3370
Sök

Volvo 740 gle 88 går dåligt vid gaspådrag

6 738 Inlägg
6 september 2013
#21
Fredde321 skrev:
Har samma fel på en 740 -92 (B230f regina-system), när motorn har blivit varm (när tempvisaren är på mitten) och man trycker gasen i botten. Kommer man inte över 3000 varv, släpper man på gasen lite så kommer man över 3000 varv. Vad kan det bero på? (Så länge den är kall går den hur bra som helst.)

tempgivaren till motorstyrningen som sitter på toppen under 3ans insugsrör tror jag iaf smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

192 Inlägg
6 september 2013
#22
kolla så tändningen står rätt.
Tätt bränslefilter? Pumpen tror jag fungerar men kan vara dåligt tryck vid spridarna.
Kallstartsventil. tror jag inte på men kan va värt en koll smile
Senast redigerat av Haglund_90 (6 september 2013)


66 Inlägg
5 november 2013
#23
Har du fått reda på problemet? har nämligen 740 gle E motor med samma problem..Provat att köra startgas runt insug mm,bytt bränslefilter,kollat tändstift,generator å sånt.har en fundering på om det är något med fördelarlocket?  tacksam för svar ! smile

I'd Rather lose by a mile because i've built my own car than win by an inch because someone else built it for me -mulle meck

32 Inlägg
6 november 2013
#24
Inte jag i alla fall, har gjort samma som du, utan resultat. har mätt tempgivare och generator. Dem har rätt värden har även testat att byta tempgivaren. Har även köpt nytt bränslefilter och tändstift. Så har slut på bra idéer. så tyvärr.. tongue


66 Inlägg
7 november 2013
#25
Okej...Det är lite lustigt, Min 740 är från 88 och har b23 e motor, i med att den är från 88 så har den en lågfriktionsmotor med mindre lager osv.Volvo bytte senare tillbaka till ''vanliga'' motorer efter 89 om jag inte minns fel för att lågfriktionsmotorerna inte klarade större påfrestningar... men det borde man märka tycker jag ifall åt lager hade gått?

I'd Rather lose by a mile because i've built my own car than win by an inch because someone else built it for me -mulle meck

32 Inlägg
7 november 2013
#26
Jo, tror inte att det är problemet, då borde du märka felet hela tiden, för visst fick du problemet när motorn var varm du oxå?

Jag får bara problem då motorn är varm. högre värme = högre tryck, så skulle gissa att det är något som inte klarar av att hålla trycket, skulle behöva kolla alla slangar och sånt. Har inte haft ork och tid till det. Men var ju ett tag sedan jag körde, skulle behöva testköra lite mer! Men är fortfarande intresserad ifall det är någon som har någon annan idé på en lösning smile


6 738 Inlägg
7 november 2013
#27
millekrafft skrev:
Okej...Det är lite lustigt, Min 740 är från 88 och har b23 e motor, i med att den är från 88 så har den en lågfriktionsmotor med mindre lager osv.Volvo bytte senare tillbaka till ''vanliga'' motorer efter 89 om jag inte minns fel för att lågfriktionsmotorerna inte klarade större påfrestningar... men det borde man märka tycker jag ifall åt lager hade gått?

I mitten av sommaren 1988 började man med dom "riktiga" lagrena igen smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

66 Inlägg
7 november 2013
#28
Fredde321 skrev:
Jo, tror inte att det är problemet, då borde du märka felet hela tiden, för visst fick du problemet när motorn var varm du oxå?

Jag får bara problem då motorn är varm. högre värme = högre tryck, så skulle gissa att det är något som inte klarar av att hålla trycket, skulle behöva kolla alla slangar och sånt. Har inte haft ork och tid till det. Men var ju ett tag sedan jag körde, skulle behöva testköra lite mer! Men är fortfarande intresserad ifall det är någon som har någon annan idé på en lösning smile

Dock så har jag problemet hela tiden, dock inte på tomgång roll

I'd Rather lose by a mile because i've built my own car than win by an inch because someone else built it for me -mulle meck

66 Inlägg
7 november 2013
#29
Fick idag ett tips idag om att tanka bilen med oljeblandad bensin (2takt).Bilen jag har har stått still ett tag och då skulle tydligen spridarna fastna och då skulle dom lirkas upp med hjälp av oljan då.
Har aldrig hört om detta förut och inte provat förr så jag vet inte om resultatet..provas nog i helgen och återkommer med svar hur det gick ifall ni inte tycker annat wink

I'd Rather lose by a mile because i've built my own car than win by an inch because someone else built it for me -mulle meck

32 Inlägg
9 november 2013
#30
Jaha okej, där ser man. Lite fränt ifall det skulle fungera! smile


66 Inlägg
12 november 2013
#31
Inget vidare resultat med 2t olja i bensinen..körde ca 2% men det blev dock ingen skillnad... hmm

I'd Rather lose by a mile because i've built my own car than win by an inch because someone else built it for me -mulle meck

66 Inlägg
12 november 2013
#32
Henkix skrev:
millekrafft skrev:
Okej...Det är lite lustigt, Min 740 är från 88 och har b23 e motor, i med att den är från 88 så har den en lågfriktionsmotor med mindre lager osv.Volvo bytte senare tillbaka till ''vanliga'' motorer efter 89 om jag inte minns fel för att lågfriktionsmotorerna inte klarade större påfrestningar... men det borde man märka tycker jag ifall åt lager hade gått?

I mitten av sommaren 1988 började man med dom "riktiga" lagrena igen smile

Vet du vart man kollar när bilen är gjord och uttagen? blev osäker nu i med att det är en 88:a men jag trodde att dom gjorde lågfrik. motorerna slutades göra efter 89 nån gång? smile

I'd Rather lose by a mile because i've built my own car than win by an inch because someone else built it for me -mulle meck

6 738 Inlägg
12 november 2013
#33
millekrafft skrev:
Henkix skrev:
millekrafft skrev:
Okej...Det är lite lustigt, Min 740 är från 88 och har b23 e motor, i med att den är från 88 så har den en lågfriktionsmotor med mindre lager osv.Volvo bytte senare tillbaka till ''vanliga'' motorer efter 89 om jag inte minns fel för att lågfriktionsmotorerna inte klarade större påfrestningar... men det borde man märka tycker jag ifall åt lager hade gått?

I mitten av sommaren 1988 började man med dom "riktiga" lagrena igen smile

Vet du vart man kollar när bilen är gjord och uttagen? blev osäker nu i med att det är en 88:a men jag trodde att dom gjorde lågfrik. motorerna slutades göra efter 89 nån gång? smile

Här kan du kolla när den är uttagen, "i trafik första gången i sverige" kommer det stå om du scrollar ner lite tongue
https://fordonsfraga.transportstyrelsen … ordon.aspx

Nej, mitten av 88 började man med dom rediga lagrena igen. Det finns en datumstämpel på motorblocket när motorn är tillverkad (stämplen sitter bakom motorfästet under grenröret).
Min är tillverkad 1988-06-15 och har dom riktiga lagrena smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

762 Inlägg
12 november 2013
#34
Henkix skrev:
millekrafft skrev:
Henkix skrev:

I mitten av sommaren 1988 började man med dom "riktiga" lagrena igen smile

Vet du vart man kollar när bilen är gjord och uttagen? blev osäker nu i med att det är en 88:a men jag trodde att dom gjorde lågfrik. motorerna slutades göra efter 89 nån gång? smile

Här kan du kolla när den är uttagen, "i trafik första gången i sverige" kommer det stå om du scrollar ner lite tongue
https://fordonsfraga.transportstyrelsen … ordon.aspx

Nej, mitten av 88 började man med dom rediga lagrena igen. Det finns en datumstämpel på motorblocket när motorn är tillverkad (stämplen sitter bakom motorfästet under grenröret).
Min är tillverkad 1988-06-15 och har dom riktiga lagrena smile

Som tidigare är nämnt så hade de tidiga B230 (1984-1988A) de klenare lagerna, och 1988B (senare halvan av '88) de bredare (nästan samma bredd som B23).

Dock så hände det att Volvo satte in de "dåliga" motorerna i bilar tillverkade efter 1988B för att de hade motorerna på lager. Så man brukar säga att alla Volvo som är tillverkade efter 1990 har de starka lagerna. smile

Men om du kollar när blocket är tillverkat så kan du veta med större säkerhet vilken motor det är. Det finns en datumstämpel långt ner och rätt långt fram på avgassidan av blocket. smile (Ganska nära oljefiltret om jag inte minns helt fel.)


649 Inlägg
12 november 2013
#35
Kan vara soppapump, men det förklarar ju inte vrf den går bättre kall dock.

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.

6 738 Inlägg
12 november 2013
#36
Garagemuppen skrev:
Henkix skrev:
millekrafft skrev:

Vet du vart man kollar när bilen är gjord och uttagen? blev osäker nu i med att det är en 88:a men jag trodde att dom gjorde lågfrik. motorerna slutades göra efter 89 nån gång? smile

Här kan du kolla när den är uttagen, "i trafik första gången i sverige" kommer det stå om du scrollar ner lite tongue
https://fordonsfraga.transportstyrelsen … ordon.aspx

Nej, mitten av 88 började man med dom rediga lagrena igen. Det finns en datumstämpel på motorblocket när motorn är tillverkad (stämplen sitter bakom motorfästet under grenröret).
Min är tillverkad 1988-06-15 och har dom riktiga lagrena smile

Som tidigare är nämnt så hade de tidiga B230 (1984-1988A) de klenare lagerna, och 1988B (senare halvan av '88) de bredare (nästan samma bredd som B23).

Dock så hände det att Volvo satte in de "dåliga" motorerna i bilar tillverkade efter 1988B för att de hade motorerna på lager. Så man brukar säga att alla Volvo som är tillverkade efter 1990 har de starka lagerna. smile

Men om du kollar när blocket är tillverkat så kan du veta med större säkerhet vilken motor det är. Det finns en datumstämpel långt ner och rätt långt fram på avgassidan av blocket. smile (Ganska nära oljefiltret om jag inte minns helt fel.)

jag har dom breda lagrena i min 740 och det är en 88A big_smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

762 Inlägg
12 november 2013
#37
Henkix skrev:
Garagemuppen skrev:
Henkix skrev:

Här kan du kolla när den är uttagen, "i trafik första gången i sverige" kommer det stå om du scrollar ner lite tongue
https://fordonsfraga.transportstyrelsen … ordon.aspx

Nej, mitten av 88 började man med dom rediga lagrena igen. Det finns en datumstämpel på motorblocket när motorn är tillverkad (stämplen sitter bakom motorfästet under grenröret).
Min är tillverkad 1988-06-15 och har dom riktiga lagrena smile

Som tidigare är nämnt så hade de tidiga B230 (1984-1988A) de klenare lagerna, och 1988B (senare halvan av '88) de bredare (nästan samma bredd som B23).

Dock så hände det att Volvo satte in de "dåliga" motorerna i bilar tillverkade efter 1988B för att de hade motorerna på lager. Så man brukar säga att alla Volvo som är tillverkade efter 1990 har de starka lagerna. smile

Men om du kollar när blocket är tillverkat så kan du veta med större säkerhet vilken motor det är. Det finns en datumstämpel långt ner och rätt långt fram på avgassidan av blocket. smile (Ganska nära oljefiltret om jag inte minns helt fel.)

jag har dom breda lagrena i min 740 och det är en 88A big_smile

Det kan ju hända att dom tog fram blocket tidigare och började sätta in dem lite innan skiftet till 1988B? smile


6 738 Inlägg
12 november 2013
#38
Garagemuppen skrev:
Henkix skrev:
Garagemuppen skrev:

Som tidigare är nämnt så hade de tidiga B230 (1984-1988A) de klenare lagerna, och 1988B (senare halvan av '88) de bredare (nästan samma bredd som B23).

Dock så hände det att Volvo satte in de "dåliga" motorerna i bilar tillverkade efter 1988B för att de hade motorerna på lager. Så man brukar säga att alla Volvo som är tillverkade efter 1990 har de starka lagerna. smile

Men om du kollar när blocket är tillverkat så kan du veta med större säkerhet vilken motor det är. Det finns en datumstämpel långt ner och rätt långt fram på avgassidan av blocket. smile (Ganska nära oljefiltret om jag inte minns helt fel.)

jag har dom breda lagrena i min 740 och det är en 88A big_smile

Det kan ju hända att dom tog fram blocket tidigare och började sätta in dem lite innan skiftet till 1988B? smile

ja det kan nog vara så, det är en av dom sista 88A modellerna jag har då den e reg besiktigad 88-07-17

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

6 115 Inlägg
12 november 2013
#39
Hej!
Du har väl två pumpar? De har i alla fall 745 -87:orna (B230F).
Kolla att elanslutningen vid tankarmaturen funkar! En notorisk felkälla med ärgade anslutningar ner till pump och tankreostat.
Elanslutningen är en liten rektangulär plastbit med runda hörn, ca 30x20mm, som sitter på tankarmaturens lock.
-Bryt bort "plastbiten" och löd om kablarna direkt till pump och tankreostat! Observera att jordanslutningen sticker ut från "plastbiten" och är fastsatt på tanklocket.


66 Inlägg
13 november 2013
#40
Tack! detta ska kollas så fort jag kommer  hem idag, låter som att det kan stämma..? i med att de går hyffsat att varva den utan växel då den inte blir så ansträngd big_smile

I'd Rather lose by a mile because i've built my own car than win by an inch because someone else built it for me -mulle meck


Sök