3206
Sök

Saab 9-3 t5 start problem

105 Inlägg
22 augusti 2013
Trådstartare
Tjenare köpte en Saab 9-3a igår och ägaren sa att det var fel på soppa pumpen. Jag tog soppa pumpen från min andra Saab där den då fungerade. Hörde inget ljud från pumpen när jag stoppat i den i nya bilen. Säkringar har jag givetvis kollat. Gamla ägarn har bytt vev givarn så den skall fungera. Någon gnista har jag inte heller och då undrar jag om de kan vara min tändkasset som krånglar?

mvh Jocke

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
22 augusti 2013
Vad händer om du direktmatar pumpen med 12-13v?

5 710 Inlägg
22 augusti 2013
Jockew93 skrev:
Någon gnista har jag inte heller och då undrar jag om de kan vara min tändkasset som krånglar?

Det är 1a att byta vid tändproblem. Hoppar varvräknaren när du kör på startmotorn?

MVH Jonas
..............

105 Inlägg
22 augusti 2013
Trådstartare
Jag har kollat med multimeter och ingen ström kommer fram och då trodde min  far att de är tändkassetten då han sa att den inte skickar någon ström till pumpen om gnistan inte finns.

Ska kolla det när jag är vid bilen. Är det vevaxelgivarn som är paj om den inte rör sig?
Senast redigerat av Jockew93 (22 augusti 2013)

5 710 Inlägg
22 augusti 2013
Jockew93 skrev:
Är det vevaxelgivarn som är paj om den inte rör sig?

Japp.

MVH Jonas
..............

105 Inlägg
22 augusti 2013
Trådstartare
Nu har jag kollat och varvräknaren rör sig inte då jag tror han jag köpte den av har stoppat dit en till en t7:a då kontakten var blå. Så nu blire ut på del jakt någon som vet vem som kan ha hemma (stockholm)?

105 Inlägg
23 augusti 2013
Trådstartare
Nu har jag bytt  kassett och soppapumpen fungerar med direktström. Så den varken tänder eller matar soppa kan de ha något med larmet att göra?

349 Inlägg
23 augusti 2013
Jockew93 skrev:
Nu har jag bytt  kassett och soppapumpen fungerar med direktström. Så den varken tänder eller matar soppa kan de ha något med larmet att göra?

Är det något fel på larmet?

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
23 augusti 2013
Jockew93 skrev:

Gör bilen strömlös genom att lyfta av minuspolen, sedan trycker du 5 ggr på låsknappen på din groda (bilen ska nu låsa sig), och sen låser du upp igen och provstartar
Senast redigerat av Echonator (23 augusti 2013)

105 Inlägg
25 augusti 2013
Trådstartare
Echonator skrev:
Jockew93 skrev:

Gör bilen strömlös genom att lyfta av minuspolen, sedan trycker du 5 ggr på låsknappen på din groda (bilen ska nu låsa sig), och sen låser du upp igen och provstartar

det fungerade inte med det.

börjar fundera på styrboxen.
men ganska osäker men han jag köpte den av sa att den dog under färd.
sen har jag testat med startgas och efter de tänder den till en snabb gång och sedan inget mer och då har jag haft igång soppa pumpen samtidigt som jag kört på starten och den tänder inte alls.

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
26 augusti 2013
Läckage på nån slang nere i själva armaturen? Har hänt mig....

105 Inlägg
26 augusti 2013
Trådstartare
Echonator skrev:
Läckage på nån slang nere i själva armaturen? Har hänt mig....

Pumpen startar inte utan direktström och pumpen fungerade utan problem i min andra bil funderar på larmet eller styrbox

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
26 augusti 2013
Jockew93 skrev:
Nu har jag kollat och varvräknaren rör sig inte då jag tror han jag köpte den av har stoppat dit en till en t7:a då kontakten var blå. Så nu blire ut på del jakt någon som vet vem som kan ha hemma (stockholm)?

Vänta nu, kör du med en T7-givare? Då kommer du ha väldigt svårt att starta vill jag lova.... När jag trionickonverterade en 900 2.3i så glömde jag skicka på T5-givaren (T7 som standard på Bosch Motronic) och då fick man fanimej kämpa för att få igång aset....och pumpen gick då lite sporadiskt

105 Inlägg
27 augusti 2013
Trådstartare
nej den var tydligen rätt har vart och kollat på saab och den ser ny ut och förra ägaren sa att den var ny. så det som är gjort är bytt soppa pump och tändkassett. så de måste ju vara styrningen till det hela.

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
27 augusti 2013
Jockew93 skrev:
nej den var tydligen rätt har vart och kollat på saab och den ser ny ut och förra ägaren sa att den var ny. så det som är gjort är bytt soppa pump och tändkassett. så de måste ju vara styrningen till det hela.

Startar bilen om du tvångsmatar pumpen då?

105 Inlägg
27 augusti 2013
Trådstartare
Echonator skrev:
Jockew93 skrev:

Nej bilen tänder inte äns men de är inte så att man måste gifta in pumpen eller tändkassetten?

5 710 Inlägg
27 augusti 2013
Jockew93 skrev:
Echonator skrev:
Jockew93 skrev:

Nej bilen tänder inte äns men de är inte så att man måste gifta in pumpen eller tändkassetten?

Behövs inte.

MVH Jonas
..............

40 Inlägg
27 augusti 2013
Jockew93 skrev:

Den kan ju se ny ut fast ändå va kass?wink om inte varvräknaren rör sej tror ja starkt på vevaxel givaren!tongue skadar ju inte å testa me en annan som du vet funkar?smile

10 Inlägg
27 augusti 2013
Hej!!
Har du kollat att spridarna öppnar?? den gick på startgas men inte på bensinen i tanken eller?
sitter 3 (tre) jordkablar på insuget vid 4:ans insug ....
kan ha kommit åt vid bytet av vevaxelgivaren.

105 Inlägg
28 augusti 2013
Trådstartare
bellanbeltin skrev:
Jockew93 skrev:

Den kan ju se ny ut fast ändå va kass?wink om inte varvräknaren rör sej tror ja starkt på vevaxel givaren!tongue skadar ju inte å testa me en annan som du vet funkar?smile

haha ja men då måste jag köpa en ny ju hmm och den tände bara till en snabb gång efter jag sprutat mängder med startgas

900cab skrev:
Hej!!
Har du kollat att spridarna öppnar?? den gick på startgas men inte på bensinen i tanken eller?
sitter 3 (tre) jordkablar på insuget vid 4:ans insug ....
kan ha kommit åt vid bytet av vevaxelgivaren.

ja de får jag kolla då har dock inte sett några lösa kablar men inte letat efter de häller men men kollar imorn smile
Senast redigerat av Jockew93 (28 augusti 2013)

Sök