2737
Sök

Spridarrelä volvo 240 b230f

den enda som e som jag
274 Inlägg
10 augusti 2013
Trådstartare
får inte signal till spridarna så tänkte höra vart relät sitter på 240? I bränsle pumps relät så sitter den dubbelspolar men dock slår bara ena spolen till och slår man till andra delen med tvång så går pumparna, annars inte.

Din dröm är min verklighet

Volvoskadad
6 017 Inlägg
10 augusti 2013
På min 92:a sitter det på tändspolen

Jonas

den enda som e som jag
274 Inlägg
10 augusti 2013
Trådstartare
Volvo_Mannen skrev:
På min 92:a sitter det på tändspolen

ok finfint. du vet inte om något elschema på nätet man får tag i?

1 008 Inlägg
11 augusti 2013
Det relä som man kan återfinna i närheten av tändspolen på volvo 240 är Inte till spridarnas matning utan till matningen till kondensorns (AC-kylarens) kylfläkt

Det sitter inget spridarrelä i volvo 240.
Spridarna matas direkt från bränslepump/systemrelät.
Den reläspole som drar när man slår på tändningen är det som matar spridarna,lmm och tomgångsventil, den andra drar när man skall starta, som matar bränslepumparna och lamdasondens värmare.

Om du tvångsstyr reläsplolen till pumparna, startar bilen då?

För att den andra spolen ska dra så måste du ha varvtalssignal från tändsystemet, saknar du detta så går aldrig pumparna igång.

Om bilen startar när du tvångsstyr relät så gissar jag antingen på defekt spole i relät eller defekt styrutgång på bränsleboxen.
Startar inte bilen så gissar jag på svänghjulsgivaren.

den enda som e som jag
274 Inlägg
12 augusti 2013
Trådstartare
240bns skrev:
Det relä som man kan återfinna i närheten av tändspolen på volvo 240 är Inte till spridarnas matning utan till matningen till kondensorns (AC-kylarens) kylfläkt

Det sitter inget spridarrelä i volvo 240.
Spridarna matas direkt från bränslepump/systemrelät.
Den reläspole som drar när man slår på tändningen är det som matar spridarna,lmm och tomgångsventil, den andra drar när man skall starta, som matar bränslepumparna och lamdasondens värmare.

Om du tvångsstyr reläsplolen till pumparna, startar bilen då?

För att den andra spolen ska dra så måste du ha varvtalssignal från tändsystemet, saknar du detta så går aldrig pumparna igång.

Om bilen startar när du tvångsstyr relät så gissar jag antingen på defekt spole i relät eller defekt styrutgång på bränsleboxen.
Startar inte bilen så gissar jag på svänghjulsgivaren.

sedär ett riktigt svar. Bränsle pumparna går inte igång när tändningen slås på. Dom ska ju förpumpa något och det gör de inte. Dock slår ena delen av relät till. När jag tvångmatar andra brytaren med tummen samtidigt som jag vrider på starten så går pumparna men dock startar inte bilen. Den tänder till på startgas och när jag mäter på spridarna så får jag inte ut någon som helst tecken på multimetern att det finns spänning på spridar kontakten.
Jag har provat med en annan bränsle box utan resultat.
Bilen har misstänt en del när den varit kall innan när den funkade men slutat upp och gått rent när motorn blivit varm. Kanske har med svänghjulsgivaren att göra då den blir "hel" när den får värme.?
Jag testar att byta..

Sök