Sökte runt lite och hitta inte så mkt som hjälpte min sits, men om jag missat en tråd kan ni skrika på mig så går jag dit o letar mer hjälp.
Jag köpte en V70 modell 98 för kanske en månad sen. Har inte hunnit köra så mycket med den då jag behövt fixa med bromsarna, nu är det dock löst och skulle ge mig på att åka runt lite. Lite svalt ute nu så man vill ju gärna ha rutorna uppe och värme på, åtminstone lite värme. Rutan imma igen så jag drog på full fläkt på framrutan varpå ACn hoppar igång automatiskt och inte går att stänga av, drog på ltie värme som sakt och vit rök börjar sippra ut uppe vid rutan. Jag svor lite och trodde ACn hade gett sig, så drog relät så att det låg på "auto" istället och då börjar röken sippra ur i princip varenda ventil( eller vad de heter de där öppningarna?). Drog då av värmen och de sluta direkt. Kylan funkar bra och ACn verkar fungera fin fint på kyla också men så fort värmen går på ens de lilla så kommer röken/gasen vad de nu kan tänkas va. Den luktar lite, men inte typ bränt som i "de brinner - spring!" utan som i "de känns som de är massa gammalt dam som blir jäkligt varmt." De är nog de närmaste jag kan beskriva doften iaf. Är det värmeelementet som pajjat eller ska jag oroa mig för att motorn kommer explodera inom en snar framtid? (Kanske inget dera?) All hjälp är tacksamt!
/Henke
/Ps, jag är inte jättekass på bilar nu för tiden, men lär mig fortfarande en del. Läste något att man kunde kolla om de var blött under någon "matta" tyckte jag de stod, då skulle man se om elementet var paj. Om de stämmer, vart hittar jag denna matta isf? //
jag tror det är värmepaketet! vet dock inte hur det ser ut på en v70. har bytt på några volkswagens. hoppas det löser sig! Edit: Lukten du känner är säkert lukten av glykol.
jag tror det är värmepaketet! vet dock inte hur det ser ut på en v70. har bytt på några volkswagens. hoppas det löser sig! Edit: Lukten du känner är säkert lukten av glykol.
Lukten kan även vara ett lagomt surt torkfilter.
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Torkfilter? Det passerar väl ingen luft genom det!? Menar du kupéfiltret?
//Brådhis
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
//Brådhis
Njae, men om jag nu tänker på rätt filter så brukar det nämligen avge en väldigt oangenäm doft såsom TS beskriver..så det behöver inte alls vara glykolrelaterat. Ville bara flika in det.
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
//Brådhis
Njae, men om jag nu tänker på rätt filter så brukar det nämligen avge en väldigt oangenäm doft såsom TS beskriver..så det behöver inte alls vara glykolrelaterat. Ville bara flika in det.
Torkfiltret sitter ju nere i fronten (har för mig det är på höger sida bakom stötfångaren typ rakt ner från strålkastaren om jag minns rätt) och genom det cirkulerar endast gasen för AC-systemet.
Menar du evaporatorn då? För den blåser ju luften genom och om den får nå´n otäck beläggning brukar det lukta en del i kupén.
//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (7 september 2013)
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
//Brådhis
Torkfiltret sitter ju nere i fronten (har för mig det är på höger sida bakom stötfångaren typ rakt ner från strålkastaren om jag minns rätt) och genom det cirkulerar endast gasen för AC-systemet.
Menar du evaporatorn då? För den blåser ju luften genom och om den får nå´n otäck beläggning brukar det lukta en del i kupén.
//Brådhis
Den sistnämnda var det nog jag menade.
Jao, nu har det ju gått lite tid sen jag la in frågan. Kände på mattan, har inte tagit upp den än, men den var allt lite fuktig precis nere i hörnet och det luktade förj*****t om fingrarna sen. Typ som om det vore fotsvett som legat där några år eller nåt. Iaf, förmodligen hel rätt som ni säger att värmepaketet pajjat. Lite lite vatten har försvunnit ur behållaren, men inga mängder. Hittade en ruskigt bra instruktionsvideo (enligt mig iaf ) på youtube om bytet. http://www.youtube.com/watch?v=cD7L9hzHtNo för dem som vill kolla. Om jag förstod rätt så skulle det vara vad som krävdes för att få det att funka, och kanske någon rengöring i fläktutrymmet pga doften av gammalt damm (?). Iaf så tackar jag för tipsen! Ska lösa de så fort jag får tid... har massa att fixa innan besiktning.