3213
Sök

Bil hänger till vänster, tvärstag?

29 Inlägg
9 augusti 2013
Trådstartare
#1
Hejsan har en liten fråga om min 740, var nämligen så att jag började sänka bilen igår och han med fram vagen! Men sen när jag skulle börja med bak så insåg jag att den hänger till vänster?!( har även märkt att det börjat knacka från den sidan när man kör) Är cirkus 2-3 com skillnad på vardera sida.
Jag jag la mig lite snabbt under och kollad på ''tvärstaget'' som sitter precis bakom klumpen på bakaxel och den var mer som ett u än rak! Så om det nu inte ska vara så hur tar man sig till och plockar ner samt riktar det?

Är väldigt tacksam för svar!
Mvh Eric

Forummoderator
26 349 Inlägg
9 augusti 2013
#2
Hur gjorde du när du sänkte bilen?
Riktiga sänkfjädrar/dämpare eller fulkapade du bara originalfjädrarna?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

29 Inlägg
9 augusti 2013
Trådstartare
#3
''ful kapning av orginal fjädrar! Men tror inte det beror på de, jag har förstått att tvärstaget eller dagonal eller vad det igentligen heter, ska ha en svag kurva för att undvika locket till diffhuset men är osäker på hur mycket + plus att knackningarna kommer nog i samband med det pga av att axel går fram och tillbaka! Men får nog ta och kika under en annan bil helt enkelt!

Forummoderator
26 349 Inlägg
9 augusti 2013
#4
Hur mycket kapade du av fjädern då?
Inte så den råkade bli ett varv för kort?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

29 Inlägg
9 augusti 2013
Trådstartare
#5
Bak är helt orört smile

Forummoderator
26 349 Inlägg
9 augusti 2013
#6
EricNordin skrev:
Bak är helt orört smile

Menade fortfarande fram.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

29 Inlägg
9 augusti 2013
Trådstartare
#7
Aha mitt fel, 2 varv!

Forummoderator
26 349 Inlägg
9 augusti 2013
#8
EricNordin skrev:
Aha mitt fel, 2 varv!

Och du är bergsäker, så det inte blev 2 varv på ena sidan och exempelvis 3 på andra?
Senast redigerat av Mack (9 augusti 2013)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

29 Inlägg
9 augusti 2013
Trådstartare
#9
jodå är inprencip 100% säker har mät osv! Men frågar är bara hur mycket vinklat det är orginal

Forummoderator
26 349 Inlägg
9 augusti 2013
#10
EricNordin skrev:
jodå är inprencip 100% säker har mät osv! Men frågar är bara hur mycket vinklat det är orginal

Vinklat?
Camber och toe menar du?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

29 Inlägg
9 augusti 2013
Trådstartare
#11
Men tvärataget men har kollat det nu och är nästa 100% att det är de! Dock har jag inte riktig koll på hur man monterar ner det? Ska man hissa chassi eller själva axeln?

29 Inlägg
9 augusti 2013
Trådstartare
#12
menar*

29 Inlägg
11 augusti 2013
Trådstartare
#13
Så finns det någon med lite erfarenhet av detta som kan berätta hur man ska gå tillväg? Och om det är lönt att försöka rikta?
Tacksam för svar! smile

Tvivlare
2 266 Inlägg
11 augusti 2013
#14
ta en bild på det så får vi se! ska du plocka av det så är det bara att släppa staget när bilen står på pallbockar med axeln hängande i luften

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

29 Inlägg
24 augusti 2013
Trådstartare
#15
Har bytt staget nu och det var väldigt krokigt! men upptäckte också att stötdämparna var slut dom läcker och sen så prova jag att trycka ner bak, och då gungar den -.-!

Men knackningarna har inte försvunnit, har kännt lite på kardan knutarna och det finns ett litet glapp men tror att det kan finnas mer! När jag tex ligger på 2-3 växel och låter den rulla och sen ger den lite gas pådrag så klonkar det till! känns som bak axeln går lite fram och tillbaka? ingen som har erfarenhet av det? hade varit mycket tacksam!
/Eric

Tvivlare
2 266 Inlägg
24 augusti 2013
#16
verkar som dämparna också är slut. glapp i knutkorsen kan låta så men även glapp mellan pinjong och kronhjul i bakaxeln. Kolla bussningarna i bärarmarna samt i bärstagen smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Team VeboTrim
322 Inlägg
24 augusti 2013
#17
EricNordin skrev:
Har bytt staget nu och det var väldigt krokigt! men upptäckte också att stötdämparna var slut dom läcker och sen så prova jag att trycka ner bak, och då gungar den -.-!

Men knackningarna har inte försvunnit, har kännt lite på kardan knutarna och det finns ett litet glapp men tror att det kan finnas mer! När jag tex ligger på 2-3 växel och låter den rulla och sen ger den lite gas pådrag så klonkar det till! känns som bak axeln går lite fram och tillbaka? ingen som har erfarenhet av det? hade varit mycket tacksam!
/Eric

Jag har fått samma problem men har inte hittat någon lösning. Va också inne på staget, iomed att det var böjt, men ska ju vara så.

Kanske skulle kunna va bussningarna axeln ligger i kanske.

Komigen folk. Vi behöver hjälp ! big_smile

Team VeboTrim @ Facebook

Tvivlare
2 266 Inlägg
24 augusti 2013
#18
TurboAnton skrev:
EricNordin skrev:
Har bytt staget nu och det var väldigt krokigt! men upptäckte också att stötdämparna var slut dom läcker och sen så prova jag att trycka ner bak, och då gungar den -.-!

Men knackningarna har inte försvunnit, har kännt lite på kardan knutarna och det finns ett litet glapp men tror att det kan finnas mer! När jag tex ligger på 2-3 växel och låter den rulla och sen ger den lite gas pådrag så klonkar det till! känns som bak axeln går lite fram och tillbaka? ingen som har erfarenhet av det? hade varit mycket tacksam!
/Eric

Jag har fått samma problem men har inte hittat någon lösning. Va också inne på staget, iomed att det var böjt, men ska ju vara så.

Kanske skulle kunna va bussningarna axeln ligger i kanske.

Komigen folk. Vi behöver hjälp ! big_smile

Vilket problem är det du har? att den hänger eller att den klonkar?
Senast redigerat av TireSlayer (24 augusti 2013)

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Team VeboTrim
322 Inlägg
24 augusti 2013
#19
TireSlayer skrev:
TurboAnton skrev:
EricNordin skrev:
Har bytt staget nu och det var väldigt krokigt! men upptäckte också att stötdämparna var slut dom läcker och sen så prova jag att trycka ner bak, och då gungar den -.-!

Men knackningarna har inte försvunnit, har kännt lite på kardan knutarna och det finns ett litet glapp men tror att det kan finnas mer! När jag tex ligger på 2-3 växel och låter den rulla och sen ger den lite gas pådrag så klonkar det till! känns som bak axeln går lite fram och tillbaka? ingen som har erfarenhet av det? hade varit mycket tacksam!
/Eric

Jag har fått samma problem men har inte hittat någon lösning. Va också inne på staget, iomed att det var böjt, men ska ju vara så.

Kanske skulle kunna va bussningarna axeln ligger i kanske.

Komigen folk. Vi behöver hjälp ! big_smile

Vilket problem är det du har? att den hänger eller att den klonkar?

Klonk. Men nu när ja kollar på bilen så ser det fan ut som den är högre på högersidan. Haha. smile

Men han mäter likadant på båda sidor från däcken till hjulhusen!
Senast redigerat av TurboAnton (24 augusti 2013)

Team VeboTrim @ Facebook

Tvivlare
2 266 Inlägg
24 augusti 2013
#20
TurboAnton skrev:
TireSlayer skrev:
TurboAnton skrev:

Jag har fått samma problem men har inte hittat någon lösning. Va också inne på staget, iomed att det var böjt, men ska ju vara så.

Kanske skulle kunna va bussningarna axeln ligger i kanske.

Komigen folk. Vi behöver hjälp ! big_smile

Vilket problem är det du har? att den hänger eller att den klonkar?

Klonk. Men nu när ja kollar på bilen så ser det fan ut som den är högre på högersidan. Haha. smile

Men han mäter likadant på båda sidor från däcken till hjulhusen!

Mät från marken till skärmkanten. Klonk på det viset kan som sagt va både kardan, diff och bussningar i bärarmar och bärstag.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.


Sök