2776
Sök

Sugs man in i en båtsnurra om man simmar för nära den?

245 Inlägg
7 augusti 2013
Trådstartare
#1
Varje gång jag ska gå upp i en båt med motorn igång så är jag rädd för att båtföraren ska lägga i växel så att snurran går igång. Hur farligt är det egentligen om snuran skulle råka gå igång när jag simmar bredvid den?

Hur snabbt måste snurran rotera för att jag ska bli av med fingret ifall jag är för nära snurran? Blir det någon "sugeffekt" som gör att jag sugs in i snuran om jag kommer för nära den, eller kommer jag tryckas iväg från den?

2 337 Inlägg
7 augusti 2013
#2
Vad pratar vi för båt och motor? Finlandsfärja eller eka med 4 hk aktersnurra?

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
7 augusti 2013
#3
Du sugs in och kommer se ut som köttfärs sen.

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

12 086 Inlägg
7 augusti 2013
#4
Det är mer troligt att du sugs in i ditt eget huvud pga det omfattande vakuumet som regerar där.

245 Inlägg
7 augusti 2013
Trådstartare
#5
Sarge skrev:
Vad pratar vi för båt och motor? Finlandsfärja eller eka med 4 hk aktersnurra?

Oj, det tänkte jag inte på att skriva. Jag menar en vanlig, säg 80 hk snurra.

ExXtr3me skrev:
Du sugs in och kommer se ut som köttfärs sen.

Vilken hastighet ska propellern ha för att man ska börja sugas in?

Germax skrev:
Det är mer troligt att du sugs in i ditt eget huvud pga det omfattande vakuumet som regerar där.

Jag har ju bra flytförmåga i så fall så jag behöver ingen flytväst. smile

1 523 Inlägg
8 augusti 2013
#6
Det låter som att du kliver upp bakifrån?
Lägger han i backväxel, möjligen.
Framåt, så näää

Markus, var snäll nu! big_smile


Fotograf
155 Inlägg
8 augusti 2013
#7
Som dom flesta skrivit innan, att du ska sugas in i en båtmotor som har 80hk låter inte speciellt troligt, att du däremot sugs in i propellern på en finlandsfärja om du försöker klättra ombord på den bakifrån är mer troligt då dom har något mer kraft och lite större propellrar wink

Gilla gärna min sida på Facebook: https://www.facebook.com/adamdahlstromphotograpy

245 Inlägg
8 augusti 2013
Trådstartare
#8
AdamDahlstrom skrev:
Som dom flesta skrivit innan, att du ska sugas in i en båtmotor som har 80hk låter inte speciellt troligt, att du däremot sugs in i propellern på en finlandsfärja om du försöker klättra ombord på den bakifrån är mer troligt då dom har något mer kraft och lite större propellrar wink

Okej, men är det inte mer logiskt att man skjuts ifrån snurran ifall man skulle simma nära en stor färja?

Jag menar snurran pressar ju bort vattnet, så det borde bli en vattenström efter båten som pressar bort allt som kommer i dess väg?

218 Inlägg
8 augusti 2013
#9
ungefär som varför drar du ut mot havet i strömmen när vågorna åker mot stranden.

Jag har inte alltid rätt. Men jag har aldrig fel.

245 Inlägg
8 augusti 2013
Trådstartare
#10
Tommty skrev:
ungefär som varför drar du ut mot havet i strömmen när vågorna åker mot stranden.

Njnae, det är ju en jäkla skillnad på vågor och en virvel/tryck från en snurra.

* Voff voff *
10 597 Inlägg
8 augusti 2013
#11
Diskolaro skrev:
Varje gång jag ska gå upp i en båt med motorn igång så är jag rädd för att båtföraren ska lägga i växel så att snurran går igång. Hur farligt är det egentligen om snuran skulle råka gå igång när jag simmar bredvid den?

Hur snabbt måste snurran rotera för att jag ska bli av med fingret ifall jag är för nära snurran? Blir det någon "sugeffekt" som gör att jag sugs in i snuran om jag kommer för nära den, eller kommer jag tryckas iväg från den?

Framför snurran med växel framåt i = Ja
Bakom snurran med växel framåt i = Nej

Vid sidan av snurran sker inget direkt sug (även om det förekommer pga propellerns gängning, samma effekt som får en backande båt att gå snett trots rakt roder), men på frågan om vad som krävs för att bli av med ett finger så räcker troligen tomgång med växel i för att iaf ge skador.

Eftersom dom flesta motorer (iaf utombordare) inte har propellern helt still ens vid tomgång så är min absoluta rekommendation att INTE vara nära den ens på tomgång utan helt enkelt be kaptenen vrida av motorn när du ska klättra upp. Det räcker med att du halkar på stegen för att råka få en fot på fel ställe...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

245 Inlägg
8 augusti 2013
Trådstartare
#12
Brådhis skrev:
Diskolaro skrev:
Varje gång jag ska gå upp i en båt med motorn igång så är jag rädd för att båtföraren ska lägga i växel så att snurran går igång. Hur farligt är det egentligen om snuran skulle råka gå igång när jag simmar bredvid den?

Hur snabbt måste snurran rotera för att jag ska bli av med fingret ifall jag är för nära snurran? Blir det någon "sugeffekt" som gör att jag sugs in i snuran om jag kommer för nära den, eller kommer jag tryckas iväg från den?

Framför snurran med växel framåt i = Ja
Bakom snurran med växel framåt i = Nej

Vid sidan av snurran sker inget direkt sug (även om det förekommer pga propellerns gängning, samma effekt som får en backande båt att gå snett trots rakt roder), men på frågan om vad som krävs för att bli av med ett finger så räcker troligen tomgång med växel i för att iaf ge skador.

Eftersom dom flesta motorer (iaf utombordare) inte har propellern helt still ens vid tomgång så är min absoluta rekommendation att INTE vara nära den ens på tomgång utan helt enkelt be kaptenen vrida av motorn när du ska klättra upp. Det räcker med att du halkar på stegen för att råka få en fot på fel ställe...

//Brådhis

Usch, tänk om båten skulle få något fel och börja backa just när jag ska klättra upp i den. sad

Batteriet skulle ta slut om man skulle stänga av snurran varje gång någon skulle klättra upp i båten.

* Voff voff *
10 597 Inlägg
8 augusti 2013
#13
Diskolaro skrev:
Brådhis skrev:
Diskolaro skrev:
Varje gång jag ska gå upp i en båt med motorn igång så är jag rädd för att båtföraren ska lägga i växel så att snurran går igång. Hur farligt är det egentligen om snuran skulle råka gå igång när jag simmar bredvid den?

Hur snabbt måste snurran rotera för att jag ska bli av med fingret ifall jag är för nära snurran? Blir det någon "sugeffekt" som gör att jag sugs in i snuran om jag kommer för nära den, eller kommer jag tryckas iväg från den?

Framför snurran med växel framåt i = Ja
Bakom snurran med växel framåt i = Nej

Vid sidan av snurran sker inget direkt sug (även om det förekommer pga propellerns gängning, samma effekt som får en backande båt att gå snett trots rakt roder), men på frågan om vad som krävs för att bli av med ett finger så räcker troligen tomgång med växel i för att iaf ge skador.

Eftersom dom flesta motorer (iaf utombordare) inte har propellern helt still ens vid tomgång så är min absoluta rekommendation att INTE vara nära den ens på tomgång utan helt enkelt be kaptenen vrida av motorn när du ska klättra upp. Det räcker med att du halkar på stegen för att råka få en fot på fel ställe...

//Brådhis

Usch, tänk om båten skulle få något fel och börja backa just när jag ska klättra upp i den. sad

Batteriet skulle ta slut om man skulle stänga av snurran varje gång någon skulle klättra upp i båten.

Om ni nu inte har för vana att hoppa i var tionde meter under färd så lär nog batteriet hålla...

Det har iaf aldrig varit nå´t problem för mig varken när vi åkt vattenskidor eller badat från båten, utan snarare en självklarhet att motorn stängs av när någon ska upp.

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (8 augusti 2013)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Fotograf
155 Inlägg
8 augusti 2013
#14
Diskolaro skrev:
AdamDahlstrom skrev:
Som dom flesta skrivit innan, att du ska sugas in i en båtmotor som har 80hk låter inte speciellt troligt, att du däremot sugs in i propellern på en finlandsfärja om du försöker klättra ombord på den bakifrån är mer troligt då dom har något mer kraft och lite större propellrar wink

Okej, men är det inte mer logiskt att man skjuts ifrån snurran ifall man skulle simma nära en stor färja?

Jag menar snurran pressar ju bort vattnet, så det borde bli en vattenström efter båten som pressar bort allt som kommer i dess väg?

På mindre båtar, exempelvis ekor blir det nog så. Men som sagt större fartyg så om man kollar bakom fartyget ser man att vattnet dras neråt och bildar undervattensströmmar. Nu är jag veeerkligen ingen expert på detta men tror det blir ett tillräckligt sug att du ska sugas in i motorn, i "bästa" fall sugs du ner under vattenytan.

Oavsett storlek på båt ska man väl aldrig vara bakom båten när den är igång.
Senast redigerat av AdamDahlstrom (9 augusti 2013)

Gilla gärna min sida på Facebook: https://www.facebook.com/adamdahlstromphotograpy

* Voff voff *
10 597 Inlägg
9 augusti 2013
#15
AdamDahlstrom skrev:
Diskolaro skrev:
AdamDahlstrom skrev:
Som dom flesta skrivit innan, att du ska sugas in i en båtmotor som har 80hk låter inte speciellt troligt, att du däremot sugs in i propellern på en finlandsfärja om du försöker klättra ombord på den bakifrån är mer troligt då dom har något mer kraft och lite större propellrar wink

Okej, men är det inte mer logiskt att man skjuts ifrån snurran ifall man skulle simma nära en stor färja?

Jag menar snurran pressar ju bort vattnet, så det borde bli en vattenström efter båten som pressar bort allt som kommer i dess väg?

På mindre båtar, exempelvis ekor blir det nog så. Men som sagt större fartyg så om man kollar bakom fartyget ser man att vattnet dras neråt och bildar undervattensströmmar. Nu är jag veeerkligen ingen expert på detta men tror det blir ett tillräckligt sug att du ska sugas in i motorn, i "bästa" fall sugs du ner under vattenytan.

Oavsett storlek på båt ska man väl aldrig vara bakom båten när den är igång.

Det sug som bildas bakom större fartyg är av det vatten som "fyller ut" där fartyget just passerat. Dvs ju fyrkantigare akter desto större blir dessa strömmar. Dock måste du VÄLDIGT nära för att det ska vara någon fara och eftersom fartyget måste göra fart genom vattnet för att skapa dessa strömmar kommer det hinna ifrån dig snabbare än vad du sugs in...

//Brådhis

EDIT: Så inte ens om du faller av i aktern på en färja kommer du sugas in eftersom båten redan hunnit några meter innan du landat och vattnet under vattnet, så att säga, pressas bort från fartyget av propellerströmmarna.
Senast redigerat av Brådhis (9 augusti 2013)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

245 Inlägg
9 augusti 2013
Trådstartare
#16
Brådhis skrev:
AdamDahlstrom skrev:
Diskolaro skrev:

Okej, men är det inte mer logiskt att man skjuts ifrån snurran ifall man skulle simma nära en stor färja?

Jag menar snurran pressar ju bort vattnet, så det borde bli en vattenström efter båten som pressar bort allt som kommer i dess väg?

På mindre båtar, exempelvis ekor blir det nog så. Men som sagt större fartyg så om man kollar bakom fartyget ser man att vattnet dras neråt och bildar undervattensströmmar. Nu är jag veeerkligen ingen expert på detta men tror det blir ett tillräckligt sug att du ska sugas in i motorn, i "bästa" fall sugs du ner under vattenytan.

Oavsett storlek på båt ska man väl aldrig vara bakom båten när den är igång.

Det sug som bildas bakom större fartyg är av det vatten som "fyller ut" där fartyget just passerat. Dvs ju fyrkantigare akter desto större blir dessa strömmar. Dock måste du VÄLDIGT nära för att det ska vara någon fara och eftersom fartyget måste göra fart genom vattnet för att skapa dessa strömmar kommer det hinna ifrån dig snabbare än vad du sugs in...

//Brådhis

EDIT: Så inte ens om du faller av i aktern på en färja kommer du sugas in eftersom båten redan hunnit några meter innan du landat och vattnet under vattnet, så att säga, pressas bort från fartyget av propellerströmmarna.

Okej, men om man faller av precis på sidan av båten då? Så att man simmar tätt intill skrovet, alltså på sidan av båten.

Fotograf
155 Inlägg
9 augusti 2013
#17
Efter att ha läst på lite olika så är chansen att sugas in i propellern ganska minimal, om du inte kommer framför propellrarna då sugs du ju mot dom och då har man problem. Ramlar du i på sidan av båten trycks du förmodligen ifrån fartyget och inte ner under fartyget för att sedan komma in i propellrarnas dragkraft och sugas mot dom.

Så ramlar du i från exempelvis Silja Line så kommer du antagligen inte sugas in i propellrarna men du har fortfarande ganska stora bekymmer. En sådan båt stannar och vänder inte på en femöring och vattnet är ganska kallt och vågigt.

Varför undrar du dessa frågor? Funderar du på att ta ett bad under kryssningen? roll
Senast redigerat av AdamDahlstrom (9 augusti 2013)

Gilla gärna min sida på Facebook: https://www.facebook.com/adamdahlstromphotograpy

245 Inlägg
9 augusti 2013
Trådstartare
#18
AdamDahlstrom skrev:
Efter att ha läst på lite olika så är chansen att sugas in i propellern ganska minimal, om du inte kommer framför propellrarna då sugs du ju mot dom och då har man problem. Ramlar du i på sidan av båten trycks du förmodligen ifrån fartyget och inte ner under fartyget för att sedan komma in i propellrarnas dragkraft och sugas mot dom.

Så ramlar du i från exempelvis Silja Line så kommer du antagligen inte sugas in i propellrarna men du har fortfarande ganska stora bekymmer. En sådan båt stannar och vänder inte på en femöring och vattnet är ganska kallt och vågigt.

Varför undrar du dessa frågor? Funderar du på att ta ett bad under kryssningen? roll

Jag har inga planer på att bada runt någon färja men då jag åkt färja brukar jag tänka att det skulle vara hemskt att falla överbord. Jag vet inte varför men jag har lite fobi för stora saker som är i vattnet så jag skulle tycka det vore riktigt äckligt att simma bredvid en färja som stod dockad.

Samma sak med stora sjömärken. Usch, jag skulle inte vilja simma bredvid ett sånt.

Fotograf
155 Inlägg
9 augusti 2013
#19
Diskolaro skrev:
AdamDahlstrom skrev:
Efter att ha läst på lite olika så är chansen att sugas in i propellern ganska minimal, om du inte kommer framför propellrarna då sugs du ju mot dom och då har man problem. Ramlar du i på sidan av båten trycks du förmodligen ifrån fartyget och inte ner under fartyget för att sedan komma in i propellrarnas dragkraft och sugas mot dom.

Så ramlar du i från exempelvis Silja Line så kommer du antagligen inte sugas in i propellrarna men du har fortfarande ganska stora bekymmer. En sådan båt stannar och vänder inte på en femöring och vattnet är ganska kallt och vågigt.

Varför undrar du dessa frågor? Funderar du på att ta ett bad under kryssningen? roll

Jag har inga planer på att bada runt någon färja men då jag åkt färja brukar jag tänka att det skulle vara hemskt att falla överbord. Jag vet inte varför men jag har lite fobi för stora saker som är i vattnet så jag skulle tycka det vore riktigt äckligt att simma bredvid en färja som stod dockad.

Samma sak med stora sjömärken. Usch, jag skulle inte vilja simma bredvid ett sånt.

Faktiskt tänkt samma tanke, inte är det jätte trevligt att stå vid räcket högst upp på en färja och kolla rakt ner på ett iskallt hav och se alla vågor osv.

Gilla gärna min sida på Facebook: https://www.facebook.com/adamdahlstromphotograpy

* Voff voff *
10 597 Inlägg
11 augusti 2013
#20
Diskolaro skrev:
Brådhis skrev:
AdamDahlstrom skrev:

På mindre båtar, exempelvis ekor blir det nog så. Men som sagt större fartyg så om man kollar bakom fartyget ser man att vattnet dras neråt och bildar undervattensströmmar. Nu är jag veeerkligen ingen expert på detta men tror det blir ett tillräckligt sug att du ska sugas in i motorn, i "bästa" fall sugs du ner under vattenytan.

Oavsett storlek på båt ska man väl aldrig vara bakom båten när den är igång.

Det sug som bildas bakom större fartyg är av det vatten som "fyller ut" där fartyget just passerat. Dvs ju fyrkantigare akter desto större blir dessa strömmar. Dock måste du VÄLDIGT nära för att det ska vara någon fara och eftersom fartyget måste göra fart genom vattnet för att skapa dessa strömmar kommer det hinna ifrån dig snabbare än vad du sugs in...

//Brådhis

EDIT: Så inte ens om du faller av i aktern på en färja kommer du sugas in eftersom båten redan hunnit några meter innan du landat och vattnet under vattnet, så att säga, pressas bort från fartyget av propellerströmmarna.

Okej, men om man faller av precis på sidan av båten då? Så att man simmar tätt intill skrovet, alltså på sidan av båten.

Ja, faller du av vid sidan finns en möjlighet att sugas in under. Men högst sannolikt knuffas du bort från fartyget av dom strömmar som bildas av att fartyget knuffar vatten framåt/åt sidorna när den gör fart genom vattnet.

Alltså... Du ska ha extrem otur på många sätt för att lyckas hamna dit i propellern när båten kör rakt fram. När den däremot manövrerar runt i en hamn t.ex. är risken klart större. Men det hela förutsätter ju att du hamnat i vattnet nära båten och inte hinner simma undan...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök