Det finns ingen 520i från 2006 eller 2007, den gamla sexan på 170Hk försvann till 2006 och modellbeteckningen återkom först 2008 men då som en direktinsprutad fyra på 170Hk som nästan kan konkurrera med dieseln i förbrukning. Där mellan fanns däremot 523i som först var på 177Hk och senare fick 190Hk.
Inget av motoralternativen ovan är dåliga utan det är rakt igenom trevliga motorer men utvecklingen går framåt och därför hade jag föredragit den nya sexan N52 som kom 2005 jämfört med den äldre M54 som lyftes över från förra generationen 5-serie.
M54 är en fin maskin men N52 går bättre och snålare, prioriterar du låg förbrukning högre än sex cylindrar så ta en titt på 520i med fyra cylindrar om den ryms inom budget. Det är ingen raket med de duger gott till vardags och har en betydligt trevligare gångkultur än dieselmotorerna både när det gäller ljud och vibrationer.
Sedan finns det diesel men skatten börjar på 4000:- för en nyare 525d facelift och stiger kraftigt på äldre årsmodeller. Kör du tillräckligt mycket för att ta igen skatten?
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.