3562
Sök

Söker Lagtexter och påföljder vid framförande av trimmad moped

305 Inlägg
4 november 2006
Trådstartare
Jag undersöker ett ärende åt en vän. Han har blivit tagen med trimmad moped och mopeden beslagtogs för att trimdelarna ska plockas av.
Vad jag förstått så räknas det som olovlig körning om man kör en moped som är trimmad, altså inte längre kan klassas som en moped.

Jag söker därför länka till lagtexter och påföljder för detta brott. Vill inte ha nån tråd full av rykten som gått från mun till mun i många år utan. Är det någon som känner eller vet hur man kan komma i kontakt med en jurist som har koll på det här så vill jag gärna veta.

För jag tycker det låter konstigt egentligen att olovlig körning ska bestraffas med borttagning av delar. Olovlig körning blir det ju även om min vän kör bil utan körkort. Ska dom då montera av delar från bilen för att den ska bli en orginal moped? Öhh nej tror inte det smile

Jag har säkerligen missförstått någonting eller möjligtvis rätt så mycket men det är därför jag söker utförliga lagtexter om brottet och bestraffningen som kvällslektyr.

med lem
1 147 Inlägg
4 november 2006
jag kan inte länkar men kan dela med mig av egen erfarenhet.. när mopeden e trimmad med såna delar som inte kan plockas bort på platsen tar dom mopeden med sig, monterar bort delarna, förstör dom och lämnar tillbaka mopeden. eftersom en trimmad moped kan överstiga 30/45 räknas den som lätt mc, kör man då det oreggat o utan körkort blir det olovlig körning som normalt straffas med ganska låga böter och när ungdomen i fråga är dum nog att neka ett solklart misstag brukar även lämpet dras in ett år från dagen man blir haffad. att blanda in en jurist i ett sånt här fall kostar mer än det smakar, ni får inte tillbaka trimdelarna, men kanske skulle slippa böter. men då e juristen dyrare än böter o ni förlorar iaf på det. typ.
och om din kompis kör bil utan körkort kommer det garanterat dröja innan han får sitt lämp.

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.

231 Inlägg
4 november 2006
Det är ingen lagtext, men dock skrivet av polisen...

Idag har Polismyndigheten i Södermanlands län ett tiotal mopeder i beslag från flygande besiktningar; mopeder som polis på fältet bedömt vara trimmade och förändrade. Utredningar av detta slaget kan ge upphov till 30-40 dagsböter plus kostnaden för att återställa mopeden i originalskick, besiktning och utfärdande av nytt ursprungsintyg från återförsäljaren. Innan besiktning kan mopeden dessutom vara belagd med körförbud.

Om mopeden trimmas:

blir den en oregistrerad lätt motorcykel
begår föraren trafikbrottet olovlig körning (om motorcykeln inte är registrerad och föraren har A-behörighet)
kan förarens körkortstillstånd återkallas alternativt fördröjas
kan polisen ta trimmade detaljer i beslag
kan förarens förälder rapporteras för "tillåtande av olovlig körning"

Finns mer att läsa på www.polisen.se alt www.vv.se

http://www.polisen.se/inter/nodeid=2143 … eid=186259
Senast redigerat av 9-5 AERO M-06 (4 november 2006)

305 Inlägg
5 november 2006
Trådstartare
Det hade jag inte sett, tycker dock att detta är jävligt skumt. Om mopeden som är trimmad blir som en oregistrerad MC så borde dom ju inte plocka trimdelarna. Om jag åker ut och kör en oreggad mc på vägen utan kort så lär dom ju inte plocka av kröken, dreven, cylindern, förgasaren osv osv bara för att det är trimdelar och förstöra dessa.
Om det är någon som vet nåt mer så bidra gärna, finns det nån lag om att trimdelar ska tas i beslag eller är det något som polisstyrelsen har hittat på?

Det handlar absolut inte om pengarna, tycker bara det är lite roligt att undersöka och ifrågasätta "the man", speciellt när jag ser något som jag inte tycker stämmer.

82 Inlägg
5 november 2006
jag åkte dit med min eu-moppe när jag var 16, fick 40 dagsböter och en varning men jag fick behålla alla delar.. det var inte ens någon som tittade på mopeden, vet dock inte om det är någon skillnad mellan eu och vanlig moped.

305 Inlägg
5 november 2006
Trådstartare
Jasså, rent logiskt sett borde det inte vara nån skillnad eftersom den också räknas som oregistrerad men å andra sidan så gör ju poliser lite som dom vill. Men om delarna ska förstöras så bör det ju stå på nåt annat ställe än på polisens hemsida. Eftersom brotten är olovlig körning så borde det inte bli värre bestraffning om man blir tagen för olovlig körning på moped eller på nåt annat fordon.

Sök