3209
Sök

Supercharged V8 1UZ-FE, Lexus SC400 1992

Hej, Mitt namn är Michael, bor i Kälvesta och har haft den här bilen sedan 2010. Jag behövde en hobbybil och tyckte att en Lexus V8 var ett bra objekt. Valet mellan en gammal jänkare och denna var ganska lätt: stel bakaxel,... Visa mer

28 186 Visningar
Uppdaterades senast 4 september 2013
48 Inlägg
22 augusti 2013
Trådstartare
#21
Det här kom brevbäraren med idag:
Ett stycke 12:1 FMU (fuel management unit) från OBX racing eller BTR (bränsletrycksregulator) på svenska.
Det är en vacuumstyrd bränsletrycksregulator som monteras i serie med bilens befintliga tryckregulator. Denna monteras oftast på returslangen. Om du inte kan föreställa dig hur det hela fungerar så kan du tänka på vad som händer när du sätter fingret för trädgårdsslangen när du vattnar. Det blir bättre sprut tack vare att du höjer trycket i slangen. På samma sätt fungerar en sådan manick i bränslesystemet och det fina med det hela är att den ser till att upprätthålla 12:1 förhållande i bränsle-luft blandningen och på så sätt ersätta en dyrare elektronisk styrenhet för bränslet. Detta fungerar ganska OK med måttligt trimmade bilar, i mitt fall hoppas jag på att den håller upp till 9, eventuellt 10 PSI överladdning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196463/196463-902d670c3f03d2b3239525a1c18e87d9.jpg
Den kom med AN4 anslutningar. Jag behövde AN6.
https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196463/196463-3d4f3810cbe03311f3ae41803797da39.jpg
AN4<-->AN6 adaptrar köptes snabbt in hos Bohab i Spånga. Inte billigt, men det ger sinnesro att veta att grejorna håller.
https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196463/196463-83a9b60579223863075c50092ae6a208.jpg

Ikväll skall jag tillverka en skena för den av några gamla aluminiumbitar som grannen slängde.

mer lite senare...
/Micke
Senast redigerat av dtrmnd (23 augusti 2013)


48 Inlägg
24 augusti 2013
Trådstartare
#22
Hej igen,
Igår fick jag min nya A/C kompressor, den gamla lät som en trasig kaffekvarn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196463/196463-aedb018355ae88608ba298900442753c.jpg
Fyllde på rätt mängd gas, det gick åt hela 900g.(tack Dennis för hjälpen)
https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196463/196463-082a290f3ad232146ba70df2a52760da.jpg
Här är kompressorn på plats i bilen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196463/196463-8d0c931e5474686b80d59cc3c14e4c75.jpg

Sedan var det dags att göra iordning fästet för den nya bränsletrycksregulatorn och fixa anslutningar till den:
https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196463/196463-11737080697ab146a188ae13b3c67750.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196463/196463-77781bcd50721bdafe041a5718612dc1.jpg
Här är den monterad på bilen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196463/196463-850f1e362729aa48e7baa63287d034d4.jpg

Det var allt för idag, dags att åka till Kungens kurva på bilträff
/Micke


Inbiten Volvonörd
799 Inlägg
25 augusti 2013
#23
Najs! Var kompressorn dyr?

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995

48 Inlägg
25 augusti 2013
Trådstartare
#24
Lillkanto skrev:
Najs! Var kompressorn dyr?

Hej Lillkanto, Vortech tar c:a 2000 US$, den går att hitta för c:a 1750US$ på ebay. Om du skall ha en begagnat så kostar dom c:a 700 US$. Det finns firmor som säljer renovering av begagnade kompressorer som en produkt på ebay. Har man tur så kan man komma över en mycket prisvärd kompressor via ebay. Ha inte bråttom bara....
/Micke


A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
26 augusti 2013
#25
Rätt så kul hur mycket av detta bygge man kan relatera till sitt egna kompressorbygge!
Tummen upp för plattjärn vid fästning av intercoolern! Vad skulle man egentligen göra utan plattjärn?

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

48 Inlägg
26 augusti 2013
Trådstartare
#26
Hej mina vänner,

Idag vill jag ta upp ett ämne som många undviker att prata om eftersom många känner igen sig.
Det kan sammanfattas med ett enkelt, men färgrikt uttryck: ” Monkey see, monkey do” (tack Tobbe för påminnelsen).
Vad menas med det då? Jo, att folk kopierar oftast andras lösningar helt blint, utan att analysera ifall det är bra, om det behövs eller om det överhuvudtaget gör nytta. Missförstå mig inte, jag är inget undantag, jag själv kopierade min kompressorlösning av en kille i USA som heter Chris Kox.
Jag tror att fenomenet har sin förklaring i att många är fascinerade av andras coola bilar och vill själva ha likadana, men saknar kunskaper eller förståelse för hur allting hänger ihop. Nu råkar det vara så att jag inte tycker att det här är en dålig sak, det stimulerar bilbyggandet och berikar bilkulturen, vilket är helt underbart.
Min enda anmärkning och önskan är att fler skall försöka analysera hur motorer och chassin fungerar istället för att blint välja samma pryl bara för att polaren har en sådan. Det finns väldigt många duktiga bilbyggare i Sverige och vi har ett gott rykte utomlands om att vara innovativa när det gäller bilar.
Ta bara en sådan kille som HPaddict(se hans projekt här på garaget.org) som tog en rostig Merca 190 och byggde en underbar drifting bil med unika lösningar. Det är sådant jag tycker är spännande och skall premieras.
Jag är medveten om att det här kommer att reta en del folk, men det är väl därför vi skriver i ett forum, vi vill framföra våra åsikter och höra vad andra tycker.
/Micke S
Senast redigerat av dtrmnd (26 augusti 2013)


48 Inlägg
26 augusti 2013
Trådstartare
#27
En snabb uppdatering och lite hjälp att välja fälgar:
Fick besked av Turbocenter att firman i Japan(som skulle läsa av chippet i mitt ECU) har ändrat profil och slutat med bilelektronik. Claus på Turbocenter hade dock en liknande fil som kunde anpassas, vi väntar nu på retur av chip från Japan.

Bultmönster på min bil är 5 X 114.3 som på dom flesta japanska bilar. Jag kör idag på mina gamla fälgar från Passaten, 5 x 112 mha koniska muttrar. Ingen optimal lösning mao.
Jag har inte riktigt bestämt mig vilka fälgar jag gillar bäst:
Här kommer mina förslag:
Vossen Concave CV3
https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196463/196463-7b166142ebe67365ade2bf36d932a8b2.jpg
Här är samma fälgar monterade på en bil:
https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196463/196463-29576cdc335847d68bc404d0e1d8193c.jpg
Liknande fälgar kan man köpa till en bråkdel av priset för Vossen fälgar hos ABS Wheels (355MGM)
https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196463/196463-d23812f4fdd69b12be1c2743b553e7f1.jpg
Det tredje alternativet är fälgar från BMW 7-serien
https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196463/196463-ea7aa659b89b4bf60ea7abc1addf9f07.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196463/196463-46084e90dcaed49630ed7dbb82887087.jpg
Vad tycker ni?
Senast redigerat av dtrmnd (26 augusti 2013)


A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
27 augusti 2013
#28
5 x 114.3 sa du?
Varför inte jävlas och köra Ford Racing fälgar på den? big_smile Det är samma bultmönster som Mustangerna har. Typ ett par FR500 fälgar eller så wink

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

48 Inlägg
27 augusti 2013
Trådstartare
#29
Thunderbird88 skrev:
5 x 114.3 sa du?
Varför inte jävlas och köra Ford Racing fälgar på den? big_smile Det är samma bultmönster som Mustangerna har. Typ ett par FR500 fälgar eller så wink

Såna här menar du?
https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196463/196463-503f47043fb9e08df4ea7c62fdeebca4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196463/196463-3d7c5fb22fcfb8be6f45980cc69396ef.jpg
Ja, varför inte dom är rätt fina.
/Micke
Senast redigerat av dtrmnd (27 augusti 2013)


499 Inlägg
27 augusti 2013
#30
Thunderbird88 skrev:
5 x 114.3 sa du?
Varför inte jävlas och köra Ford Racing fälgar på den? big_smile Det är samma bultmönster som Mustangerna har. Typ ett par FR500 fälgar eller så wink

+1 det hade vart coolt! Eller gamla Ford Bullitt fælgar, kanske blir lite før mycket jænkare ifs...

CAR Magazine: "Probably one of the greatest, most satisfying, most perfectly balanced and tuned drivers cars to be built this decade, if not this century."

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
27 augusti 2013
#31
dtrmnd skrev:
Thunderbird88 skrev:
5 x 114.3 sa du?
Varför inte jävlas och köra Ford Racing fälgar på den? big_smile Det är samma bultmönster som Mustangerna har. Typ ett par FR500 fälgar eller så wink

Såna här menar du?
http://www1.garaget.org/gallery/images/197/196463/196463-503f47043fb9e08df4ea7c62fdeebca4.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/197/196463/196463-3d7c5fb22fcfb8be6f45980cc69396ef.jpg
Ja, varför inte dom är rätt fina.
/Micke

Ja exakt!
Finns också att handla på Americanmuscle.com.

Snuskigt snygga fälgar, speciellt i black chrome! Samt vore det riktigt kul med just Ford Racing fälgar på en japs big_smile Sticka kniven i ögonen på folk lol

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

48 Inlägg
27 augusti 2013
Trådstartare
#32
Ja, den här bilen har aldrig sålts i Japan. I japan kallas dom Toyota Soarer. Den här modellen är speciellt byggd för den amerikanska marknaden. USDM.
Vi får se vad kassan tillåter när jag löst problemet med ECU:n.
/Micke


A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
27 augusti 2013
#33
Ah! interesting! Rösten är fortfarande på FR500 fälgar big_smile I black chrome wink

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

48 Inlägg
27 augusti 2013
Trådstartare
#34
Thunderbird88 skrev:
Ah! interesting! Rösten är fortfarande på FR500 fälgar big_smile I black chrome wink

Så här kan det se ut med FR500:
https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196463/196463-d617e704ece58a835ba0f8bbe8dfce60.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196463/196463-73d73d26f558e0f261d21d8effb40283.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196463/196463-f8924586677637d868fbdce1d18d1176.jpg
/Micke S


Inbiten Volvonörd
799 Inlägg
27 augusti 2013
#35
Lätt FR500 men med alukant! Putskant lär du ju ha så du får lite brutalare stuk smile

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
28 augusti 2013
#36
Det där var jävligt snyggt! Gillade första alternativet som fan

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

48 Inlägg
28 augusti 2013
Trådstartare
#37
Thunderbird88 skrev:
Det där var jävligt snyggt! Gillade första alternativet som fan

Jag gillar svart krom jag med, skulle tro att jag håller mig till 18" hjul istället för att gå över till 19". Idag kör jag med original fjädring, men coilovers finns på inköpslistan. Jag tror att det blir obekvämt och opraktiskt att köra på 19":are på den här bilen, man måste ner till 30 eller 35 profil och då känns varenda sten och grop. Vägverket lagar inte groparna i samma takt som de gjorde förr tycker jag. Vad gäller höjdjusteringen på coilovers så blir det ungefär som på bilden nedanför. Man skall kunna köra över en och annan vägbula och trottoarkant utan att man skrapar underredet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196463/196463-4420314f965b878f47e783968c5a046f.jpg

Sen kan man ju göra så här också, men jag har en känsla att SBP skulle ha åsikter om det smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196463/196463-1ba566f098142622dda2907271d92350.jpg
/Micke S
Senast redigerat av dtrmnd (28 augusti 2013)


A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
28 augusti 2013
#38
Den övre såg jävligt bra ut sådär faktiskt! Bara lite bredare däck för att verkligen fylla ut så är saken fixad! big_smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

48 Inlägg
28 augusti 2013
Trådstartare
#39
Helst av allt skulle jag vilja ha 18" fram med 225:or, kanske 235:or och 15", 16", 275:or med Mickey Thompson radialdäck bak, precis så att det fyller hjulhuset. Då har man både grepp och stance.
Senast redigerat av dtrmnd (28 augusti 2013)


A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
28 augusti 2013
#40
Det låter som en bra plan! Jag kör MT ET Street på min. Förbannat bra grepp! Vill du ha lite mer rejsing däck så kan jag rekommendera Nitto NT05R och vill du verkligen ha något kul så finns Toyo R888!

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067


Sök