3729
Sök

Trasig lambdasond.

6 Inlägg
4 november 2006
Trådstartare
Hej.
Hur beter sig bilen med en trasig lambdasond?
Har en Nissan primera som har låg och svajande tomgång, stannar vid varjr inbromsning/koppling eller när man släpper gasen? Kan det var lambdasonden?

6 Inlägg
4 november 2006
Trådstartare
Glömde att skriva att bilen låter konstigt ifrån avgasröret när du kör på de lägre växlarna på lite högre varv tex precis innan du växlar. Bilen liksom bluddrar, eller låter som om där skulle vara hål i avgasröret, men det är där inte.

Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
4 november 2006
Nja en trasig lamdasond brukar inte göra så att bilen dör på det sätt du beskriver det. Jag skulle kunna tänka mig att det är luftmassemätaren eller spjälllägesgivare/mapsond som strular. Kan även tänka mig att katalysatorn är igentäppt. Går det inte varva motorn fullt ut så är det katalysatorn.

Om det skulle vara lamdan kan tomgången ligga å svaja som sagt men den borde inte själv dö.

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur

29 Inlägg
4 november 2006
_TiNcO_ skrev:
Nja en trasig lamdasond brukar inte göra så att bilen dör på det sätt du beskriver det. Jag skulle kunna tänka mig att det är luftmassemätaren eller spjälllägesgivare/mapsond som strular. Kan även tänka mig att katalysatorn är igentäppt. Går det inte varva motorn fullt ut så är det katalysatorn.

Om det skulle vara lamdan kan tomgången ligga å svaja som sagt men den borde inte själv dö.

Om motorn inte varvar fullt ut kan det även vara Lmm.

//mvh Richard

2 122 Inlägg
4 november 2006
om bilen känns riktigt slö är nog katalysatorn igentäppt

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

6 Inlägg
5 november 2006
Trådstartare
Bilen startar normalt när den är kall, men efter att ha kört ett par hundra meter, avtar farten mer och mer fast man trampar gasen i botten, och till sist stannar den helt. När man försöker att starta den igen, får man "kirra" ett bra tag innan den går igån igen.
Motorn blir också varm( normalvarm) efter ca 1km, även när det är riktigt kallt.
När bilen står på tomgång, dör den endast precis efter att jag har gasat på lite och sedan släpper gasen.

50 Inlägg
5 november 2006
Skulle gissa på igentäppt bränslefilter eller sliten pump.

6 Inlägg
7 november 2006
Trådstartare
Jag har hört att pumpen inte går igång när bilen dött efter ett par hundra meter. När man då vrider om nyckeln och ska försöka starta bilen igen, låter det inget ifrån pumpen.
När man lyssnar riktigt noga på den vid kallstart, men även vid andra tillfällen, så är det ett dovt ljud, som maler på rätt länge innan det slutar.
Är det normalt att pumpen ska gå så länge?

Sök