Tjena, Tänkte lägga upp en projekttråd nu när man äntligen har kommit igång med bilen.
Började med att jag köpte denna upp i Örebro i februari någon gång. Ägaren som hade den då sa att den startade ibland och dum som man var tog man inte mer tid på sig att kolla in bilen. Då det var 20 minusgrader och köpsugen.
Väl hemma inne i garaget började jag riva och kolla vad som kan vara fel.
Jag märkte då att motorn gick runt ovanligt lätt, kollade kompet och det visade sig att det inte fanns komp på en enda cylinder...
Började då leta en motor då det i stort sett var lika dyrt som att köpa nya ventiler och allt som hörde de till för att få ihop den igen. (alla insugsventiler var krökta)
Jag hittade en som gått 16k mil av "Frid" här på forumet.
Jag började då plocka ur motorn.
före och efter
Först var det tänkt att jag skulle köra med den i sommar. Men tiden gick fortare än jag trodde den skulle göra och jag hade endel elfel som att ABS inte funkade, Hastighetmätare mm så kändes det bättre att göra något seriöst av den under vintern istället och inte stressa.
Nu har jag börjat riva bakvagnen för att blästra och pulverlacka i stort sett allt och nya leder och hjullager.
En bromsupgradering blir det också när jag ändå skulle byta bromsok
Jag har fått tag på Audi s4 -07 bromsok som passar bolt on. Så istället för 245*1 skivor blir det ventilerade 300*22.
Förövrigt är detta förberedande inför en motoruppgradering, innan motoruppgraderingen ska chassit vara fräsch + bromsar fram och bak uppgraderade. Projektet har jag ingen brådska med. Bättre det tar längre tid och blir som jag vill än stressa sig genom något.