Jag har kommit en bra bit på väg med mitt bygge, det enda stora bekymret jag har för tillfället är ECU:
Bilens ECU styr både motor och växellåda och en del andra funktioner. Att ersätta den är ett projekt i sig.
Visst! kan man tycka, köp en stand-alone för motorn och en Supra Stick till växellådan, men det är ändå en hel del funktioner som går förlorade. Vet inte riktigt vilka, men A/C t.ex är en av dessa. Inte så roligt m.a.o.
Vad är alternativet då? Jo, man får väl titta på var det brister först.--> Jag har ju stoppat i större bränslepump och större spridare och sedan så båser jag in en hel del mera luft :-)
Den befintliga ECU:n har en s.k adaptiv funktion, d.v.s den lär sig av förarens körning och enligt flera vittnesmål så skall den klara av överladdning upp till 8, 9 PSI utan större bekymmer.
Den svaga länken är egentligen MAF:en som börjar läcka vid sådana tryck och klarar inte av att läsa antalet virvlar.
Virvlar säger du? Hur då? Är det inte en såndär med glödtråd? MAF:en som jag har är av Karman-Vortex typ och den har en pinne som skapar luftvirvlar och en fotocell som räknar dessa i efterhand.
Man kan ta över en del av funktionerna i ECU:n m.h.a en piggyback. Många seriösa tuners tar avstånd från dessa då det uppstår gärna interferenser och det är svårt att felsöka.
Vad gör man då om inte ens tuners vill ta tag i det? Ja, välkommen till min värld, jag är helt beroende av andras kunskap och vilja att hjälpa till i denna fråga då jag saknar kunskap själv.
Jag har varit i kontakt med Claus på Turbocenter i Tumba och han föreslog att jag skall köpa en till ECU som skall modifieras. Han skall löda bort huvudkretsen och skicka den till Japan. Har inte riktigt förstått om man läser av mjukvaran i den eller om den får ny mjukvara. Han visade mig en adapter som skulle lödas istället för huvudkretsen. Den kunde han styra och ändra efter behov.
Det verkar dock gå mycket trögt, jag har inte heller fått ngn prisuppgift och det hela känns osäkert just nu.
Så ser min ECU ut:
Jag glömde kanske beskriva vad problemet är just nu:
Bilen går dåligt på tomgång, går dåligt vid måttlig acceleration, Den enda gången som den går acceptabelt är vid WOT.
Här kommer en video som visar lite gran hur den beter sig. Det var första gången jag startade bilen med större spridare och kompressor:
[video]http://www.garaget.org/video/139195[/video]
Sedan dess så har jag provat att koppla bort MAF. Då gick bilen jämt och fint både på tomgång och vid acceleration. Dock så var den ganska tandlös. Sprejade lite på kontakterna till mAF:en, tvättade den med T-röd, och kopplade tillbaks den. Plötsligt verkade allt gå bra. I 15 minuter. Sedan var jag tillbaks till ruta 1.
I ren desperation så bytte jag tillbaka till original spridare:
Det gjorde ingen skillnad.
Bytte till kallare tändstift, d.v.s. NGK Iridium BKR8eix. Ingen skillnad, dock så fick jag veta att bilen går extremt fett:
Så här går den nu med originalspridarna:
[video]http://www.garaget.org/video/139197[/video]
Jag tar gärna emot förslag, välkomnar tuners att ta tag i projektet om dom vill, är medveten om att det kommer att kosta en del, men inte hur mycket som helst.
Alternativet är naturligtvis att stoppa in en manuell växellåda, ersätta ECU:n med en stand-alone och se glad ut. Men som sagt det vore mitt sista val.
Tack på förhand och hoppas på många svar.
/Micke