3517
Sök

Volvo s40 98. Original turbo tryck. (Hjälp uppskattas!)

8 Inlägg
4 september 2013
Trådstartare
Hejsaan allihopa! Undrar hur jag ska dra upp turbo trycket på min original S40 turbo, har inte kollat på turbon nått och är inte så bilkunnig så nu frågar jag er! Hur ska jag ställa upp trycket 0.1-0.2 bar? Just nu laddar den 05/05.5 vid fullt pådrag. Och är det möjligt att göra det? /Mvh Kevvs big_smilebig_smilecool
Senast redigerat av kevva95 (4 september 2013)

4 670 Inlägg
4 september 2013
Kika in på autotech, bsr eller tm racing för programvaror

5 686 Inlägg
4 september 2013
1-2bar det är en jävla skillnad det.

Max 1-1,3bar med originalturbo innan mottrycket blir för stort och du bara får mer värme utan effektökning.

Sen måste du se till att ha bränsle som räcker för att motorn inte ska spika sönder och då behöver bilen antingen mappas eller chippas (bästa är att mappa men det är också dyrare än ett chip).

Vilken motor är det? Är det 2,0T eller T4?

Här har du trimsatser från BSR
http://sv.bsr.se/products/tuning-kits/v … -v40/2.0t/ 2,0T

http://sv.bsr.se/products/tuning-kits/volvo/s40-v40/t4/ T4

8 Inlägg
4 september 2013
Trådstartare
Hopsan! Menade 0-1 till 0-2!

8 Inlägg
4 september 2013
Trådstartare
Det är 2,0T

5 686 Inlägg
4 september 2013
Att höja laddet så lite är inte värt besväret. Skaffa hellre steg1 eller steg2 trim så ska du se på grejjer, det är till och med mindre risk att något går sönder med seriöst trim eftersom det är elektroniskt styrt laddtryck.

Höjjer du laddet själv med t.ex en Dawes Device eller en pysventil så kommer inte sprutet kunna sänka laddet vid eventuella spikningar. Om man däremot chippar bilen med steg1 så har du fortfarande kvar den elektroniska laddstyrningen och sprutet kan då själv sänka laddet vid behov för att undvika spikningar.

8 Inlägg
4 september 2013
Trådstartare
Vill ej lägga ner pengar på det, det som är meningen smile så vad tror du är max jag kan höja? och isåf hur ? förutom chippning och mappning. finns det ingen skruv eller något sådant som man kan vrida på ?
Senast redigerat av kevva95 (4 september 2013)

4 670 Inlägg
4 september 2013
kevva95 skrev:
Vill ej lägga ner pengar på det, det som är meningen smile så vad tror du är max jag kan höja? och isåf hur ? förutom chippning och mappning. finns det ingen skruv eller något sådant som man kan vrida på ?

Sälj bilen o köp en annan. Den är inte byggt för att fulhöjja o så pass lite du kan ändra kommer du inte ens märka av.

Turbo pumpar luft.

Styrsystemet ger nu soppa för 0.5-0.55bar.

Höjjer du till 0,6-0,65 så pumpar alltså turbon in 0,05-0,1 bar för mycket. Kanske låter lite men ack så farligt när inte blandningen blir rätt!

Men visst finns styrsystem som klarar av detta men om volvos gör de låter jag vara osagt!
Senast redigerat av mickius (4 september 2013)

5 686 Inlägg
4 september 2013
Eftersom det är en så kallad "magnetventil" som sprutet styr laddet med så måste du i så fall lura sprutet att laddet är lägre än vad det egentligen är.
Eller ta bort magnetventilen och stoppa en dawes device eller pysventil för att justera laddet med, men då kan inte sprutet längre reglera laddtrycket vilket kan innebära motorras ifall det skulle börja spika.
Vill du höja effekten så är steg1 trim väldigt prisvärt då bilen oftast drar mindre soppa vid lugn körning och risken för motorskador pga trimmet är så gott som obefintligt så länge man köper trimmet från en välkänd firma.

Forummoderator
26 339 Inlägg
4 september 2013
kevva95 skrev:

Ditt turbotryck styrs av en magnetventil som sköter det där elektroniskt.
Var nöjd med laddtrycket du har. Särskilt då du har en 2.0t.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Sök