2390
Sök

Hjälp ang. växellådsbyte 850 T5 manuell!

50 Inlägg
29 augusti 2013
Trådstartare
#1
Tjo,


Då lådan förmodligen rasat på min nyinköpta T5:a måste jag byta den, så snabbt som möjligt.
Vet av en låda till schysst pris men då jag endast varit med och bytt på en bakhjulsdriven bil (740) är jag helt off på hur man ska göra på en 850.

Är det någon vänlig själ som kan skriva en liten guide, gärna med bilder, hur man byter lådan? Har googlat och haft mig men ej funnit någon. Länka gärna om ni hittar.

Tack på förhand!

//Christoffer

265 Inlägg
29 augusti 2013
#2
Tjena!

Jag bytte på min S70 förra sommaren.
Tar en heldag kan du räkna med!!

Börja med att lossa på kringutrustning runt växellådan. När du har gjort de höjjer du bilen o ställer på pallbockar.
Lossa båda hjulen fram.
Ta bort fjäderbenet o hela körtet på vänster sida av bilen.
Lossa på slavcylindern.
Ta bort drivaxeln ( akta så du inte drar isär knutarna. Lossa på rattstången ( leden )
Lossa skruvarna på växellådan, samt startmotor.
Lossa på subframen alla 4 skruvar. varav dem två skrivarna på vänster sida skall bort helt.
Lossa även på styrväxeln.
Sänk ner subframen på vänster sida så mycket du kan.
o dra sedan ut växellådan. ( kan sitta som fan )

Sedan är de bara att göra allt i omvänd ordning.

Men om jag vore du och har mera planer för bilen så byt den kända packboxen, byt lamell och tryckplatta samt urtrampingslager.

Kan tips om att byta till nya växellådan med invändig slavcylinder för mer lättare koppling.

Eller så lyfter du motorn med växellåda och du slipper göra hjulinställning efteråt smile


50 Inlägg
29 augusti 2013
Trådstartare
#3
Tackar för svaret! Jo, åtminstone packboxen ska bytas, sen är det väl lika bra att ta hela kopplingen med.
Men om man gör som du beskrivit behöver man inte lossa motorfästerna på vänster sida och tippa motorn lite? Flera stycken som sagt det..

1 277 Inlägg
30 augusti 2013
#4
motorn tippar automatiskt iomed att du lossar på fästet vid växellådan, se bara till att ha motorn upphängd någorlunda så du inte bryter för mycket i kablage, motorkuddar etc

265 Inlägg
1 september 2013
#5
jag hade en regel som va 2x4 tum som passade precis innanför framskärmarna. sedan band jag fast ett rep runt motorn fast i regeln.


50 Inlägg
7 september 2013
Trådstartare
#6
Finns det nått tips hur man får ut lådan? har sänkt ner allting o lossat osv men den sitter som ett berg!

1 277 Inlägg
7 september 2013
#7
Hitta en punkt att bryta emellan t ex är det inte en skyddsplåt längst ner som man skruvar bort, då kan du ju bruta mellan lådan å svänghjul lite försiktigt, när du väl fått en glipa så kan du ju bända där.

265 Inlägg
8 september 2013
#8
banka på lådan med en hammare om den ändå är kass.. Annars så gör som jag, bind fast lådan i en åkgräsklippare o dra ut den tongue


50 Inlägg
8 september 2013
Trådstartare
#9
Har ni koll på hur exakt många skruvar det är till växellådan som ska bort? har tagit bort alla jag hittat men får ändå inte ut den..

Hur ska man gå till väga för att bända mellan lådan o svänghjulet? eftersom subframen är nedsänkt kommer jag knappt under bilen..

Tack på förhand

50 Inlägg
14 september 2013
Trådstartare
#10
Får fortfarande inte bort lådan.. har fått springa på undre delen av leden och uppåt på vänstra sidan om man ligger under. Men på högre sidan och längst upp får jag ingen springa. Testat allt jag kommit på, bankat med blyklubba m.m..

Ska det vara så svårt att få bort en låda, kan jag ha glömt något?


//Christoffer


Sök