26 augusti 2013
Trådstartare
Hej mina vänner,
Idag vill jag ta upp ett ämne som många undviker att prata om eftersom många känner igen sig.
Det kan sammanfattas med ett enkelt, men färgrikt uttryck: ” Monkey see, monkey do” (tack Tobbe för påminnelsen).
Vad menas med det då? Jo, att folk kopierar oftast andras lösningar helt blint, utan att analysera ifall det är bra, om det behövs eller om det överhuvudtaget gör nytta. Missförstå mig inte, jag är inget undantag, jag själv kopierade min kompressorlösning av en kille i USA som heter Chris Kox.
Jag tror att fenomenet har sin förklaring i att många är fascinerade av andras coola bilar och vill själva ha likadana, men saknar kunskaper eller förståelse för hur allting hänger ihop. Nu råkar det vara så att jag inte tycker att det här är en dålig sak, det stimulerar bilbyggandet och berikar bilkulturen, vilket är helt underbart.
Min enda anmärkning och önskan är att fler skall försöka analysera hur motorer och chassin fungerar istället för att blint välja samma pryl bara för att polaren har en sådan. Det finns väldigt många duktiga bilbyggare i Sverige och vi har ett gott rykte utomlands om att vara innovativa när det gäller bilar.
Ta bara en sådan kille som HPaddict(se hans projekt här på garaget.org) som tog en rostig Merca 190 och byggde en underbar drifting bil med unika lösningar. Det är sådant jag tycker är spännande och skall premieras.
Jag är medveten om att det här kommer att reta en del folk, men det är väl därför vi skriver i ett forum, vi vill framföra våra åsikter och höra vad andra tycker.
/Micke S
Senast redigerat av dtrmnd (26 augusti 2013)