3553
Sök

Volvo 740 V8 Quattro

Ett långtidsprojekt som handlar om att bygga en Volvo 740 V8 Quattro med motor, låda och drivlina från en S6a! :)

1 367 895 Visningar
Uppdaterades senast 15 december 2023
1 938 Inlägg
22 mars 2014
#261
Man kan flytta bak motorn litegranna om det skulle behövas, om inte motorfästerna har frästa spår så fräser man dom ca 20mm extra och flyttar bak alltihop och knackar ihop kardanen lite.

Kollar man på 80talets quattro-bilar så har dom rätt aggresiv vinkel på främre drivaxlarna/knutarna och dom går ju med 450-600hk.
Är lite dålig på 8orna, kan femmorna bättre, men är det 340 hk i dom v8orna tro?
Borde ju funka galant.

Rostskadad
194 Inlägg
22 mars 2014
#262
Glesmark skrev:
Man kan flytta bak motorn litegranna om det skulle behövas, om inte motorfästerna har frästa spår så fräser man dom ca 20mm extra och flyttar bak alltihop och knackar ihop kardanen lite.

Kollar man på 80talets quattro-bilar så har dom rätt aggresiv vinkel på främre drivaxlarna/knutarna och dom går ju med 450-600hk.
Är lite dålig på 8orna, kan femmorna bättre, men är det 340 hk i dom v8orna tro?
Borde ju funka galant.

280hk 4v som härstammade från de sista audi v8. Den på 340hk sitter i Audi S8.


1 938 Inlägg
22 mars 2014
#263
Sweeper skrev:
Glesmark skrev:
Man kan flytta bak motorn litegranna om det skulle behövas, om inte motorfästerna har frästa spår så fräser man dom ca 20mm extra och flyttar bak alltihop och knackar ihop kardanen lite.

Kollar man på 80talets quattro-bilar så har dom rätt aggresiv vinkel på främre drivaxlarna/knutarna och dom går ju med 450-600hk.
Är lite dålig på 8orna, kan femmorna bättre, men är det 340 hk i dom v8orna tro?
Borde ju funka galant.

280hk 4v som härstammade från de sista audi v8. Den på 340hk sitter i Audi S8.

Ja du ser, ännu mindre effekt=mindre påfrestningar.

Rostskadad
194 Inlägg
22 mars 2014
#264
Glesmark skrev:
Sweeper skrev:
Glesmark skrev:
Man kan flytta bak motorn litegranna om det skulle behövas, om inte motorfästerna har frästa spår så fräser man dom ca 20mm extra och flyttar bak alltihop och knackar ihop kardanen lite.

Kollar man på 80talets quattro-bilar så har dom rätt aggresiv vinkel på främre drivaxlarna/knutarna och dom går ju med 450-600hk.
Är lite dålig på 8orna, kan femmorna bättre, men är det 340 hk i dom v8orna tro?
Borde ju funka galant.

280hk 4v som härstammade från de sista audi v8. Den på 340hk sitter i Audi S8.

Ja du ser, ännu mindre effekt=mindre påfrestningar.

Så kan man också se det cool


1 237 Inlägg
22 mars 2014
Trådstartare
#265
Nu har det hänt mera smile

* Monterat bromspedal, bromsservo samt huvudbromscylinder
* Modifierat samt monterat kopplingspedalställ inkl. huvudcylinder från Audi
* Byggt färdigt stödlagret till rattstången mot torpedväggen
* Påbörjat / iprincip byggt färdig växellänkaget
* Provmonterat motorkåpor = passar fint! smile
* Demonterat samt påbörjat förlängning av främre delen av mellanaxeln 9 cm.

Typ det man hunnit med smile

Bild på kopplingspedalstället från Audi smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/75/74366/74366-2537fc5c99b5018e000b38c2cdee67d0.jpg

Stödlagret.
https://www1.garaget.org/gallery/images/75/74366/74366-5fda1ba71d201713048303232739f622.jpg

Här ser man att koppling och bromspedal sitter på plats, även växellänkaget!
https://www1.garaget.org/gallery/images/75/74366/74366-fab9bf06ec32fb2852f79e0034a47493.jpg

Börjar fyllas ut under huven! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/75/74366/74366-332a781c511aaab1cc57344373220808.jpg

Mmm.. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/75/74366/74366-a2a8d95b88c0422d1cbe3cbe3c8c226c.jpg
Senast redigerat av Vovvo (23 mars 2014)


1 237 Inlägg
22 mars 2014
Trådstartare
#266
Milkman skrev:
kungen_haglund skrev:
härligt att de händer lite big_smile  kör med kylare i bagaget så slipper du den där fram..

Kör med kylare fram så slipper du den där bak yikes

Jo, så jag tänker.. Vill ha kylarn fram om möjligt smile


46 Inlägg
23 mars 2014
#267
dehär åju drömmen att få åka i!

1 237 Inlägg
23 mars 2014
Trådstartare
#268
hedvalll skrev:
dehär åju drömmen att få åka i!

Blir en intressant känsla smile


46 Inlägg
23 mars 2014
#269
740 harman ju vart frälst i sålänge ja kan minnas! å audi quattro harju vart litelite finare i kanten, att ingen tänkt på de förrut!

1 237 Inlägg
13 april 2014
Trådstartare
#270
Har inte skruvat så mycket på ett tag..
Idag blev det iaf montering av S6 fjäderben, och inte UFO som satt först!

https://www1.garaget.org/gallery/images/75/74366/74366-2e99d3c990cbd78bfc858866554c397c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/75/74366/74366-08570d2cfa81fe8e3b0d4c1d8b115d1f.jpg

En stycke 9cm förlängd mellanaxel med nytt stödlager smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/75/74366/74366-4706bc335b49b9dedd65187cd2be5563.jpg

Näst på tur:
* Stödlagerfäste för mellanaxeln
* Bromsrörsarbete
* Kylningslösning till motorn
* Tillverkning av servopumpsfäste
Senast redigerat av Vovvo (13 april 2014)


Ain't no place like home...
4 640 Inlägg
13 april 2014
#271
Cooolt! Jag vill se den här bilen drifta :-D

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

2 030 Inlägg
13 april 2014
#272
riktigt fränt projekt! detta går ju helt enkelt inte att gå miste om big_smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

1 237 Inlägg
13 april 2014
Trådstartare
#273
Cuefa skrev:
Cooolt! Jag vill se den här bilen drifta :-D

Kan nog behövas lite andningshjälp till rovan då.. Kommer bli rätt tung.

Tycker bara de ska bli kul att kunna få ner kraften i backen, utan att behöva tappa den i hjulspinn! smile


1 237 Inlägg
13 april 2014
Trådstartare
#274
BlueScreeen skrev:
riktigt fränt projekt! detta går ju helt enkelt inte att gå miste om big_smile

Tackar! Haha bara att följa! smile


Ain't no place like home...
4 640 Inlägg
14 april 2014
#275
Vovvo skrev:
Cuefa skrev:
Cooolt! Jag vill se den här bilen drifta :-D

Kan nog behövas lite andningshjälp till rovan då.. Kommer bli rätt tung.

Tycker bara de ska bli kul att kunna få ner kraften i backen, utan att behöva tappa den i hjulspinn! smile

TRO mej, den där kommer kasta ut fiiiint... ;-) Lite varv bara så blir den nog villig att vifta på svansen, en 740 har ju inte mycket tyngd över bakhjulen smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

German Engineering
9 083 Inlägg
14 april 2014
#276
Kul att det går bra, kämpa på smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

28 Inlägg
14 april 2014
#277
ser fram emot detta!


1 237 Inlägg
15 april 2014
Trådstartare
#278
CarpeDiem skrev:
Kul att det går bra, kämpa på smile

Jag lovar smile


1 237 Inlägg
15 april 2014
Trådstartare
#279
Cuefa skrev:
Vovvo skrev:
Cuefa skrev:
Cooolt! Jag vill se den här bilen drifta :-D

Kan nog behövas lite andningshjälp till rovan då.. Kommer bli rätt tung.

Tycker bara de ska bli kul att kunna få ner kraften i backen, utan att behöva tappa den i hjulspinn! smile

TRO mej, den där kommer kasta ut fiiiint... ;-) Lite varv bara så blir den nog villig att vifta på svansen, en 740 har ju inte mycket tyngd över bakhjulen smile

Blir roligt att se hur den kommer bete sig! ;D


1 237 Inlägg
15 april 2014
Trådstartare
#280
fisken593 skrev:
ser fram emot detta!

Grymt! smile



Sök