3181
Sök

Saab 9-3 t5 start problem

105 Inlägg
28 augusti 2013
Trådstartare
#21
bellanbeltin skrev:
Jockew93 skrev:
nej den var tydligen rätt har vart och kollat på saab och den ser ny ut och förra ägaren sa att den var ny. så det som är gjort är bytt soppa pump och tändkassett. så de måste ju vara styrningen till det hela.

Den kan ju se ny ut fast ändå va kass?wink om inte varvräknaren rör sej tror ja starkt på vevaxel givaren!tongue skadar ju inte å testa me en annan som du vet funkar?smile

haha ja men då måste jag köpa en ny ju hmm

900cab skrev:
Hej!!
Har du kollat att spridarna öppnar?? den gick på startgas men inte på bensinen i tanken eller?
sitter 3 (tre) jordkablar på insuget vid 4:ans insug ....
kan ha kommit åt vid bytet av vevaxelgivaren.

ja de får jag kolla då har dock inte sett några lösa kablar men inte letat efter de häller men men kollar imorn smile


5 710 Inlägg
28 augusti 2013
#22
Jockew93 skrev:
bellanbeltin skrev:
Jockew93 skrev:
nej den var tydligen rätt har vart och kollat på saab och den ser ny ut och förra ägaren sa att den var ny. så det som är gjort är bytt soppa pump och tändkassett. så de måste ju vara styrningen till det hela.

Den kan ju se ny ut fast ändå va kass?wink om inte varvräknaren rör sej tror ja starkt på vevaxel givaren!tongue skadar ju inte å testa me en annan som du vet funkar?smile

haha ja men då måste jag köpa en ny ju hmm och den tände bara till en snabb gång efter jag sprutat mängder med startgas

= då har du tändningsproblem. Jag tycker det pekar på vevaxelgivaren ändå. Du har ingen med Tech2 i din närhet?
Har för mig att det går att kolla givaren via den.

MVH Jonas
..............

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
28 augusti 2013
#23
Det går bra att ohm-mäta givaren med en vanlig multimeter... 540 ohm +/-50 ohm ska det vara om jag inte missminner mig


105 Inlägg
28 augusti 2013
Trådstartare
#24
okej det ska jag testa. har fått tag i en styrbox nu och jag har ju en automatare och denna kommer från en manuell spelar det någon roll?


Köpingsbo i exil
507 Inlägg
28 augusti 2013
#25
Jockew93 skrev:
okej det ska jag testa. har fått tag i en styrbox nu och jag har ju en automatare och denna kommer från en manuell spelar det någon roll?

Det spelar ingen större roll, bilen startar och går, men för att få optimala växlingar så måste man in och "aktivera" automatläget

Från vilken bil är nya boxen? Från -96 och framåt har du VSS (startspärr) i boxen som antingen måste avaktiveras eller giftas in med din bil
Senast redigerat av Echonator (28 augusti 2013)


105 Inlägg
29 augusti 2013
Trådstartare
#26
Echonator skrev:
Jockew93 skrev:
okej det ska jag testa. har fått tag i en styrbox nu och jag har ju en automatare och denna kommer från en manuell spelar det någon roll?

Det spelar ingen större roll, bilen startar och går, men för att få optimala växlingar så måste man in och "aktivera" automatläget

Från vilken bil är nya boxen? Från -96 och framåt har du VSS (startspärr) i boxen som antingen måste avaktiveras eller giftas in med din bil

De är från en 9-3 så jag antar att den är från -98 men ska nog lämna bilen så dom får ta bort vss eller gifta in den eller så får jag fixa det med t5suite om jag orkar lära mig hur de fungerar haha smile
Senast redigerat av Jockew93 (29 augusti 2013)


10 Inlägg
29 augusti 2013
#27
vss i 9 3 kan inte programeras bort.....
alla sk styrdon är "ingifta" med varandra....
Instrumenhus,motorstyrdon,larm,stereon,sid mm.
i 900  kan man aktivera eller avaktivera VSS .

har du 154/185/200 hkr motor?
du kommer att få felkoder om du tar en 185 hkr box till en 150 hkr bil - den har ingen magnetventil till tex.
hör av dig med ett pm för mer info.

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
29 augusti 2013
#28
900cab skrev:
vss i 9 3 kan inte programeras bort.....
alla sk styrdon är "ingifta" med varandra....
Instrumenhus,motorstyrdon,larm,stereon,sid mm.
i 900  kan man aktivera eller avaktivera VSS .

har du 154/185/200 hkr motor?
du kommer att få felkoder om du tar en 185 hkr box till en 150 hkr bil - den har ingen magnetventil till tex.
hör av dig med ett pm för mer info.

Jodu, i 9-3 98-99 sitter det Trionic 5 och då har du bara VSS


10 Inlägg
29 augusti 2013
#29
har precis bytt styrdon i dotterns bil samt instrumenthus  ......
måste "gifta in"..... går inte igång annars....
det har med VIN-koden att göra.
tänkte samma sak för i min cab(-97:a) där kan du byta styrdon hur som helst så länge VSS är avaktiverat.
fick slita fram tech 2:an o ge bilen en släng av sleven....
funkar nu gött.

10 Inlägg
29 augusti 2013
#30
sorry glömde nämna....
dottern har en 9 3 -99  med T5 154 hkr

10 Inlägg
29 augusti 2013
#31
ska jag skicka dig info med saabs felsökningsschema?

105 Inlägg
29 augusti 2013
Trådstartare
#32
900cab skrev:
vss i 9 3 kan inte programeras bort.....
alla sk styrdon är "ingifta" med varandra....
Instrumenhus,motorstyrdon,larm,stereon,sid mm.
i 900  kan man aktivera eller avaktivera VSS .
det står att man kan göra det med t5suite o.O

har du 154/185/200 hkr motor?
du kommer att få felkoder om du tar en 185 hkr box till en 150 hkr bil - den har ingen magnetventil till tex.
hör av dig med ett pm för mer info.

Echonator skrev:
900cab skrev:
vss i 9 3 kan inte programeras bort.....
alla sk styrdon är "ingifta" med varandra....
Instrumenhus,motorstyrdon,larm,stereon,sid mm.
i 900  kan man aktivera eller avaktivera VSS .

har du 154/185/200 hkr motor?
du kommer att få felkoder om du tar en 185 hkr box till en 150 hkr bil - den har ingen magnetventil till tex.
hör av dig med ett pm för mer info.

Jodu, i 9-3 98-99 sitter det Trionic 5 och då har du bara VSS

boxen som ska i kommer från en 185hk 2,0 saab med t5 motor de ända som skiljer är att min är automat


105 Inlägg
30 augusti 2013
Trådstartare
#33
det står att man kan göra det med t5suite o.O


105 Inlägg
30 augusti 2013
Trådstartare
#34
900cab skrev:
ska jag skicka dig info med saabs felsökningsschema?

ja de hade vart guld smile


10 Inlägg
30 augusti 2013
#35
ska jag skicka dig info med saabs felsökningsschema?

10 Inlägg
30 augusti 2013
#36
gick inte din bil igång på startgas?

105 Inlägg
30 augusti 2013
Trådstartare
#37
900cab skrev:
gick inte din bil igång på startgas?

nepp


10 Inlägg
30 augusti 2013
#38
pm:a din adress så kan jag skicka ner cd skivan....
eller möt mig i stockholm...

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
30 augusti 2013
#39
900cab skrev:
har precis bytt styrdon i dotterns bil samt instrumenthus  ......
måste "gifta in"..... går inte igång annars....
det har med VIN-koden att göra.
tänkte samma sak för i min cab(-97:a) där kan du byta styrdon hur som helst så länge VSS är avaktiverat.
fick slita fram tech 2:an o ge bilen en släng av sleven....
funkar nu gött.

Jadu...nu vet jag inte vad du gjorde för fel på dotterns bil, men styrdonet för Trionic 5 är inte knutet till VIN på något vis, utan begränsas enbart av VSS... Antingen bara in och avaktivera eller lägga in rätt kod (gifta in). Det går visserligen att göra med Tech2, men jag brukar göra det via T5suite, och i 9 fall av 10 så avaktiverar jag bara VSS-spärren ist för att gifta in.

Instrumenthuset är en helt annan femma, men det hör inte hit.


10 Inlägg
30 augusti 2013
#40
och detta gjordes i en 9 3:a?


Sök