3990
Sök

Vad ska jag ha för avgassystem till extraktorgrenrör volvo 740 b230f?

30 Inlägg
3 augusti 2013
Trådstartare
#1
hej! det är så att jag funderar på att köpa extraktorgrenrör och även ett fullflödes avgassystem, och undrar då vart man bör köpa, och VAD man ska köpa. hittar många avgassystem som är 3", men har hört att det är för stort och att man då tappar effekt. jag bryr mig (nästan) inte alls om ljud, utan bara effekt. har kollat runt lite på bl.a. kg trimning, men hittar bara halvsystem (efter katalysatorn), men det kanske räcker? rekommendera helst inte att jag ska svetsa eget då jag inte är så värst bra på svetsa (får väl ihop det dock efter mycket möda). om det nu spelar någon roll så har jag ett k&n luftfilter och en k-kam (med fördelarspår, fast ej monterad). har även en vx3, men har hört att den är ganska värdelös på sugmotorer.
p.s.: vill ha kvar katalysator, så den ändå går genom besiktning.
p.p.s.: ni får gärna säga ifall det aldrig kommer gå att besikta med dessa mods.
mvh Isak Vahlberg


smurfidunder
327 Inlägg
4 augusti 2013
#2
Har just gjort några prov på en lite äldre bil med b23e.. Den går helt klart bäst med std avgas. Tappade 11 häst på att ta bort avgasröret efter byxrören. Med en bit rör på 0,5m efter byxrören kom 4häst tillbaka. Med ett folkrace extractor så tappades 4häst mot std, med en bit 2,5" efter extractort så försvann 2 häst. Har ej hunnit prova längre än så. Men det är lite udda att det gamla fula med massa mysko dämpare på ändå vart bäst.

Tror att det du tjänar mest på är att byta katten mot en race.

Håll ett öga på mitt projekt i framtiden där ska jag lägga upp resultaten och kurvorna.
Senast redigerat av dundersmurfen (4 augusti 2013)

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

30 Inlägg
4 augusti 2013
Trådstartare
#3
tack för svaret! menar du att jag ska ha extraktor och std avgas förutom katten, eller menar du att man BARA ska byta katten och inte extraktor? nog borde man väl få några hästar av extraktor tycker man ju.


6 632 Inlägg
4 augusti 2013
#4
Tror han menar om du monterar extraktorrör på en originalmotor tappar du effekt, har du trimmat den så möjligen då får du (Inte mycket effekt, men med lite tur tappar du inte!)

De/Dem

110 Inlägg
4 augusti 2013
#5
förlorar 6 pollar med extraktor och 2,5 avgas? nae.


6 632 Inlägg
4 augusti 2013
#6
Förlorar eller går plusminusnoll med sportluftfilter beroende på bil så varför inte?

De/Dem

30 Inlägg
4 augusti 2013
Trådstartare
#7
så jag kan lika gärna låta avgassystemet vara då? jaja, slipper slösa pengar, men det blir lite svårare att komma upp till mit mål på 170 hk


6 632 Inlägg
4 augusti 2013
#8
170Hk utan turbo i en B230F ?

Då bör du hellre byta till en B234F! 16V behövs.

De/Dem

5 119 Inlägg
4 augusti 2013
#9
Ska du nå 170 kusar så har du lite att jobba på så börja med de som gör nytta innan du behöver röra avgassystemet smile när toppen är portad och nya kammen sitter i och insuget är byggt osv så kan du börja kika på avgas smile
Senast redigerat av mb_pucken (4 augusti 2013)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Hhehehehhest
375 Inlägg
4 augusti 2013
#10
Malheus skrev:
170Hk utan turbo i en B230F ?

Då bör du hellre byta till en B234F! 16V behövs.

Varför skulle det vara omöjligt med 170hk ur en b230f när man kan få det från en b20?

Surfa omkring på lite rally forum så hittar du lättare lite tips och trix för att plocka ur lite sughästar
Senast redigerat av Nyman1337 (4 augusti 2013)

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..

smurfidunder
327 Inlägg
5 augusti 2013
#11
Ville bara säga vad jag funnit när jag provbromsat. Verkar inte vara värt att skaffa extractor till en i övrigt std motor. Men skulle tro att katten kan strypa något, men har ej testat.

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

241 Inlägg
5 augusti 2013
#12
du kan ju inte ha en liten snutt avgasrör då får du fel motstånd när du bromsar---när man monterar extraktorrör o byter kat får man ju ett helt nytt liv i motorn   den byter karaktär helt blir både piggare o varvvilligare

30 Inlägg
6 augusti 2013
Trådstartare
#13
jag provade googla, och hittade en med b230 och 240 sughästar. hade dock marinvev (2.5L), så det var ju lite större volym, men i alla fall tror jag det är fullt möjligt med 170 hk. 16v har ju nästan 170 orginal, så det blir ju ingen sport då tongue (har inte så mycket pengar så har inte råd att köpa nå många dyra delar direkt, alltså ingen 16v motor)


smurfidunder
327 Inlägg
6 augusti 2013
#14
volyota skrev:
du kan ju inte ha en liten snutt avgasrör då får du fel motstånd när du bromsar---när man monterar extraktorrör o byter kat får man ju ett helt nytt liv i motorn   den byter karaktär helt blir både piggare o varvvilligare

Beskriv gärna mer exakt hur ett system skall byggas för att funka. Om du har ork så är du välkommen att komma och demonstrera i rullen!

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

26 Inlägg
6 oktober 2013
#15
Lämnar sugtrimmandet till www.timosmotor.se Kollar under kategorin videos så hittar ni konceptmotorer med 200hk på b230f standardblock med 530 toppen. dem av någon vet!



Sök