvaran i den till något redan färdigt, utan du menar att han mappar bilen för 1500kr?

För det andra tycker jag att du skall söka på google efter ordet konvent och sedan återkomma. smile

398 Inlägg
3 augusti 2013
Trådstartare
#16
Glesmark skrev:
Andreas1645 skrev:
rcy skrev:

Ja, med en korrekt map så kommer bilen att gå som den ska, men frågan är varför?
Du kommer inte att tjäna många hästar på att enbart byta spridare, och en mappning kostar trots allt en hel del så frågan är om det är värt det.

Har en kille som mappar om boxen för 1500 kr smile så tänkte etanol konventera är det smart eller kommer jag behöva byta soppa pump t.ex.?? Sen kmr jag aldrig byta spridare igen haha...

Det är inte så att du lämnar bort boxen till han för att byta programvaran i den till något redan färdigt, utan du menar att han mappar bilen för 1500kr?

För det andra tycker jag att du skall söka på google efter ordet konvent och sedan återkomma. smile

Han sa "om mappning gör jag för 1500 spänn" privat. Nordic tar 2000 kr. Ring och hör vet ja!


1 705 Inlägg
3 augusti 2013
#17
Andreas1645 skrev:
Han sa "om mappning gör jag för 1500 spänn" privat. Nordic tar 2000 kr. Ring och hör vet ja!

Tvivlar på att du får en mappning hos Nordic för 2000:-.
Ett vanligt trimsteg brukar väl ligga på typ 3000:-, så att en mappning skulle vara en tusenlapp billigare verkar väldigt osannolikt.


398 Inlägg
3 augusti 2013
Trådstartare
#18
rcy skrev:
Andreas1645 skrev:
Han sa "om mappning gör jag för 1500 spänn" privat. Nordic tar 2000 kr. Ring och hör vet ja!

Tvivlar på att du får en mappning hos Nordic för 2000:-.
Ett vanligt trimsteg brukar väl ligga på typ 3000:-, så att en mappning skulle vara en tusenlapp billigare verkar väldigt osannolikt.

Läs va jag skriver. OMmappning i själva boxen. Känner till folk som gör det billigare. Ring in till Nordic och hör jag gjorde det förra veckan och frågade "hej, vad tar nu för en ommappning i en box köpt av er?"
Nordic : "hejsan, vi brukar ta 2000 spänn för en ommappning och fin justering"


1 705 Inlägg
3 augusti 2013
#19
Andreas1645 skrev:
rcy skrev:
Andreas1645 skrev:
Han sa "om mappning gör jag för 1500 spänn" privat. Nordic tar 2000 kr. Ring och hör vet ja!

Tvivlar på att du får en mappning hos Nordic för 2000:-.
Ett vanligt trimsteg brukar väl ligga på typ 3000:-, så att en mappning skulle vara en tusenlapp billigare verkar väldigt osannolikt.

Läs va jag skriver. OMmappning i själva boxen. Känner till folk som gör det billigare. Ring in till Nordic och hör jag gjorde det förra veckan och frågade "hej, vad tar nu för en ommappning i en box köpt av er?"
Nordic : "hejsan, vi brukar ta 2000 spänn för en ommappning och fin justering"

Att byta mjukvara i en box är inte en mappning.
En mappning innebär att man sätter bilen i bromsbänk och justerar mjukvaran exakt för just den bilen.
Det du pratar om kallas vanligtvis för chippning eller chiptrim, och det kan man säkert få för 2000:-


4 670 Inlägg
3 augusti 2013
#20
1500kr va dyrt för att programmera om boxen. Ja brukade ge 3-500kr med frakt för boxen

O som tidigare talare sagt en mappning så sätts bilen antingen i bänk eller att en kille sitter med datorn i bilen på vägen och ställer in motorn allt eftersom tills ni är nöjda med hur bilen går
Senast redigerat av mickius (3 augusti 2013)



Sök