Min kompis blandar 95 oktan och e85 för att slippa spikningar i sin 940 ltt med uppställt ladd. Stämmer det att iblandningen av e85 hjälper till att ta bort spikning?
Om detta stämmer, blir det ännu bättre med 98oktan och lite e85?
Ska man börja pilla med sådanna saker på trimmade motorer är bredbandslambda en bra investering.
E85 brinner mycket långsammare där av väldigt sällan det spikar som bensin kan göra. Där av byter folk oftast bränsle till e85 o självklart även pga att det ger mer effekt
Min kompis blandar 95 oktan och e85 för att slippa spikningar i sin 940 ltt med uppställt ladd. Stämmer det att iblandningen av e85 hjälper till att ta bort spikning?
Om detta stämmer, blir det ännu bättre med 98oktan och lite e85?
Eller så kan han köra bf98 direkt....?
Varför inte löpa linan ut och se till att enbart köra e85 så slipper man stå och slabba med två pumpar hela tiden? För ja, E85 höjer oktantalet.
Ska man börja pilla med sådanna saker på trimmade motorer är bredbandslambda en bra investering.
E85 brinner mycket långsammare där av väldigt sällan det spikar som bensin kan göra. Där av byter folk oftast bränsle till e85 o självklart även pga att det ger mer effekt
Nej det brinner varmare men snabbare, därav lägre EGT osv...
Bilen är ej anpassad för E85 därav går det inte att köra till 100% på det.
Kan det vara skadligt att köra på 98oktan blandat med 30% e85?
Nej det förstår jag också, men om han är så j*vla bajsnödig över spikningarna så är det väl läge att löpa linan ut och anpassa bilen förE85 som är 104 oktan (RON).
Klarar inte bilen av att köras på enbart bf98 så är den helt felinställd.... Gör om gör rätt!