Ford Anglia 101E Pro street : Bil : Ford Anglia 101E -1957. Motor: Nissan Sr20det Steg 3. Bakaxel : Kortad 1031-Fyrlink-Panhard stag-Ställbara Gaz coilovers. Framvagn :Ford Escort modifierad ... mm.mm.mm.mm
Torped väggen kapades upp i omgångar ....hålet blev större å större
En "dummy" motor införskaffades för att lättare kunna passa in motor å låda ....Provade ett par gånger med "riktiga" motorn men det blev ju alldeles för jobbigt ! Så det är ett tips till alla som ska passa in motor å låda ....KÖP ETT TOMT BLOCK Motorfästena byggdes
Å så här vart den modifierade framvagnen Även fästen för vxl lådan snickrades ihop
Nu skulle GOLVET kapas ur..... Men innan det arbetet påbörjades så var jag tvungen att svetsa på lite stag å kryss av gamla fyrkants balkar ....För att karossen INTE skulle slå sig eller vika ihop sig ...
Man va ju INTE så tuff ibörjan,så jag tog bara hjulhusen först
Nu var det dags att planera : Vilken hjulupphängning och vilken bakaxel skulle man ha
Det blev en Volvo 1031:a från en 940 ( betydligt bredare än Anglians original )
Bakaxeln kortades till 114cm och fästen för 4link,panhardstag och stötdämpare tillverkades..... Även fyrlink stagen skulle ju mer eller mindre tillverkas
Fälgarna är 9 tums Volvo plåtfälgar med Baby Moon kapslar .....
När bakaxeln och alla fästen var klara så var det dags å bygga en ny ram att hänga upp allt i .
Givetvis blev hjulhusen ordentligt tilltagna....
Dett var ett jobb som tog tiiiiiiid MÄTA MÄTA MÄTA.....Å ÅTER MÄTA ...Ändrade nog på saker å ting ETT ANTAL GÅNGER Ramen går från tvär staget under nummerskylten bak, fram till torpedväggen där den går ihop med dom främre rambenen......
Anglia 100E var Fords första bil med "självbärande" kaross , men Ford vågade inte släppa taget om ramen riktigt, därför så finns det "rambalkar" lite "huller om buller" .... Alltså en väldigt vridstyv kaross redan från fabrik och om man bygger ett slags "subframe connectors" så får man en MKT styv kaross
När det jobbet var klart så var det dags att försöka hänga på bakaxeln med alla stag och stötdampare. Då skulle ju motsvarande fästen tillverkas på ramen ....
Sen var det ju "bara"att hänga dit fyrlinken,panhard staget och Gaz coilovers .....
Å efter det så var jag ju tvungen å tillverka nya innerskärmar och nytt golv .....Då fick man ju börja med att göra mallar....
Sen fick man omsätta mallarna till "verkligheten"
Obs : gasoltuben
Efter det så baxades innerskärmarna på plats å svetsades dit ....Köpte mig en sån där maskin som man kan göra förstärknings "veck" i plåten Den e bra !
Sen på med den svarta färgen ...Det ska ju vara en "Gatbil" så svart fick det bli, och innerskärmarna ska få ett lager underredsmassa av något slag ( så småningom) ...