2963
Sök

Peugeot 307 hjullager

stray dog
197 Inlägg
15 augusti 2013
Trådstartare
#1
Har en 307 2007 som börjat låta brummande vid färd rakt fram i vissa hastigheter och när jag svänger höger låter det mer. Svänger jag vänster är det tyst.

Har googlat mig till att det skulle vara hjullager och var i middags på Peugeot och frågade om pris. Dom skulle ha 1672kr för bara hjullagret. Brydde mig inte om att fråga hur mycket rep.tid skulle kosta.
Svängde in om MECA och fick ner priset till 1250kr hjullager och sedan 1200kr i tid..= 2450kr

Är det verkligen sådär jävla dyrt för ett hjullager?? Är det svårt att byta eller ska man beställa ett från skruvat för 800spänn och göra det själv??
Jag behöver inte vara snål, men det känns som att skillnaden på ca 2000kr är för mycket för mig..

......... att jag ens orkar bry mig......

stray dog
197 Inlägg
20 augusti 2013
Trådstartare
#2
Sorry om jag verkade snål med 1700kr för hjullager, då dom kan vara betydligt dyrare..

Men är det värt att beställa ett från skruvat / mister-auto och göra jobbet själv mot att köpa ett från peugeot och lämna bort det för 5x pengarna?
Är det så pass stor kvalitetsskillnad i grejerna?

Input någon pls

......... att jag ens orkar bry mig......

Team Strin.se
48 Inlägg
20 augusti 2013
#3
Om inte jag minns helt fel så tar abs-givaren signal ifrån hjullagret (därför hjullagren är så förbaskat dyra till dom). Har du en massa tålamod och en bra press hemma är det inte så svårt att byta, låsringen brukar dock sitta fast så det skriker om det.. Glöm inte heller att beställa hem en ny abs-givare då man typ har 1% chans att få ur den hel

Team Strin.se

5 710 Inlägg
21 augusti 2013
#4
Soulweeper skrev:
Är det verkligen sådär jävla dyrt för ett hjullager??

Ja då man förmodligen byter hela navet.
Jag köpte "billighetsnav/lager" till min SAAB och det har iaf hållt 2000mil.
Men kvalitén är svår att bedöma på sådan här saker. Man förväntar sig iaf att den passar men kvalitén på lagret är svårt att bedöma genom att se/klämma.
Tillverkningstoleranser, materialval och renhet vid montering/tillverkning är sådant som påverkar livslängden.
I min mening är risken större att livslängden blir kort på ett "no-name" lager än om det är tillverkat t.ex SKF.
Jag tog risken.....du får själv avgöra smile

MVH Jonas
..............


Sök