3120
Sök

BMW SMG på g att ge upp?

Chros87
23 augusti 2013
Trådstartare
Tjena folket!
Har en 330Ci SMG -02 som jag var ute och körde med igår i automatläge, stod stilla och körde iväg och när den växlade från 1:an till 2:an så small det till ordentligt? Körde sedan hem bilen i "manuellt" läge och allt funkar precis som det ska göra? Någon som har minsta aning vad detta kan bero på? Ringde in till BMW och dom fattade ingenting, hade aldrig hört det förr :S

Kan det vara så att det är lite olja i lådan? Eller kan det ha vart bakaxeln som small till?

Alla svar är tacksamma och välkomna smile
Ha en härlig helg!
Mvh
Christoffer

6 630 Inlägg
23 augusti 2013
Gäller det alltid mellan 1an till 2an på automatläge? Oljebyte kan nog fixat.

De/Dem

Chros87
24 augusti 2013
Trådstartare
Malheus Ja det hände två gånger efter varandra så jag vågade inte fortsätta köra i automat läge, dock funkar det fint när jag kör manuellt om man säger.

Skulle var grymt om det funkar, får åka in och be dom göra de!
Har du någon aning om vad ett oljebyte kan kosta kanske? smile

458 Inlägg
24 augusti 2013
Ifall ljudet kommer ifrån bakvagnen är det förmodligen bakre diff infästningen som låter mellan 1an och 2an.
Prova att dra handbromsen och lägg dig under medans någon lägger i 1an och drar på kopplingen till dragläget sen lägger i backen och gör samma sak, rör sej bussningen något nämnvärt så är den kass.
http://www.youtube.com/watch?v=CRuFz5cJFi0
Mvh john

Chros87
25 augusti 2013
Trådstartare
Tack för svaren men nu när jag tog bilen idag så slirade den nå så in i ..... på kopplingen? Antar att den har gjort sitt på min bil hmm

Chros87
26 augusti 2013
Trådstartare
Fick fram vad som skulle göras för att få det att funka!
Tydligen rätt vanligt på både 330 och M3 med SMG lådorna, för att slippa gör av med tusenlappar så prova detta först innan ni åker in med en SMG som "smäller" eller slirar på kopplingen smile

Testa med att "nollställa" lådan till att börja med.
Håll 60-70 km/h på 3:ans växel, lägg i friläge och håll in båda paddlarna i minst 6 sek.
Då adapterar du om lådan, kan hjälpa. Funkade utmärkt för mig smile

Hoppas detta hjälper någon mer smile

6 630 Inlägg
26 augusti 2013
Adaption görs oftast ihop med oljebyte i lådan, brukar ju finnas en anledning till att det hänt från första början.

De/Dem

Chros87
26 augusti 2013
Trådstartare
Väldigt vanligt på SMG och kan hända titt som tätt, Och det behövs inte göras i samband med oljebyte.
Dom gör på samma sätt om du lämnar in bilen, och då gör dom ej oljebyte utan bara "nollställer" den smile

Men som du säger så självklart borde man byta oljan och det ska jag göra men det är inte ett måste smile

Sök