Nej några hemska bilar är det inte tvärt om så är BMW bra bilar om de sköts som sig bör. Evildan har rätt i att man bör ha tungan rätt i mun och både läsa på samt undersöka ett tilltänkt objekt ordentligt innan ett köp, äldre BMW körs gärna hårt och ju äldre och billigare de blir desto svårare kan det vara att hitta rätt exemplar.
Men var inte rädd för att köpa en BMW, de håller god kvalité i grund och botten. Sedan kan kvalité vara två olika saker, ett kristallglas är skört men håller i flera hundra år om ingen tappar det i golvet medan en plastmugg från IKEA håller för det mesta. Men hur kul är det att slå upp ett fint vin i en plastmugg från IKEA?
För att följa det exemplet är BMW lite mer åt det första exemplet medan t.ex en Volvo 740 går att missköta på ett annat vis utan konsekvenser men saknar samma förfinade nivå på exempelvis motor och chassi. Å andra sidan finns det mycket kunskap och nätverk kring BMW, gott om delar till rimliga priser och andra förutsättningar för att ägandet skall löpa så smidigt som möjligt.
Köper du rätt BMW och sköter den väl blir det en pålitlig och relativt ekonomiskt bil det vet jag om inget annat för att jag själv kört mycket BMW, bland annat en 328i från 1995 som aldrig behövde mer uppmärksamhet än att byta lite billiga slitdelar trots att den rullade en hel del mil under tiden jag körde den till vardags. Det är inte den absolut billigaste bilen du kan äga i kronor räknat men väldigt mycket vardagslyx i form av ett fint chassi, god komfort och en mysig motor utan att det blir dyrt.
Lycka till i jakten på nästa bil!
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.