3375
Sök

Bryta mot trafikregel för att underlätta utryckningsfordon?

346 Inlägg
10 augusti 2013
Trådstartare
Hej,

Jag undrade ifall man får bryta mot trafikregel(er) för att underlätta utryckningsfordon?

Jag behöver inte bara svaret, utan det jag behöver är lagstöd för detta!

tack för hjälpen.

Forummoderator
26 339 Inlägg
11 augusti 2013
Nej.

Finns trådar i ämnet. Bara att söka.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

346 Inlägg
11 augusti 2013
Trådstartare
jo jag har sökt, men ingen av dem har skrivit ut lagstöd för det... det jag är ute efter är just lagstödet.
Senast redigerat av naak2803 (11 augusti 2013)

Forummoderator
26 339 Inlägg
11 augusti 2013
naak2803 skrev:
jo jag har sökt, men ingen av dem har skrivit ut lagstöd för det... det jag är ute efter är just lagstödet.

Från sidan: http://www.familjeliv.se/Forum-19-295/m40600901-3.html

"Till penningböter döms en förare av ett motordrivet fordon som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot
1. bestämmelserna i
a) 2 kap.
- 1 § fjärde stycket,
- 2 § om inte straff kan dömas ut enligt 2-4,
- 3, 5-7 § eller 8 § andra eller tredje stycket,

Du kan alltså stå där du står om DU bedömer att du inte vill köra mot rött för att du känner dig osäker, ÄVEN om andra skulle ha valt att göra det. Om du känner att du inte kan hantera det, så är det giltigt."

* Voff voff *
10 583 Inlägg
11 augusti 2013
Mack skrev:
naak2803 skrev:

"Till penningböter döms en förare av ett motordrivet fordon som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot
1. bestämmelserna i
a) 2 kap.
- 1 § fjärde stycket,

Du kan alltså stå där du står om DU bedömer att du inte vill köra mot rött för att du känner dig osäker, ÄVEN om andra skulle ha valt att göra det. Om du känner att du inte kan hantera det, så är det giltigt."

Fast det svarar väl mer på frågan om man måste bryta mot regler eller ej. Trådskaparen frågar ju om man får bryta mot regler eller ej.

Eller missar jag nå´t?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Forummoderator
26 339 Inlägg
11 augusti 2013
Brådhis skrev:
Mack skrev:
naak2803 skrev:

1. bestämmelserna i
a) 2 kap.
- 1 § fjärde stycket,

Fast det svarar väl mer på frågan om man måste bryta mot regler eller ej. Trådskaparen frågar ju om man får bryta mot regler eller ej.

Eller missar jag nå´t?

//Brådhis

Det är väl fortfarande ett nej i så fall..eller..har jag missat nåt..?

9 117 Inlägg
11 augusti 2013
Vet en som körde mot rött vid uppkörning när han fick brandkåren bakom sig. Inspektören kuggade honom, men han fick senare rätt och pengarna tillbaka för sin andra uppkörning.

* Voff voff *
10 583 Inlägg
11 augusti 2013
Mack skrev:
Brådhis skrev:

Eller missar jag nå´t?

//Brådhis

Hur menar du då? Din text säger att man inte måste t.ex. köra mot rött för att släppa fram ett utryckningsfordon. Det är förstås bra. Men det svarar på fel fråga.

Måste jag köra mot rött för att släppa fram ett utryckningsfordon? Nej.  <-- Din text

Får jag köra mot rött för att släppa fram ett utryckningsfordon? ...?  <-- Trådskaparens fråga

Ser du skillnaden? smile

//Brådhis

Forummoderator
26 339 Inlägg
11 augusti 2013
Brådhis skrev:
Mack skrev:
Brådhis skrev:

Eller missar jag nå´t?

//Brådhis

Hur menar du då? Din text säger att man inte måste t.ex. köra mot rött för att släppa fram ett utryckningsfordon. Det är förstås bra. Men det svarar på fel fråga.

Måste jag köra mot rött för att släppa fram ett utryckningsfordon? Nej.  <-- Din text

Får jag köra mot rött för att släppa fram ett utryckningsfordon? ...?  <-- Trådskaparens fråga

Ser du skillnaden? smile

//Brådhis

Jag ser skillnaden, men man får väl fortfarande inte köra mot rött, även för att underlätta för exempelvis utryckningsfordon?

1 224 Inlägg
11 augusti 2013
Mack skrev:
Brådhis skrev:
Mack skrev:

Ser du skillnaden? smile

//Brådhis

Jag ser skillnaden, men man får väl fortfarande inte köra mot rött, även för att underlätta för exempelvis utryckningsfordon?

Känns ju bra med hjärndött att stå och vänta på rött om en Ambulans ska fram?
Rätt eller fel, lagligt eller olagligt. Ibland får man tänka logiskt. Måste jag flytta mig och köra mot rött så gör jag det. Skulle inte tro att någon skulle böta mig för det heller.

i-vtec Do you?

Forummoderator
26 339 Inlägg
11 augusti 2013
Lowpass skrev:
Mack skrev:
Brådhis skrev:

Ser du skillnaden? smile

//Brådhis

Känns ju bra med hjärndött att stå och vänta på rött om en Ambulans ska fram?
Rätt eller fel, lagligt eller olagligt. Ibland får man tänka logiskt. Måste jag flytta mig och köra mot rött så gör jag det. Skulle inte tro att någon skulle böta mig för det heller.

Ja, jag säger ju inte att det är bra om man bara står och väntar, men man ska ju samtidigt tänka på vad man "får" och vad man "bör" göra.

KHRacing
11 augusti 2013
Samtidigt är det väl olagligt att hindra utryckningsfordon ?

Forummoderator
26 339 Inlägg
11 augusti 2013
KHRacing skrev:
Samtidigt är det väl olagligt att hindra utryckningsfordon ?

Ja, man ska såklart flytta på sig om det är möjligt.
Men även här är det ju viktigt att skilja på om man "kan" och "får".

Exempel: kommer en ambulans körandes längst vägen man färdas på, så håller man åt sidan - så gott man kan i den mån det är möjligt - och signalerar sina rörelser, för att undvika frågetecken.
Men man är inte skyldig att ta sig upp på trottoarer eller köra mot rött ljus, för att utryckningsfordonen skall kunna ta sig fram.

* Voff voff *
10 583 Inlägg
11 augusti 2013
Så nu har jag kollat lite i trafikförordningen:

5 § En trafikant skall lämna fri väg för
1. utryckningsfordon som avger signal med föreskriven larmanordning,

Och det går att döma till penningböter om man uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot detta:

3 § Till penningböter döms en förare av ett motordrivet fordon som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot
1. bestämmelserna i

a) 2 kap.

– 1 § fjärde stycket,
   – 2 § om inte straff kan dömas ut enligt 2–4,
   – 3, 5–7 § eller 8 § andra eller tredje stycket,

Källa: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.HTM

Så då är iaf den biten utredd...!

Men nu återstår frågan om man får i nöd bryta mot trafikregler och den besvaras på sätt och vis här av en polis:

http://allehanda.se/blaljus/fragapolise … en-kraver-

Och samma sak bör gälla när man kör mot rött eller liknande för att släppa fram utryckningsfordon, dvs att fara föreligger för liv eller hälsa (vilket är rimligt att anta när ett utryckningsfordon vill fram), och att man därmed handlar i nöd.

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (11 augusti 2013)

Smålänning
7 883 Inlägg
11 augusti 2013
Det finns en anledning att det rekommenderas att hålla långt till vänster om du står i vänstefil vid ett rödljus, och långt till höger om du står i högerfil. Utryckningfordon går då emellan...

Av samma anledning finns fickor längsmed enfiliga vägar (Vajerräckesvägar), för att du ska slippa köra för fort.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Avstängd
10 388 Inlägg
11 augusti 2013
Har inget lagstöd att hänvisa till; du får inte "passera rött" för att släppa fram ett utryckningsfordon.

Står du längst fram ska du flytta dig till höger, men du får inte "köra över korsningen" s.a.s.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

346 Inlägg
11 augusti 2013
Trådstartare
det var det jag misstänkte, även när jag läste i trafikförordningen och frågade transportstyrelsen så fick jag svaret "NEJ", medan på polisen hemsida står det klart och tydligt att man får visst bryta mot trafikregler....

så enligt polisen själva: Ja ni får bryta mot lagen så länge det gynnar oss.

4 670 Inlägg
11 augusti 2013
Hur du gör när ett utryckningsfordon närmar sig

När ett utryckningsfordon närmar sig är du skyldig att underlätta framkomligheten. Det kan innebära att du bryter mot någon trafikregel för att kunna släppa förbi fordonet. Om du exempelvis kör på en smal väg och tillfälligt ökar hastigheten för att snabbare komma till bredare väg där utryckningsfordon kan passera, måste du därefter sänka farten till skyltad hastighet, så snart som möjligt.

Om du bryter mot en trafikregel  för att kunna släppa fram det utryckande fordonet är du skyldig att göra detta med stor försiktighet så att ingen kommer till skada.

Polisens hemsida http://www.polisen.se/Lagar-och-regler/ … -trafiken/
Senast redigerat av mickius (11 augusti 2013)

346 Inlägg
11 augusti 2013
Trådstartare
mickius skrev:
Hur du gör när ett utryckningsfordon närmar sig

När ett utryckningsfordon närmar sig är du skyldig att underlätta framkomligheten. Det kan innebära att du bryter mot någon trafikregel för att kunna släppa förbi fordonet. Om du exempelvis kör på en smal väg och tillfälligt ökar hastigheten för att snabbare komma till bredare väg där utryckningsfordon kan passera, måste du därefter sänka farten till skyltad hastighet, så snart som möjligt.

Om du bryter mot en trafikregel  för att kunna släppa fram det utryckande fordonet är du skyldig att göra detta med stor försiktighet så att ingen kommer till skada.

Polisens hemsida http://www.polisen.se/Lagar-och-regler/ … -trafiken/

jo, men polisen säger ju emot lagen där... :S

7 393 Inlägg
11 augusti 2013
it_mutt skrev:
Har inget lagstöd att hänvisa till; du får inte "passera rött" för att släppa fram ett utryckningsfordon.

Står du längst fram ska du flytta dig till höger, men du får inte "köra över korsningen" s.a.s.

jag har halvt kört mot rött,, en polisbil kom bakom i kön jag körde hö mot rött,, observera jag körde INTE genom korsningen utan bara ut och till högerkanten

Sök