2503
Sök

Saab 9-5 ryker vid kallstart..

48 Inlägg
7 augusti 2013
Trådstartare
#1
Upptäckte detta problemet imorse när jag skulle åka till jobbet.. Startade bilen så möts jag av min förvåning ett härligt moln av vit rök från avgassystemet, det första jag tänkte på var att turbon var åt helvette.. men efter ca 1min så slutade det ryka och bilen går lika bra som den alltid har gjort. Samma sak hände nu när jag skulle hem, startar bilen och ett stort vitt moln poffar ur och går sedan hur bra som helst hem igen.

Jag bytte motorolja i måndags kan det vara orsaken att den kanske är tunnare än den som vart i tidigare och att den "läcker" från turbon eller liknande?

Att starta bilen när den är varm så ryker det ingenting, inte heller när man kör utan bara vid kallstart någon sekund. Bilen har rullat snart 25k mil och vad jag vet så är turbon aldrig bytt.


Vad kan felet vara? varningens tecken på att turbon är på väg att ge upp? dålig vevhusventillation? Är väldigt tacksam för svar smile


(Bilen är en saab 9-5 2,3t -00)
Senast redigerat av Dumli (7 augusti 2013)

2 Inlägg
21 augusti 2013
#2
Hej.

Du har inga problem med kylvattnet, jag menar du har inte märkt att den har börjat ta kylvatten eller så ?

3 Inlägg
23 augusti 2013
#3
Tjabba !! vit rök tyder på vatten problem. Har bytt många turbon i min dag och kan säja att turboproblem har oftast blå till mycket mörk avgasrök. Tyvärr har jag också lärt mej att inget är hugget i sten när det gäller motor problem. Ett sätt att kolla snurran utan allt för mycket bök är att lossa röret på utgående avgas på turbon och in med lilla långa fingret o känn efter glapp på själva snurran och om det är något oljekladd där.
Lycka till, Kaia

682 Inlägg
23 augusti 2013
#4
Tja! Det är inget av ovanstående tror jag. Det har varit jävligt dimmigt ute och då är det skitfuktigt i luften. fukten söker sig till kalla ytor (Fönster, avgasrör) eller hur såg det ut när du åkte , var det sent på kvällen? Jag hade precis likadant när det var fuktigt ute..

Är turbon slut brukar det blåryka


13 Inlägg
16 juli 2015
#5
Hej.

Tänkte höra om du hittade någon lösning på problemet?
Jag har exakt samma symptom efter att jag bytt olja. Bilen har inte börjat dra massor av olja och gått ca 150 mil efter bytet.
Inga konstigheter med rök eller ojämn motor när den väl hostat ur sig en ordentlig mängd vita avgaser.

Hur kan man enklast se om vevhusvent är uppgraderad till ver. 6? Kan det hjälpa att byta tändstift?

Fråga gärna om ni behöver mer info för diagnos!

298 Inlägg
20 juli 2015
#6
Jag hade samma problem med min v70 tdi (volkswagen motorn) Det kom ordentliga mängder vitrök vid kallstart.
Där var det topplockspackningen som var kass.
I mitt fall kunde jag utesluta turbon direkt eftersom det inte var vätskekylt.


113 Inlägg
20 juli 2015
#7
vit rök brukar va topp packnig..vanligt på bilar med överladdning


113 Inlägg
20 juli 2015
#8
blå rök-oftast olja=turboras...lika vanligt det, spec med gt 17



Sök