3300
Sök

Problem med bmw 328 / 325

34 Inlägg
2 september 2013
Trådstartare
Hej jag är väldigt sugen på att köpa ny bil, tittat mkt på bmw 325 och 328 från 97-02, 328 är den jag är mest inne på för att den går att trimma på ett bättre sätt, jag undrar om dessa bilar har några kända problem och vad man bör kolla på när man ska införskaffa bilen, jag var och kollade på en 328 ci 02a för ett tag sen och när man startade motorn gick varvmätaren allt mellan 700 och 1,500 varv kändes sådär.

Hade varit jätte trevligt om ni ville dela med er av era erfarenheter, har aldrig ägt en bmw och har därför ingen erfarenhet av vad för problem man får med dom, jag är lite nervös för att bakaxeln är slutkörd men får ju kolla så gott det går.

/mvh

1 365 Inlägg
2 september 2013
Trevliga bilar, jag skulle sikta på en E46 eftersom den framförallt känns mycket fräschare.

Problem, bakvagnsbussningar (ett helvete att byta) vilket ger det berömda klunket när man växlar
Luftmassemätaren är känslig som fan, vilket brukar kunna ge just det problemet du beskrev i ett tidigt skede
På E36 är kylsystemet katastrof med Termostaten som värsta bov.
Diverse givare som kamaxel och vevaxelgivare är ett relativt vanligt fel.

Se till att chassit är i bra skick, delarna håller länge vilket kan innebära att de kanske inte bytts på 16000 mil.

34 Inlägg
2 september 2013
Trådstartare
det lätt ju faktiskt som en hel del det dära! Jo de är väldigt trevligt roliga och köra specielt.. Vilken år gång hade du kört på? har hittat en 99:a för 23 papp känns rätt billigt det ;o

1 365 Inlägg
2 september 2013
Jag har haft en 98:a och en 95:a bägge 328:or

Ja det låter som ett jävla fyndpris... Men de brukar vara helt slut i chassit när de är så billiga. fast ibland så hittar man guldklimpar.

Ja helt problemfria är de inte, men lättmekat!

Funtimes skrev:
det lätt ju faktiskt som en hel del det dära! Jo de är väldigt trevligt roliga och köra specielt.. Vilken år gång hade du kört på? har hittat en 99:a för 23 papp känns rätt billigt det ;o

34 Inlägg
2 september 2013
Trådstartare
Ja att de är lättmekade är ju väldigt tacksamt, jo jag såg dina bilar dom var fräscha! den ser bra ut på bild det kan ju dock vara en helt annan femma när man står framför den, hur kollar man på bästa sätt att chassit är i bra skick?

1 534 Inlägg
2 september 2013
Det finns en guide på Autopower.se som tar upp vanliga fel pår espektive bmw modeller

Evildan
2 september 2013
http://www.bimmerforums.co.uk/forum/f92 … out-t3652/

Vanliga fel listade av ett BMWforum.
Är du fortfarande sugen på en BMW efter den läsningen och köper dig en önskar jag dig lycka till och förutspår att du kommer skapa flertalet felsökningstrådar inom en snar framtid wink

34 Inlägg
2 september 2013
Trådstartare
så jävliga kan dom inte va, man ser ju dom överallt..

kompis hade en z3:a funkade hur bra som helst hela tiden.. det var 2.8:a motorn.. gick klockrent och han prylade den något så in i helvete

dess utom har bilar problem det e jag medveten om det jag undrar är om det är mer vanligt med problem hos bmw än övriga märken
Senast redigerat av Funtimes (2 september 2013)

Evildan
2 september 2013
Funtimes skrev:
så jävliga kan dom inte va, man ser ju dom överallt..

kompis hade en z3:a funkade hur bra som helst hela tiden.. det var 2.8:a motorn.. gick klockrent och han prylade den något så in i helvete

dess utom har bilar problem det e jag medveten om det jag undrar är om det är mer vanligt med problem hos bmw än övriga märken

Hur körde din kompis sin bil skrev du? Hur tror du genomsnittspysen kör sin "äldre" BMW?
Många av dessa "körglada?" bilar blir givetvis brutalt plågade med en mängd fel som påföljd, detta i kombination med en mager plånbok när det kommer till service/reparationer blir denna billiga "äldre" BMW inte sällan en förhållandevis dyr bil då reparationer kommer som ett brev på posten levererat av det tidigare statliga och pålitliga postverket.

Så om det finns många exemplar av en bil så innebär det att dom är bra?
Med det sättet att se på det så köp en KIA istället, dom tillverkade förra året ca1.6miljoner bilar och BMW ca 1.2miljoner, alltså är KIA en bättre bil wink
(vilket förmodligen stämmer)

Ska du ändock köpa en BMW, sikta på ett opillat exemplar med god servicehistorik och originalfälgar, inte något korvkioskstylat lik.

34 Inlägg
2 september 2013
Trådstartare
Jag har ingen aning som sagt, aldrig ägt en. Får väl ursäkta språket men att tillägga så kan han inte köra bil så bra inget kopplingsarbete överhuvudtaget. Varje gång han växlade flög du runt i halva bilen.. och vid varje start stopp vare full tvärnit och full gas..

Menade givetvis inte att bara för det finns många exemplar av en bil behöver det inte vara en bra bil.. Bara det att man ser dom hela tiden och om det nu är så mycket problem med dom kan man väl tycka att dom inte borde gå runt på det viset dom gör.. Det e ju så jätte kul med bakhjulsdrivet det är ju det jag vill ha

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 september 2013
Nej några hemska bilar är det inte tvärt om så är BMW bra bilar om de sköts som sig bör. Evildan har rätt i att man bör ha tungan rätt i mun och både läsa på samt undersöka ett tilltänkt objekt ordentligt innan ett köp, äldre BMW körs gärna hårt och ju äldre och billigare de blir desto svårare kan det vara att hitta rätt exemplar.

Men var inte rädd för att köpa en BMW, de håller god kvalité i grund och botten. Sedan kan kvalité vara två olika saker, ett kristallglas är skört men håller i flera hundra år om ingen tappar det i golvet medan en plastmugg från IKEA håller för det mesta. Men hur kul är det att slå upp ett fint vin i en plastmugg från IKEA?

För att följa det exemplet är BMW lite mer åt det första exemplet medan t.ex en Volvo 740 går att missköta på ett annat vis utan konsekvenser men saknar samma förfinade nivå på exempelvis motor och chassi. Å andra sidan finns det mycket kunskap och nätverk kring BMW, gott om delar till rimliga priser och andra förutsättningar för att ägandet skall löpa så smidigt som möjligt.

Köper du rätt BMW och sköter den väl blir det en pålitlig och relativt ekonomiskt bil det vet jag om inget annat för att jag själv kört mycket BMW, bland annat en 328i från 1995 som aldrig behövde mer uppmärksamhet än att byta lite billiga slitdelar trots att den rullade en hel del mil under tiden jag körde den till vardags. Det är inte den absolut billigaste bilen du kan äga i kronor räknat men väldigt mycket vardagslyx i form av ett fint chassi, god komfort och en mysig motor utan att det blir dyrt.

Lycka till i jakten på nästa bil!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

34 Inlägg
3 september 2013
Trådstartare
Nä jag gillar bmw dom är sköna att köra för det mesta och går bra även med deras mindre motorer.
Bränsleförbrukningen är helt okej också tycker jag, 0.8 blandat för 193 hästar och motorn vart gjort 98 det är inte illa tycker jag...

Kör en ford mondeo med 132 hästar den ligger nog på samma förbrukning, den går jätte bra men den är relativt rostig så blir problem till nästa besiktning, därför har jag börjat kolla på nytt..

kan man i grova drag säga att bmw har större problem med något än övriga märken?

Och vad är bra att tänka på när man kolla och provkör en bmw?

Evildan
3 september 2013
Funtimes skrev:
Nä jag gillar bmw dom är sköna att köra för det mesta och går bra även med deras mindre motorer.
Bränsleförbrukningen är helt okej också tycker jag, 0.8 blandat för 193 hästar och motorn vart gjort 98 det är inte illa tycker jag...

Kör en ford mondeo med 132 hästar den ligger nog på samma förbrukning, den går jätte bra men den är relativt rostig så blir problem till nästa besiktning, därför har jag börjat kolla på nytt..

kan man i grova drag säga att bmw har större problem med något än övriga märken?

Och vad är bra att tänka på när man kolla och provkör en bmw?

Ett av äldre BMWs största problem är ägarna, som tidigare beskrivits.
Annars har du ju redan fått vanliga fel och brister länkade tidigare.

0.8? nej, snarare strax under litern, när den var ny innan diverse kepsförsedda ungdomar enkelt plågat skiten ur den kristallglassköra bilen drog en 328e36 i EUs körcykel (som ständigt påstås vara missvisande i underkant) 0.92 blandad körning, så din 4cylindriga Mondeo som ny enligt samma cykel drog 0.84 blandad körning är förmodligen snålare än en 6cylindrig 2.8liters motor.
http://www.cars-data.com/en/bmw-328i-specs/5431
http://www.cars-data.com/en/ford-mondeo … pecs/15579

34 Inlägg
3 september 2013
Trådstartare
Givet att den är snålare men det är inte mkt, bmwn är ju bra mkt roligare och köra därav blir det ju värt det.
Jag hittade inte en del info men det var mest kring kylarpumpen det var den sidan på engelska va?

Förstod det som att det var ett utav de "större problemen"

Men jag får kolla igen! Bmw är nytt har meckat volvo innan så vill lära mig bmw nu! Jag tackar och bugar för alla svar!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 september 2013
En 328i eller BMW´s M52 rent generellt går att köra riktigt snålt och jag upplever att det är en av få modeller där uppgiven förbrukning faktiskt inte är helt missvisande. Förra veckan körde jag cirka 30 mil snabb motorvägskörning, 10 mil korta körningar (max 6km per start) och 10 mil med ett 1500kg tungt släp i den 328i från 1995 som fortfarande tjänstgör som slit&slängbil här.

Efter 501km fick jag i 44.2L vilket blir 0.88L/mil och det tycker jag är en hyfsad förbrukning för biltypen och den brukar hamna mellan 0.85 och 0.89L/mil så som den här bilen körs. Men visst man kan få den att dricka betydligt mer om man vill den är bara att släppa högerfoten lös och hålla sig i stan, det är trots allt en relativt stor sexa.

Vill du ha information om bilen kan du alltid titta på Evildan´s länk eller kika in hos Autopower:
http://www.autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E36/

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Sök