2623
Sök

Golf R32 Turbo, går inte riktigt. Vad kan vara fel?

14 Inlägg
28 augusti 2013
Trådstartare
#1
Börjar tröttna nu!
"kastade" i en turbo i vintras. Körde upp den till Dahlbäck för en mappning av originalsprutet.

Kör helt original i motorn & inte kompsänkt. Annat insug, 520cc spridare & avgasspjäll från V6-4motion. Luftmassemätare från RS4. Grundladd (0,6-0,7). Sen ett hemmabyggt avgassystem (2,5-3")...original tändspolar från mk5 r32 & mina original. 4 st från en mk5 som jag fick tag i men som såg likadana ut som i min mk4. T04e turbo, extern WG & screampipe bla bla skit...

Dom har haft GROVA problem med att få bilen att gå bra hos Dahlbäck. Först så trodde dom att det var spridarna som inte räckte till (hade då 390cc). Bytte till 520cc men då bottnade luftmassemätaren, så kastade dit en 4" istället. Nu går bilen NÄSTAN bra. Dom har fått den att gå såpass bra att effekten landade på 330hk på hjulen, men sen så spökar den FORTFARANDE det lilla sista...!?

Blir galen... vad är FEL!?

Luftmassemätaren, det lilla avgasspjället, för litet avgassystem, GAAAAAAAH!?

Den har stått hos Dahlbäck racing i 47 dagar nu......!

Fixade en godkänd rubrik och flyttade till avacerad.
mvh jonTe/moderator


mickenyman.se
687 Inlägg
28 augusti 2013
#2
Avgaset räcker nog.. Jocke en kompis kör 3" dp sen 2.5 och han har 485hk.

Måste det vara något fel med bilen då?


14 Inlägg
28 augusti 2013
Trådstartare
#3
Okej smile! ja, men då räcker avgassystemet iaf! Hm, ja alltså dom får den inte att gå 100! Troligtvis soppan som spökar på slutet.. hmm


mickenyman.se
687 Inlägg
14 Inlägg
28 augusti 2013
Trådstartare
#6
Jo, pumpen är bytt! Körde med 630 först, men sen så hade dom tydligen bytt för att dom trodde att 520 skulle vara mer optimalt, men vad vet jag.. smile


wescrape
236 Inlägg
28 augusti 2013
#7
Prova annat sprut? smile

FilipEkman

10 287 Inlägg
29 augusti 2013
#8
Hur går motorn utan turbon? Går den rent som sugmotor med den konfigurationen med spridare/LMM?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

14 Inlägg
30 augusti 2013
Trådstartare
#9
Mja, vill ju helst ha originalsprut smile!

Den går 95% bra kan man säga...dom får bilen att gå bra, men så på slutet så ballar den ur & får för lite soppa troligtvis. Får se hur det blir med nya programvaran dom hittade smile


107 Inlägg
3 september 2013
#10
Kan inte dahlbäck programmera boxen själva? Du kommer aldrig få det helt hundra om du inte kan programmera styrsystemet


4 670 Inlägg
3 september 2013
#11
Va 47 dagar för att mappa en motor och ännu inte lyckats?

Mappas den inte i bänk så dom kan se värden osv eller går inte detta med org sprutet?
Senast redigerat av mickius (3 september 2013)


97 Inlägg
27 september 2013
#12
Nira i7
Säger ja bara wink du ska inte sälja den annars?
Senast redigerat av RockSolid (27 september 2013)


Vw trimmare
2 995 Inlägg
28 september 2013
#13
th3one skrev:
Bytte till 520cc men då bottnade luftmassemätaren, så kastade dit en 4" istället

Det hjälper inte att "kasta" på en lmm bara sådär, speciellt inte från andra motorer.
550cc och en korrekt byggd 95mm MAF ska klara 500hk när det är rätt byggt & mappat på R32 men att kliva över 400hp gränsen utan komp-platta är dumt, för man vill alltid ladda mer efter ett tag..

Du skriver ju dock ingen vettig information om vad som är fel...
Misständer den?, bluddrar, bara tvärdör vid 6000rpm? "går inte hundra" kan betyda vad som helst..



th3one skrev:
Annat insug, 520cc spridare & avgasspjäll från V6-4motion

Jag hoppas också att du inser att man absolut inte får en enda fördel med ett "log" insug annat än att man kan
slänga på en större turbo.

Avgasspjäll? Menar du insugsspjäll så är det samma sak där ingen fördel bara ytterligare ett fel att bläddra igenom.
Varför byter du ut saker när du ska köra original ecu? Byt allt till original igen och börja om med 550cc spridare och 95mm lmm, klarar inte dahlbäck av att mappa det då så finns det chip i usa för samma pris som 1 timmes mappning som fungerar utmärkt upp till 500hp..



Sök