850 T5 laddar 0,15 och beter sig konstigt!

JoakimN
20 augusti 2013 · 39 Inlägg

Tjena!
Har en 850 T5 som strular en del! Som rubriken lyder så jag jag kollat laddtrycket på den efter att jag blev dragen av en 940 ltt som är orginal.. Mätaren visade att bilen laddar 0,15 stadigt varje lång vid fullt gaspådrag! Vilket är väldigt lite, vad jag har hört ska de ladda mellan 0,6-0,65 ca. Har fått lite tips och sökt lite om vad det kan vara för fel men hittar inte någon med direkt samma fel som mig. Vad tror ni att det kan vara? Magnetventilen, Laddtrycksregulatorn, dålig turbo? Osv! Kom gärna med alla tips på vad jag kan kolla och göra!
Ska även tillägga att tomgången beter sig konstigt fastnar på ca 1500 rpm och sjunker väldigt långsamt ofta när man ska växla (manuell), man kan även känna när man ligger på låt säga 4:ans växel och släpper gasen så fortsätter den att ge lite gas och sen är det som om den bara släpper helt plötsligt, känns ryckigt!

Mvh Jocke!

JimmyAndersson
20 augusti 2013 · 1 679 Inlägg

Kolla wastegaten så den inte har hängt sig, annars kan du pröva rycka wastegateslangen och se om du får högre ladd.

Xoff Volvo tönt... =)
20 augusti 2013 · 2 344 Inlägg

Kolla igenom alla tryckslangar, låter ju som om du har ett hål någonstans (de brukar ge sig med åldern)

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
turbodeath
20 augusti 2013 · 2 452 Inlägg

kolla alla slangar,kolla fördelare,rotor o det som brukar vara är att kolla tändstiften ,har nått gått av så har du ju som sagt inget laddtryck utan den rycker som fan....ang tomgångsmotorn så kan man alltid smörja upp o göra rent den....sen kan du ju känna på turbon om den glappar då är den nog kass....för en 850 ska ladda 0,6

döden kommer tillbaka
JoakimN
20 augusti 2013 · 39 Inlägg

JimmyAndersson skrev:
Kolla wastegaten så den inte har hängt sig, annars kan du pröva rycka wastegateslangen och se om du får högre ladd.

Wastegate stången verkar röra på sig som den ska, de tre slangarna som går från magnetventilen är bytta. Vilka mer slangar borde man kolla? när jag ryckte slangen som går mellan Magnetventilen och WG så vart det ingen skillnad, antar att det var den du menade?

JoakimN
20 augusti 2013 · 39 Inlägg

turbodeath skrev:
kolla alla slangar,kolla fördelare,rotor o det som brukar vara är att kolla tändstiften ,har nått gått av så har du ju som sagt inget laddtryck utan den rycker som fan....ang tomgångsmotorn så kan man alltid smörja upp o göra rent den....sen kan du ju känna på turbon om den glappar då är den nog kass....för en 850 ska ladda 0,6

Ska ta och kolla fördelaren, rotor och stiften, men om ett stift vore av så borde väl bilen gå riktigt illa?
Turbon glappar inte men döremot upptäckte jag idag att det ser ut att ha läckt en del olja från returen från turbon.. Kan det ha något med saken att göra?
Något tips på vart man skulle kunna ha hål någonstans? Har inget pysande ljud någonstans.
Har testat göra rent tomgångsmotorn men fortfarande samma grej, får testa igen då.
Men det är ingen som tror att det kan vara fel på magnetventilen eller något sånt?

Tack för alla svar!

turbodeath
21 augusti 2013 · 2 452 Inlägg

dra ut kontakten på magventilen o se vad som händer,ska då gå i felsäkert läge....

döden kommer tillbaka
JoakimN
21 augusti 2013 · 39 Inlägg

turbodeath skrev:
dra ut kontakten på magventilen o se vad som händer,ska då gå i felsäkert läge....

De har jag prövat och då blev laddtrycket 0.. Vad menas med felsäkert läge? Finns det några andra givare eller liknande som har med laddtrycket att göra?

spokenratt
21 augusti 2013 · 3 860 Inlägg

Kolla hela vägen från turbon till insug. Alltså tryckrör, IC till insug och kolla med startgas, se om du har torrsprickor eller rent av hål... Låter bilen annorlunda?

Måste väl gå att läsa ur felkoder?

Felsäkert läge/limp mode/safe mode.... Bilen går på sparlåga så att man kan köra utan att belasta och ev förvärra skador. (enkelt förklarat)

Senast redigerat av spokenratt (21 augusti 2013)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
JoakimN
21 augusti 2013 · 39 Inlägg

spokenratt skrev:
Kolla hela vägen från turbon till insug. Alltså tryckrör, IC till insug och kolla med startgas, se om du har torrsprickor eller rent av hål... Låter bilen annorlunda?

Måste väl gå att läsa ur felkoder?

Felsäkert läge/limp mode/safe mode.... Bilen går på sparlåga så att man kan köra utan att belasta och ev förvärra skador. (enkelt förklarat)

Ska kolla tryckrören och se om jag kan se något, om man kör med startgas så går väl tomgången upp om det är en läcka någonstans? Bilen låter helt normalt tycker jag.
Jo jag gjorde det igår också och fick en felkod, men Kinna fan inte va de var :p! Måste kolla idag igen men de va något med svag eller dålig signal på nåt som hade med trycket att göra.. Som sagt ska kolla idag igen.
Okej då är jag med, men när jag koppla ur magnetventilen så fick jag inget laddtryck alls och med den inkopplad så får jag stadigt 0,15 hela tiden!
Tack för svaret!

JoakimN
21 augusti 2013 · 39 Inlägg

JimmyAndersson skrev:
Kolla wastegaten så den inte har hängt sig, annars kan du pröva rycka wastegateslangen och se om du får högre ladd.

Vad menar du med att den har hängt sig? Att stången skulle ha fastnat i öppet eller stängt läge? Ska stången gå att rubba för hand? Kollade lite idag och kunde dra i den lite grann med handen.. Och som sagt om du menade slangen mellan wg och Mv så fick jag inte högre ladd.

JoakimN
21 augusti 2013 · 39 Inlägg

turbodeath skrev:
kolla alla slangar,kolla fördelare,rotor o det som brukar vara är att kolla tändstiften ,har nått gått av så har du ju som sagt inget laddtryck utan den rycker som fan....ang tomgångsmotorn så kan man alltid smörja upp o göra rent den....sen kan du ju känna på turbon om den glappar då är den nog kass....för en 850 ska ladda 0,6

Kollade stiften idag och de va inget som va trasigt, färgen på dom va gyllenbruna, kanske något ljusa. Hittade inget hål heller, körde dock inte startgas då jag inte hade någon så ska testa det snarast. Några tips på vart det brukar läcka?

JoakimN
21 augusti 2013 · 39 Inlägg

Har en film på hur varvtalet brukar bete sig men vet inte hur man lägger upp film :p! Körde dock en rengöring av tomgångsmotorn/spjällhuset idag och kontakten till den och tycker att det blev lite bättre faktiskt men de kanske bara var en tillfällighet.

JimmyAndersson
22 augusti 2013 · 1 679 Inlägg

JoakimN skrev:

JimmyAndersson skrev:
Kolla wastegaten så den inte har hängt sig, annars kan du pröva rycka wastegateslangen och se om du får högre ladd.

Vad menar du med att den har hängt sig? Att stången skulle ha fastnat i öppet eller stängt läge? Ska stången gå att rubba för hand? Kollade lite idag och kunde dra i den lite grann med handen.. Och som sagt om du menade slangen mellan wg och Mv så fick jag inte högre ladd.

Att klaffen inne i turbon har hängt sig, vilket då gör att turbon inte kan bygga upp tryck, dock rätt ovanligt men du verkar ju inte hitta nåt annat fel nånstans.
Du kan se klaffen om du monterar bort dpn smile

JimmyAndersson
22 augusti 2013 · 1 679 Inlägg

Hängt sig i öppet läge *

JoakimN
22 augusti 2013 · 39 Inlägg

JimmyAndersson skrev:

JoakimN skrev:

JimmyAndersson skrev:
Kolla wastegaten så den inte har hängt sig, annars kan du pröva rycka wastegateslangen och se om du får högre ladd.

Vad menar du med att den har hängt sig? Att stången skulle ha fastnat i öppet eller stängt läge? Ska stången gå att rubba för hand? Kollade lite idag och kunde dra i den lite grann med handen.. Och som sagt om du menade slangen mellan wg och Mv så fick jag inte högre ladd.

Att klaffen inne i turbon har hängt sig, vilket då gör att turbon inte kan bygga upp tryck, dock rätt ovanligt men du verkar ju inte hitta nåt annat fel nånstans.
Du kan se klaffen om du monterar bort dpn smile

Okej det måste jag ta och kolla! Bra tips!  Vad kan man göra åt det om den har hängt sig? smile och vad menas med dpn?
Tack för svaret!

JimmyAndersson
22 augusti 2013 · 1 679 Inlägg

Jag vet inte exakt hur man ska åtgärda det tyvärr, bästa fall så behöver man kanske bara lägga den på plats annars turbobyte smile
Dpn är förkortning av downpipe och är den bit av avgassystemet så är precis efter turbon smile

Spiike
22 augusti 2013 · 1 196 Inlägg

Kolla slangen vid gasspjället, det går ju en slang ifrån den slangen till tomgångsmotorn, där brukar dom alltid spricka i under kant, ta bort den och kolla, skit svårt att se på plats

Xoff Volvo tönt... =)
22 augusti 2013 · 2 344 Inlägg

Gavlarna på intercoolern? det är också en känslig punkt

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
JoakimN
22 augusti 2013 · 39 Inlägg

JimmyAndersson skrev:
Jag vet inte exakt hur man ska åtgärda det tyvärr, bästa fall så behöver man kanske bara lägga den på plats annars turbobyte smile
Dpn är förkortning av downpipe och är den bit av avgassystemet så är precis efter turbon smile

Okej då ska jag ta och kolla det! Hoppas allt är som det ska där och jag slipper ett turbobyte!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang