3953
Sök

[KÖPRÅD] Halvgammal Jaguar

13 Inlägg
22 augusti 2013
Trådstartare
#1
Ja, som sagt;
Funderar på en Jaguar, någonstans 70 - 90 (inte så noga med exakt år).
Kikat lite på Blocket osv, verkar som att jag kommer hyfsat långt på min budget (någonstans mellan 10-20k.).

Tanken är väl en 4dr sedan, av valfri bokstavskombination, med "extra benutrymme bak".
- Så stor och törstig som möjligt.
- Mjuk och bekväm.
- Aut.
- Ingen diesel.
- Hemskt gärna en V8:a.
- Ju mer fungerande lyx*, desto bättre. * Läs AC.
- Besiktad

Plåten och rosten är inte så pörskans noga, ska rulla och gå någorlunda smärtfritt bara. Om den inte ser ut som ett råttbo inuti, är det också ett litet plus i kanten.

Någon här som vet om något rakt modellnamn jag kan leta efter?
Finns ens bilmodellen jag söker?
Någon som eventuellt har / har haft Jaguar, och vill dela med sej av sina erfarenheter?
Bör jag kanske ta något annat märke (just "Jaguar" är inget krav, bara en tanke).

Värt att nämna kanske; Ska INTE användas som bruksbil, om vi säger så. tongue


Fotnot:
Det i fetstil är kraven, allt annat är uppe för diskussion.




Inte helt nödvändig bakgrund:
Vad ska man ha som pilsnerhäck?
Volvo? Nej.
Mercedes? Nej.
Alltför vanligt och trist.
En gammal Jänk av något slag, helt klart. Dessa kostar tyvärr en halv förmögenhet, vilket jag inte har just nu.
Så vad köper man när man vill komma undan hyfsat billigt, köra något som ingen annan här hemma har, men samtidigt få något som uppfyller alla skallkraven?
*Funderar en stund*
En jaguar!

Detta stycke var tänkt att vara i en gömd "spoiler-tagg", men den verkar inte finnas här. Ber om ursäkt.

Ubåtsingenjör
7 339 Inlägg
22 augusti 2013
#2
ka-nin skrev:
Ja, som sagt;
Funderar på en Jaguar, någonstans 70 - 90 (inte så noga med exakt år).
Kikat lite på Blocket osv, verkar som att jag kommer hyfsat långt på min budget (någonstans mellan 10-20k.).

Tanken är väl en 4dr sedan, av valfri bokstavskombination, med "extra benutrymme bak".
- Så stor och törstig som möjligt.
- Mjuk och bekväm.
- Aut.
- Ingen diesel.
- Hemskt gärna en V8:a.
- Ju mer fungerande lyx*, desto bättre. * Läs AC.
- Besiktad

Plåten och rosten är inte så pörskans noga, ska rulla och gå någorlunda smärtfritt bara. Om den inte ser ut som ett råttbo inuti, är det också ett litet plus i kanten.

Någon här som vet om något rakt modellnamn jag kan leta efter?
Finns ens bilmodellen jag söker?
Någon som eventuellt har / har haft Jaguar, och vill dela med sej av sina erfarenheter?
Bör jag kanske ta något annat märke (just "Jaguar" är inget krav, bara en tanke).

Värt att nämna kanske; Ska INTE användas som bruksbil, om vi säger så. tongue


Fotnot:
Det i fetstil är kraven, allt annat är uppe för diskussion.




Inte helt nödvändig bakgrund:
Vad ska man ha som pilsnerhäck?
Volvo? Nej.
Mercedes? Nej.
Alltför vanligt och trist.
En gammal Jänk av något slag, helt klart. Dessa kostar tyvärr en halv förmögenhet, vilket jag inte har just nu.
Så vad köper man när man vill komma undan hyfsat billigt, köra något som ingen annan här hemma har, men samtidigt få något som uppfyller alla skallkraven?
*Funderar en stund*
En jaguar!

Detta stycke var tänkt att vara i en gömd "spoiler-tagg", men den verkar inte finnas här. Ber om ursäkt.

en gammal xj6 eller om du hittar en xj12a

http://www.blocket.se/lund/Jaguar_xj6_a … _8&w=3

synd att supa i sönder en så fin bil bara
Senast redigerat av CHEEVA (22 augusti 2013)


2 021 Inlägg
22 augusti 2013
#3
undvik tidiga xj40(80 tal) , mycket problem med dessa
nån jaguar med v8 i din prisklass/årsmodell existerar inte
Min far äger en serie 3 xj12 , 5,3 liter v12a med insprutning och th400 låda, underbar bil men svåra att hitta i vettig prisklass.

Bäst köp för dig är nog en xj40 i stil med den som föregående länkade till.


13 Inlägg
22 augusti 2013
Trådstartare
#4
CHEEVA skrev:
en gammal xj6 eller om du hittar en xj12a

http://www.blocket.se/lund/Jaguar_xj6_a … _8&w=3

synd att supa i sönder en så fin bil bara

Mmm, verkar vara mest XJ6 ute i vilket fall.
XJ12, vad är det för skillnader? Rent överlag då alltså, inte varje detalj.

Kikade faktiskt lite på den förut. Ser ut att bli något sådant. Riktigt grann.
Är ju lite svårt att på bilderna uppskatta "baksätesutrymmet" bara. Någon erfarenhet där?
En annan viktig fråga jag kom på: Driftsäkerheten. En äldre bil, jag är med på att det blir någon timme då och då i garaget, men somliga verkar vara av den uppfattningen att det blir många fler timmar, med just en Jaguar. Någon sanning i det?

Jo jag vet, den hade gärna fått vara schletnare i lacken osv.. Hade lättat mitt samvete lite.
Men bättre för den att få komma ut och ha lite kul än att stå i ett tråkigt museum sen. smile

Rille0 skrev:
undvik tidiga xj40(80 tal) , mycket problem med dessa
nån jaguar med v8 i din prisklass/årsmodell existerar inte
Min far äger en serie 3 xj12 , 5,3 liter v12a med insprutning och th400 låda, underbar bil men svåra att hitta i vettig prisklass.

Bäst köp för dig är nog en xj40 i stil med den som föregående länkade till.

Inga 80 då, check!
Så 92-96 eller så?
Äsch, nåja. Kan klara mej utan 8a.

Tackar! Ska kika vidare.


Edit: Slängde in ett svar till, istället för att posta två gånger, skriver så långsamt.
Senast redigerat av ka-nin (22 augusti 2013)

Ubåtsingenjör
7 339 Inlägg
22 augusti 2013
#5
ka-nin skrev:
CHEEVA skrev:
en gammal xj6 eller om du hittar en xj12a

http://www.blocket.se/lund/Jaguar_xj6_a … _8&w=3

synd att supa i sönder en så fin bil bara

Mmm, verkar vara mest XJ6 ute i vilket fall.
XJ12, vad är det för skillnader? Rent överlag då alltså, inte varje detalj.

Kikade faktiskt lite på den förut. Ser ut att bli något sådant. Riktigt grann.
Är ju lite svårt att på bilderna uppskatta "baksätesutrymmet" bara. Någon erfarenhet där?
En annan viktig fråga jag kom på: Driftsäkerheten. En äldre bil, jag är med på att det blir någon timme då och då i garaget, men somliga verkar vara av den uppfattningen att det blir många fler timmar, med just en Jaguar. Någon sanning i det?

Jo jag vet, den hade gärna fått vara schletnare i lacken osv.. Hade lättat mitt samvete lite.
Men bättre för den att få komma ut och ha lite kul än att stå i ett tråkigt museum sen. smile

stor skillnaden mellan en xj6 och xj12 är att det ligger en v12 i xj12an


2 021 Inlägg
22 augusti 2013
#6
Xj6= rak sexa
Xj12= v12

motorer i dom nyare jaggorna är överlag skottsäkra, även lådorna.
Elfel och rost existerar absolut tongue

en gammal jagga med förgasare osv kan bli en del meck med, en hyffsad xj40 är en rätt driftsäker bil dock.
Högerstyrda bilar kan du få riktigt billigt.
Eventuella reservdelar köper du från engelska firmor/Ebay för en bråkdel av vad delarna kostar i sverige.


408 Inlägg
22 augusti 2013
#7
http://www.blocket.se/lund/Jaguar_MK2_6 … amp;last=1

220 hk Dubbla förgasare V6 !

dock var just denna manuell å 61a.
stort och trevligt inuti med extremt trevlig motorgång. Törstig som en kamel och snabb som hästen.

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se

2 021 Inlägg
22 augusti 2013
#8
pompe90 skrev:
http://www.blocket.se/lund/Jaguar_MK2_61_48415133.htm?ca=11&w=3&last=1

220 hk Dubbla förgasare V6 !

dock var just denna manuell å 61a.
stort och trevligt inuti med extremt trevlig motorgång. Törstig som en kamel och snabb som hästen.

inte v6


13 Inlägg
23 augusti 2013
Trådstartare
#9
CHEEVA skrev:
stor skillnaden mellan en xj6 och xj12 är att det ligger en v12 i xj12an

Rille0 skrev:
Xj6= rak sexa
Xj12= v12

Okej, så det var så simpelt alltså. Storleksmässigt då? Pratar interiör då, inte liter. tongue
Någon tydligen skillnad på lyx och annan utrustning?
Växellåda? Någon skillnad där tro?
Rille0 skrev:
motorer i dom nyare jaggorna är överlag skottsäkra, även lådorna.
Elfel och rost existerar absolut tongue

en gammal jagga med förgasare osv kan bli en del meck med, en hyffsad xj40 är en rätt driftsäker bil dock.
Högerstyrda bilar kan du få riktigt billigt.
Eventuella reservdelar köper du från engelska firmor/Ebay för en bråkdel av vad delarna kostar i sverige.

"Nyare"?
Hur ny pratar vi om då?
Men det låter onekligen lockande.
Elfel och rost? Pfft.. Far är elektriker och bror svetsare, inga bekymmer. tongue
Se där, hjälpsamt tips igen; Ingen förgasare. Ska ha det i åtanke. Tack!
Du läste mina tankar, högerstyrd skulle vara riktigt najs. Vet ju hur kul det är, som chaufför, i Drive-In:en fyra på morgonen, när alla fulla mångon klänger på en och ropar fram osammanhängande beställningar i munnen på varandra. Den som sitter närmast luckan som får koordinera matanfallet. big_smile
Ang. reservdelarna; Just det jag var lite orolig över, bror sa något om att delarna kostar skjortan här hemma, men tacksamt med Internetet.
pompe90 skrev:
http://www.blocket.se/lund/Jaguar_MK2_61_48415133.htm?ca=11&w=3&last=1

220 hk Dubbla förgasare V6 !

dock var just denna manuell å 61a.
stort och trevligt inuti med extremt trevlig motorgång. Törstig som en kamel och snabb som hästen.

Riktigt tjusig bil, verkligen. Men inte ens jag super in den där!
Lägg då till:
- På tok för dyr
- Alltför gammal
- Inte en sedan
- Manuell låda

Att den dricker mycket och är lika långsam som en häst gör mej inte ett dugg. Det viktiga är varken hur ofta man får tanka, eller hur snabbt man kommer fram. Det handlar om att komma fram och vara glad.
Så de två fick du rätt på.

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
23 augusti 2013
#10
Jag tror en slutet 80-tals XJ6 är för dig.
Jag själv går och drömmer om en tidig 00-02 runt där XJR och skulle gärna äga en men jag reser så jävla mycket att jag inte ens använder min nuvarande vardagsbil något sad
Men jag har bestämt mig själv för att när jag byter vardagsbil, då blir det en Jagga.

Men en XJ6 är nog ett bra insteg in i Jagga världen tror jag! smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Forummoderator
9 299 Inlägg
23 augusti 2013
#11
Personligen skulle jag titta på en serie 2, dvs XJ6 från mitten slutet 70talet. Självklart blir det svårare att hitta en fin bil, men det är verkligen en äkta Jaguar.

De från andra halvan av 80talet är de som heter XJ40 (1987?)  det är den fulaste modellen i mitt tycke, därefter kom X300, (var det kanske 94?) den med de fyra profilerade rören på motorhuven mot lyktorna om du är med...

En xj6a med 30år på nacken är ett risktagande. Köp hellre en fin bil, gärna från klubbmedlem mycket dyrare, än billigast på blocket.

Det finns även andra fina brittiska vagnar. Rover P5B coupe är det vackraste som kommit ur en bilfabrik i mitt tycke. Lite äldre men absolut möjligt att använda som bil under sommarhalvåret. Rover V8 i den. Även Rover P6 3500 är riktigt fin och trevlig, en bil full med avancerad teknik 1963 då den kom.

Glöm inte att leta efter Daimler. Samma karosser som Jaguar men ofta lite bättre utrustade och billigare.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
23 augusti 2013
#12
Rille0 skrev:
undvik tidiga xj40(80 tal) , mycket problem med dessa
nån jaguar med v8 i din prisklass/årsmodell existerar inte
Min far äger en serie 3 xj12 , 5,3 liter v12a med insprutning och th400 låda, underbar bil men svåra att hitta i vettig prisklass.

Bäst köp för dig är nog en xj40 i stil med den som föregående länkade till.

Hur menar du nu???

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

2 337 Inlägg
23 augusti 2013
#13
Vettemannen skrev:
Rille0 skrev:
undvik tidiga xj40(80 tal) , mycket problem med dessa
nån jaguar med v8 i din prisklass/årsmodell existerar inte
Min far äger en serie 3 xj12 , 5,3 liter v12a med insprutning och th400 låda, underbar bil men svåra att hitta i vettig prisklass.

Bäst köp för dig är nog en xj40 i stil med den som föregående länkade till.

Hur menar du nu???

/Benny

Han ska undvika äldre XJ40 från 80-talet och istället satsa på en nyare likt den som länkades i början av tråden och var från 1992. Det var väl inte så svårt?

Stormcatcher
23 augusti 2013
#14
Jag talade i veckan med en herre som äger en mycket fin Jaguar XJR (1998-2002). Enligt honom var det en del krångel med Jaguar och att just hans modell hade en hel del Ford-relaterade delar tydligen. Hur som haver var dennes råd att inte köpa en bil senare än 1997 för det var bara krångel. Sedan är det relativt dyra delar, jag vet sedan förut att folk åker över till England och vissa speciella marknader för gamla Jaguardelar och köper eftersom det är mycket billigare och delvis också lättare att få tag i där... Rent personligen tycker jag XJR modellen är fin, men tidiga modeller kunde krångla och senare modeller är sådär tydligen... jag har alltid hört att Jaguar krånglar oavsett årsmodell så det är ju svårt att veta.. finns säkert människor som kan Jaguar mer än mig. Men även nya Jaguar krånglar och har fått dålig kritik bla när XKR-modellen kom och även senare årsmodeller.

13 Inlägg
24 augusti 2013
Trådstartare
#15
Tror jag lyckats summera diverse tips och bra vetenskap här. Tack ska ni ha!
Skrev slutligen på denna, har dock inte fått något svar ännu, ENDAST MAILKONTAKT...

MIN NYA JAGUAR?


Så, vad tror ni därute? Har mer eller mindre allt jag söker i min nya pärla, väntar bara på svar, så man kan få lite fler bilder innan man drar ända till Stockholm.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
24 augusti 2013
#16
ka-nin skrev:
Tror jag lyckats summera diverse tips och bra vetenskap här. Tack ska ni ha!
Skrev slutligen på denna, har dock inte fått något svar ännu, ENDAST MAILKONTAKT...

MIN NYA JAGUAR?


Så, vad tror ni därute? Har mer eller mindre allt jag söker i min nya pärla, väntar bara på svar, så man kan få lite fler bilder innan man drar ända till Stockholm.

Du vet att den är högerstyrd!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Ubåtsingenjör
7 339 Inlägg
25 augusti 2013
#17
är nog ett vettigt köp smile


13 Inlägg
25 augusti 2013
Trådstartare
#18
Vettemannen skrev:
ka-nin skrev:
Tror jag lyckats summera diverse tips och bra vetenskap här. Tack ska ni ha!
Skrev slutligen på denna, har dock inte fått något svar ännu, ENDAST MAILKONTAKT...

MIN NYA JAGUAR?


Så, vad tror ni därute? Har mer eller mindre allt jag söker i min nya pärla, väntar bara på svar, så man kan få lite fler bilder innan man drar ända till Stockholm.

Du vet att den är högerstyrd!

/Benny

Jupp. Lite det som är grjen! big_smile

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
25 augusti 2013
#19
ka-nin skrev:
Vettemannen skrev:
ka-nin skrev:
Tror jag lyckats summera diverse tips och bra vetenskap här. Tack ska ni ha!
Skrev slutligen på denna, har dock inte fått något svar ännu, ENDAST MAILKONTAKT...

MIN NYA JAGUAR?


Så, vad tror ni därute? Har mer eller mindre allt jag söker i min nya pärla, väntar bara på svar, så man kan få lite fler bilder innan man drar ända till Stockholm.

Du vet att den är högerstyrd!

/Benny

Jupp. Lite det som är grjen! big_smile

Perfekt! Då kan du ju få en fin Jagga som förhoppningsvis varit ägd av entausiaster för mycket mindre pengar big_smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

13 Inlägg
25 augusti 2013
Trådstartare
#20
Thunderbird88 skrev:
ka-nin skrev:
Vettemannen skrev:
Du vet att den är högerstyrd!

/Benny

Jupp. Lite det som är grjen! big_smile

Perfekt! Då kan du ju få en fin Jagga som förhoppningsvis varit ägd av entausiaster för mycket mindre pengar big_smile

Tyckte den jag hittat var rätt fin? tongue
Vill väl inte att den är för fin heller, finns ju en gräns för vad man klarar av.
Men råkar du snubbla över en, skicka en länk för guds skull!
Inte jag som ska köra, så bryr mej inte om vilken sida ratten är på (kan sitta i ett torn på en släpkärra efter bilen om det vore så). smile


Sök