3431
Sök

Uppskattning av hk samt tips!

610 Inlägg
14 augusti 2013
Trådstartare
#1
Hejsan

Jag har tänk uppgradera min 945 lite gran och skulle uppskatta tips om min setup (även uppskattning av HK om någon kan)

De ja tänkt köra:
T04 turbo eller t19 (vilken är bäst?)
Gröna R spridare
Alu intercooler
3" LMM
712 tryckplatta
531 topp
T3 kam (är någon annan bättre så rekommendera gärna)
3" Avgassystem från turbo med race kat
H-profil stakar
Kanske extraktor grenrör om de gör någon skillnad?

Det här är vad ja kommit fram till hittills och skulle gärna uppskatta åsikter om va som kan ändras/bytas för de lite bättre men ändå hålla någorlunda samma prisklass.

Med vänlig hälsning,
Rickard

773 Inlägg
14 augusti 2013
#2
Ljud-fan skrev:
Hejsan

Jag har tänk uppgradera min 945 lite gran och skulle uppskatta tips om min setup (även uppskattning av HK om någon kan)

De ja tänkt köra:
T04 turbo eller t19 (vilken är bäst?)
Gröna R spridare
Alu intercooler
3" LMM
712 tryckplatta
531 topp
T3 kam (är någon annan bättre så rekommendera gärna)
3" Avgassystem från turbo med race kat
H-profil stakar
Kanske extraktor grenrör om de gör någon skillnad?

Det här är vad ja kommit fram till hittills och skulle gärna uppskatta åsikter om va som kan ändras/bytas för de lite bättre men ändå hålla någorlunda samma prisklass.

Med vänlig hälsning,
Rickard

kanske 270-320hk men du får beställa ett chip som är gjort för den setupen och jag hade tagit 19t för den har jag använt den andra vet jag inte. glömde skaffa en v-kam ist för t3 kammen
Senast redigerat av tvedberg (14 augusti 2013)

773 Inlägg
14 augusti 2013
#3
tvedberg skrev:
Ljud-fan skrev:
Hejsan

Jag har tänk uppgradera min 945 lite gran och skulle uppskatta tips om min setup (även uppskattning av HK om någon kan)

De ja tänkt köra:
T04 turbo eller t19 (vilken är bäst?)
Gröna R spridare
Alu intercooler
3" LMM
712 tryckplatta
531 topp
T3 kam (är någon annan bättre så rekommendera gärna)
3" Avgassystem från turbo med race kat
H-profil stakar
Kanske extraktor grenrör om de gör någon skillnad?

Det här är vad ja kommit fram till hittills och skulle gärna uppskatta åsikter om va som kan ändras/bytas för de lite bättre men ändå hålla någorlunda samma prisklass.

Med vänlig hälsning,
Rickard

kanske 270-320hk men du får beställa ett chip som är gjort för den setupen och jag hade tagit 19t för den har jag använt den andra vet jag inte.

135 Inlägg
14 augusti 2013
#4
Ljud-fan skrev:
Hejsan

Jag har tänk uppgradera min 945 lite gran och skulle uppskatta tips om min setup (även uppskattning av HK om någon kan)

De ja tänkt köra:
T04 turbo eller t19 (vilken är bäst?)
Gröna R spridare
Alu intercooler
3" LMM
712 tryckplatta
531 topp
T3 kam (är någon annan bättre så rekommendera gärna)
3" Avgassystem från turbo med race kat
H-profil stakar
Kanske extraktor grenrör om de gör någon skillnad?

Det här är vad ja kommit fram till hittills och skulle gärna uppskatta åsikter om va som kan ändras/bytas för de lite bättre men ändå hålla någorlunda samma prisklass.

Med vänlig hälsning,
Rickard

Extraktorgrenrör är väl lika bra att fixa då du liks håller på. Chip som sagt, men om du vill hålla dig inom samma prisklass finns ju även megasquirt, kostar väl kring 3000. Finns dom som hatar det och dom som gillar det, men du blir ju mer fri att fortsätta trimningen om du kan mappa själv, annars blir du ju lite låst av chippet.

610 Inlägg
14 augusti 2013
Trådstartare
#5
klubbfors skrev:
Ljud-fan skrev:
Hejsan

Jag har tänk uppgradera min 945 lite gran och skulle uppskatta tips om min setup (även uppskattning av HK om någon kan)

De ja tänkt köra:
T04 turbo eller t19 (vilken är bäst?)
Gröna R spridare
Alu intercooler
3" LMM
712 tryckplatta
531 topp
T3 kam (är någon annan bättre så rekommendera gärna)
3" Avgassystem från turbo med race kat
H-profil stakar
Kanske extraktor grenrör om de gör någon skillnad?

Det här är vad ja kommit fram till hittills och skulle gärna uppskatta åsikter om va som kan ändras/bytas för de lite bättre men ändå hålla någorlunda samma prisklass.

Med vänlig hälsning,
Rickard

Extraktorgrenrör är väl lika bra att fixa då du liks håller på. Chip som sagt, men om du vill hålla dig inom samma prisklass finns ju även megasquirt, kostar väl kring 3000. Finns dom som hatar det och dom som gillar det, men du blir ju mer fri att fortsätta trimningen om du kan mappa själv, annars blir du ju lite låst av chippet.

Jag har ecomax viking chip, vet inte riktigt vart de bromsar.
Så A kammen är snäppet starkare säger ni?

Någon som har erfarenhet av t04e turbo? smile

135 Inlägg
14 augusti 2013
#6
Ljud-fan skrev:
klubbfors skrev:
Ljud-fan skrev:
Hejsan

Jag har tänk uppgradera min 945 lite gran och skulle uppskatta tips om min setup (även uppskattning av HK om någon kan)

De ja tänkt köra:
T04 turbo eller t19 (vilken är bäst?)
Gröna R spridare
Alu intercooler
3" LMM
712 tryckplatta
531 topp
T3 kam (är någon annan bättre så rekommendera gärna)
3" Avgassystem från turbo med race kat
H-profil stakar
Kanske extraktor grenrör om de gör någon skillnad?

Det här är vad ja kommit fram till hittills och skulle gärna uppskatta åsikter om va som kan ändras/bytas för de lite bättre men ändå hålla någorlunda samma prisklass.

Med vänlig hälsning,
Rickard

Extraktorgrenrör är väl lika bra att fixa då du liks håller på. Chip som sagt, men om du vill hålla dig inom samma prisklass finns ju även megasquirt, kostar väl kring 3000. Finns dom som hatar det och dom som gillar det, men du blir ju mer fri att fortsätta trimningen om du kan mappa själv, annars blir du ju lite låst av chippet.

Jag har ecomax viking chip, vet inte riktigt vart de bromsar.
Så A kammen är snäppet starkare säger ni?

Någon som har erfarenhet av t04e turbo? smile

Chippet landar väl kring 200 pållar +- 20hk, typ.
A-kammen är väl den mest "jämna" kammen, drar ganska okej hela vägen. Skulle nog ta en k eller v/vx3 kam (finns säkert roligare kammar från typ folkraceshopen eller kl-racing  men kan inte uttala mig om dom), ganska beprövade saker.
Turbon har jag ingen aning om så det överlåter jag till någon mer kunnig här på forumet smile

Dahlgren
450 Inlägg
14 augusti 2013
#7
Folk  har bromsat strax över 400hk med 19T.
Men det får du aldrig ut på ett chip.
Skaffa något eftermarknads sprut så kan du få ut mer effekt.


Large Cap
1 816 Inlägg
14 augusti 2013
#8
Ljud-fan skrev:
klubbfors skrev:
Ljud-fan skrev:
Hejsan

Jag har tänk uppgradera min 945 lite gran och skulle uppskatta tips om min setup (även uppskattning av HK om någon kan)

De ja tänkt köra:
T04 turbo eller t19 (vilken är bäst?)
Gröna R spridare
Alu intercooler
3" LMM
712 tryckplatta
531 topp
T3 kam (är någon annan bättre så rekommendera gärna)
3" Avgassystem från turbo med race kat
H-profil stakar
Kanske extraktor grenrör om de gör någon skillnad?

Det här är vad ja kommit fram till hittills och skulle gärna uppskatta åsikter om va som kan ändras/bytas för de lite bättre men ändå hålla någorlunda samma prisklass.

Med vänlig hälsning,
Rickard

Extraktorgrenrör är väl lika bra att fixa då du liks håller på. Chip som sagt, men om du vill hålla dig inom samma prisklass finns ju även megasquirt, kostar väl kring 3000. Finns dom som hatar det och dom som gillar det, men du blir ju mer fri att fortsätta trimningen om du kan mappa själv, annars blir du ju lite låst av chippet.

Jag har ecomax viking chip, vet inte riktigt vart de bromsar.
Så A kammen är snäppet starkare säger ni?

Någon som har erfarenhet av t04e turbo? smile

Kör med t3/t04e i min 945:a, vet inte hur det är med 19t men upplever att t3/t04e turbon laddar fullt vid ca 4-4500 varv men då skjuter den på fint smile dock har jag inte den "ultimata" setup:en för en t3/t04e så det är nog därför den laddar så pass sent...

610 Inlägg
14 augusti 2013
Trådstartare
#9
Westergren skrev:
Ljud-fan skrev:
klubbfors skrev:

Extraktorgrenrör är väl lika bra att fixa då du liks håller på. Chip som sagt, men om du vill hålla dig inom samma prisklass finns ju även megasquirt, kostar väl kring 3000. Finns dom som hatar det och dom som gillar det, men du blir ju mer fri att fortsätta trimningen om du kan mappa själv, annars blir du ju lite låst av chippet.

Jag har ecomax viking chip, vet inte riktigt vart de bromsar.
Så A kammen är snäppet starkare säger ni?

Någon som har erfarenhet av t04e turbo? smile

Kör med t3/t04e i min 945:a, vet inte hur det är med 19t men upplever att t3/t04e turbon laddar fullt vid ca 4-4500 varv men då skjuter den på fint smile dock har jag inte den "ultimata" setup:en för en t3/t04e så det är nog därför den laddar så pass sent...

De e så att ja kan få tag på en ny t04 för under 1500kr men en t19 kostar ju upp mot 7000 ny så de är ju lite kläm i skon med penga fråga :p
Men om man säger såhär... Är t04e ett bra turbo agg? smile

Large Cap
1 816 Inlägg
14 augusti 2013
#10
Ljud-fan skrev:
Westergren skrev:
Ljud-fan skrev:

Jag har ecomax viking chip, vet inte riktigt vart de bromsar.
Så A kammen är snäppet starkare säger ni?

Någon som har erfarenhet av t04e turbo? smile

Kör med t3/t04e i min 945:a, vet inte hur det är med 19t men upplever att t3/t04e turbon laddar fullt vid ca 4-4500 varv men då skjuter den på fint smile dock har jag inte den "ultimata" setup:en för en t3/t04e så det är nog därför den laddar så pass sent...

De e så att ja kan få tag på en ny t04 för under 1500kr men en t19 kostar ju upp mot 7000 ny så de är ju lite kläm i skon med penga fråga :p
Men om man säger såhär... Är t04e ett bra turbo agg? smile

Då är det bara o handla smile Fick mitt t04e gratis så de va därför jag bytte turbo smile Det är väl som allt annat, men får vad man betalar för, men hittills upplever jag att den turbon gör sitt jobb problemfritt smile

Försöker iaf
1 998 Inlägg
14 augusti 2013
#11
Westergren skrev:
Ljud-fan skrev:
klubbfors skrev:
Extraktorgrenrör är väl lika bra att fixa då du liks håller på. Chip som sagt, men om du vill hålla dig inom samma prisklass finns ju även megasquirt, kostar väl kring 3000. Finns dom som hatar det och dom som gillar det, men du blir ju mer fri att fortsätta trimningen om du kan mappa själv, annars blir du ju lite låst av chippet.

Jag har ecomax viking chip, vet inte riktigt vart de bromsar.
Så A kammen är snäppet starkare säger ni?

Någon som har erfarenhet av t04e turbo? smile

Kör med t3/t04e i min 945:a, vet inte hur det är med 19t men upplever att t3/t04e turbon laddar fullt vid ca 4-4500 varv men då skjuter den på fint smile dock har jag inte den "ultimata" setup:en för en t3/t04e så det är nog därför den laddar så pass sent...

Kompisen har en 940 med iordninggjord motor så som Nira i3+, portad topp, större ventiler balanserad botten osv osv. Turbon började ta sig riktigt bra runt 4-5000rpm. Detta med v-kam. Vx3 sitter i nu men effekten dör ut på varv så V-kammen ska nog i igen

Skonsam mot motor och drivlina i och med att effekten kommer senare. 19T laddar ju fullt skapligt tidigt vilket betyder mycket vrid på lågt varv som lätt knäcker en motor alternativt växellåda..

712 tryckplattan hänger med länge med en standardlamell. Kompisens 940 lämnade 483hk och 664nm vid 4990rpm då med en precisionturbo och e85. Kopplingen hänger med riktigt bra men visst slirar de om man våldar järnet. Men den klarade ju av 10 dragracestarter med slicks utan minsta slir så de funkar ju

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

610 Inlägg
15 augusti 2013
Trådstartare
#12
Låter som jag kommer köra på den här setupen fast med V/vx3 kam.
Samt kanske något eftermarknads sprut!
Tack för hjälp och tips!!

610 Inlägg
18 augusti 2013
Trådstartare
#13
Tänkte lite längre nu, motorn i sig har gått 38000 mil. Funkar det ändå med den setup jag tänkt eller borde jag byta motor till någon som gått kortare? (Självklart byter jag alla packningar från botten och upp på min nuvarande om den nu skulle funka)

312 Inlägg
18 augusti 2013
#14
Jag bromsade min 940 till 232HK/369NM på hjulen 273HK/419NM i motorn med strax över 37000 mil på mätaren och oöppnad motor.
Kör med detta:
16T turbo med 7ans avgashus 3" utblås 1,5 bar laddtryck
Blåa spridare från V70T5 391@3,8Bar
Egenbyggd LMM som är 73 mm.
Ställbar BTR.
Rostfritt 3" system med en dämpare
63cm bred universal intercooler
Bredbandslambda från Innovate
V-power
Hårdare tryckplatta
T-kam
Original Chip


610 Inlägg
18 augusti 2013
Trådstartare
#15
Hur länge höll den då? smile ska ju inte trimma för att bänka me mycke hk sen inte köra. Ska ju köras relativt hårt men ändå hålla
Senast redigerat av Ljud-fan (18 augusti 2013)

312 Inlägg
18 augusti 2013
#16
Ljud-fan skrev:
Hur länge höll den då? smile ska ju inte trimma för att bänka me mycke hk sen inte köra. Ska ju köras relativt hårt men ändå hålla

Har kört med setupen i 2 år och säkert 2-3000 mil smile


610 Inlägg
18 augusti 2013
Trådstartare
#17
De va ett stort + att höra! smile någon mer som har hört nåt eller har personlig erfarenhet? smile


Sök