Tjena!
Då var det dags för ytterligare en projekttråd tyckte jag.
Drog hem min brors förstabil häromveckan som jag skall skrämma till liv och använda i vinterns bravader tänkte jag, då 740n som var min året runt bil såldes ju, hehe. Vad gör man inte för finglidandet?
Lite historia:
Detta är i grund och botten en Volvo 744 GL -1990, som min mormor & morfar ägt sedan 1992.
Morfar tog god hand om bilen och servade den regelbundet och den var ruskigt fin, användes på husvagnssemestrar under hela min bardom och alltid varit en grymt fin och bra bil.
När min morfar gick bort för c.a 8 årsedan så fick min bror bilen utav mormor när hon i sin tur köpte en ny, liten bil. Detta blev då min brors förstabil, som han la ner allt på för att få fin igen och det blev den verkligen, finns en projektråd på Volvo 7/900 klubben vid intresse för den som vill se.
Bilen registrerades om med en Turbomotor för ett par årsedan, efter det ställdes den i garage och skulle börja bygga smidd motor men planerna har ändrats så nu skall jag skrämma liv i den och använda den tänkte jag.
Bilen ser värre ut än de är, stått i ett par år så lacken har ju sett bättre dagar!
Vad skall jag göras?
* Montera ihop en ny maskin - B230FK
* Hänga i motorn i bil
* Koppla in motor & se över allt
* Se över bromsar
* Städa ur
* Besiktiga
Sedan blir de alltid mer än man plannerat men jag orkar inte fundera allt för mycket för de blir bara jobbigt när man märker hur mycket som skall göras.
Nu till lite bilder.
Såhär såg den ut för ett par årsedan när bror min var aktiv med den:
Senaste bilden från när jag såg den i liv komplett, detta direkt efter reggning utav turbo för ett par årsedan. Min gamla 745 A-traktor i bakgrunden..
Nu till dagens läge!Här har den stått i ett par år uppallad i garaget, och det har även plockats fjäderben ifrån den och diverse som jag tagit till andra bilar..
Så blev den tillslut hemdragen efter fått fjäderben och fälgar på sig igen.
Och så är den på hemmaplan igen
Börjar bli några stycken på gården nu.. ehe.
Bilen har ju inte blivit rörd i lacken på ett X antal år, så att nu är den ju verkligen inte vacker. Men tanken är väl att en polering och lite uppfriskning skall den väl allt få. Skiten är bara förnamnet..
Motorrummet som vi har att jobba med. Bara skitet
Och så började motorbygget.. blir smidd maskin på 600hk? Nej.. de får la bli standard så man inte blir ruinerad på vinterbilen, hehe.
Fylla dessa tomhålen fick bli början, standard tråkigt nog. Veven var det enda som låg i motorn, hehe.
Börjar likna något iaf..
Och längre än såhär blev de inte
De va den oljeringen, bara beställa nytt.. lyckades sån tur få tag i en ny sats till en kolv bara från folkraceshoppen... som givetvis var fel kolvringssats, hur de nu kan gå till.. menmen, bara skicka tillbaka och göra om göra rätt.
Får nöja mig med m47 låda i vinter, M90 lådorna är inte lönt att slösa på denna.
Kopplingen blir standard också, men den är åtmindstonde i bra skick
Oljetråg med oljepumpen i och de mesta smågrejerna för att montera ihop motorn tillsammans med nya packningar och allt därtill. Blir säkerligen bra detta
Inredningen får vi väl kasta in en bild på!
Ja, som ni ser är den proppfull utav skit, och dessutom är det en passargerarstol som sitter i där då det inte satt någon alls behövde vi något. Skall givetvis städas och göras iordning
Ja, dessa har nog stått i sovrummet bakom sängen i ett antal år.. nu skall de väl komma till användning i vinter tänkte jag.
Nejmen.. vad trevligt!
Ja, det var allt för idag gott folk! Nu får ni kommentera och ge mig lite feedback så jag orkar hålla igång denna tråd, för de är ni som gör att man blir sugen.. så inga kommenterarer = ingen projekttråd..
Alles!
- Jimmy.