3593
Sök

startar inte volvo 360.

321 Inlägg
4 november 2006
Trådstartare
hej jag har en 360 gl-88. När det regnar eller är fuktigt i luften ute så startar den inte. jag har haft detta problem sen jag köpte  den i våras. Det konstiga är att den startade nu i veckan när det kom snö och blev minusgrader men idag blev det plus igen och då startar den inte. Har bytt strömfördelarlocket. någon som vet vad det kan vara för fel ?

321 Inlägg
1 december 2006
Trådstartare
hej har nu bytt fördelare,rotor,stift och kablar. har testat med start gas men den tänder bara till lr motorn går upp lite i varv sen bara fortsätter den att gå på startmotorn. någon som vet vad det kan vara för fel? tacksam för svar.

25 Inlägg
1 december 2006
kollat så pumparna går? oxid i säkrings dosan?

321 Inlägg
1 december 2006
Trådstartare
nej det har jag inte. men bensin får den nog för stiften var blöta när jag skruvade ut dom innan.

321 Inlägg
2 december 2006
Trådstartare
ingen som har något mer förslag på vad det kan vara? motorn är en b200f med renix tändning.

Gorgilus addictus
4 760 Inlägg
2 december 2006
Kan kanske bli fukt någonstans, som ställer till de lite.
Med tanke på att den blir så när de är fuktigt ute....har du kollat hur den ser ut i fördelaren? Och på tändkablar och annat som sköter tändningen?
Senast redigerat av THEBADGUY (2 december 2006)

Allt för den där jävla hatten!

321 Inlägg
2 december 2006
Trådstartare
ja det kan det vara. men var ? dom flesta tänddelar är ju bytta och den gör så här hela tiden nu inte bara när det är fuktigt ute.

Gorgilus addictus
4 760 Inlägg
2 december 2006
Hm...de var lustigt....kan kanske vara fukt i topplocket någonstans som stör tändningen?

Allt för den där jävla hatten!

21 761 Inlägg
2 december 2006
HolmQvist skrev:
ingen som har något mer förslag på vad det kan vara? motorn är en b200f med renix tändning.

Är det inte REX, som görs av Bendix, som du menar?

321 Inlägg
2 december 2006
Trådstartare
ok det kan inte vara några enkla fel som är lätta att kolla upp då jag inte kan så mycket och  inte har tuillgång till garage.

321 Inlägg
2 december 2006
Trådstartare
vet inte det står renix på tändspolen iaf och det ska finnas ett tändsystem som heter renix. när man försöker starta så den tänder till men motorn hoppar inte igång som den brukar utan så fort man släpper nycklen så dör den igen. ibland kan den gå lite grann men inte på alla cylindrar.
Senast redigerat av HolmQvist (2 december 2006)

21 761 Inlägg
2 december 2006
Startar inte motorn även om du trampar ner gaspedalen lite grann?

Om det nu är REX tändsystem så ska det finnas en tomgångskontakt i detta system, tänkte att om den krånglar så kan motorn kanske inte gå på tomgång eller nåt sånt.

321 Inlägg
2 december 2006
Trådstartare
nej det händer inget när man trampar fullgas heller. den har gjort så här innan men då har den gått igång, och om man håller pedalen på fullt hela tiden har den sakta gått upp i varv och vid 4000 har det "släppt" och den börjar gå på alla cylindrar. men när den väl är igång så är det ingenting konstigt med tomgången då är den stabil och fin.
Senast redigerat av HolmQvist (2 december 2006)

21 761 Inlägg
2 december 2006
Ok, jag googlade lite nu och såg att det finns ett tändsystem som heter renix. Tydligen är det något samarbete mellan Renault och Bendix som gjorde att det systemet kom till. Är inte så pålitligt verkar det som. Fast det där babblet hjälper ju inte dig så mycket förstås.

Eftersom den startar till medan startmotorn går men sedan dör när nyckeln är i tändläge så kan det kanske vara något strul med tändlåset, verkar nästan så.

321 Inlägg
2 december 2006
Trådstartare
ok nej det verkar inte vara så bra system. lite svårt att göra något själv med det. ok men hur kan man kolla upp det felet?

21 761 Inlägg
2 december 2006
Jag vet ju inte vilka olika saker som styr tändningen men en sak är att mäta på tändspolen(stift 15)om det finns spänning när tändningen är på. Mät mellan kaross och stift 15, ska väl vara runt 7-8V eller liknande beroende på förkopplingsmotstånd.

321 Inlägg
2 december 2006
Trådstartare
ok då måste jag skaffa en mätare först. ska kolla upp detta

321 Inlägg
6 december 2006
Trådstartare
hej nu har jag kollat runt lite en sak som många skriver är dåliht på volvo är tändlägesgivaren. om det nu skulle vara fel på den kommer det någon gnista alls då eller?
inget annat vanligt fel som gör at den inte startar?

Sök