3910
Sök

Vilken bil ska jag ha

powerm84
13 Inlägg
6 september 2013
Trådstartare
#1
finns säkert många liknande trådar men jag skapar en till

har beslutsångerst till bilbyte, nu har jag en s70 -00 gått 26800 mil och jag pendlar ca 55 mil i månaden ibland mer

går i tankarna att byta bil och dom jag har kollat på hittills är v70 och v50 disel

vill ha

*kombi
*inte för dyr bil i pris och äga
*en man kan dra hästsläp med(håller på med hästar)
*vill inte ha något med massa partikelfilterbyten och problem med additiv

min sambo tycker inte jag ska byta bil dels för att de blir inte billigare med både bränsle och lån sen att nya bilar går ju oxo sönder, detta har han ju rätt i. men om jag nu byter bil så är jag ingen sådan som byter bil igen efter 3 år utan jag kommer ha den i flera flera år

hur tycker ni jag ska göra..vad har ni för erfarenheter? är inte låst på volvo bilar utan öppen för förslag

Jag kan inte andas åt en annan människa!!!

4 150 Inlägg
6 september 2013
#2
Subaru forester är ju älskad av hästägare och husvagnsägare. En bra dragbil som fungerar fint till vardags också.
http://www.blocket.se/pitea/Subaru_Fore … 15&w=3

Dock så är inredningen ganska halvdan får jag säga, helt okej men klart bättre i nyare volvo.

Jag hade fortsatt köra din nuvarande bil tills den rasar. Ny bil nya problem och dessutom är det dyrt.
Senast redigerat av zemet (6 september 2013)


powerm84
13 Inlägg
7 september 2013
Trådstartare
#3
jo det är la lite så jag tänker med..men grejen är när den rasar blir allt så akut helt plötsligt

Jag kan inte andas åt en annan människa!!!

1 365 Inlägg
7 september 2013
#4
Fast 26000 mil är ju ingenting för en Volvo. Om den inte känns risig så behöver du nog inte vara särskilt orolig innan 40 000. Naturligtvis kommer du att behöva byta delar under tiden men det hade du fått göra med en annan bil också.



powerm84 skrev:
jo det är la lite så jag tänker med..men grejen är när den rasar blir allt så akut helt plötsligt


1 160 Inlägg
7 september 2013
#5
glöm diesel så lite som du kör

www.LynxTalk.se
420 Inlägg
7 september 2013
#6
Passat 1.9tdi är populära hos dom som kör mycket. (Går billigt och håller bra)
Sök på forumet så bör du hitta en massa trådar om dom.

Och så slipper du använda släp wink

http://i42.tinypic.com/1oos44.jpg

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
7 september 2013
#7
horbybonnen skrev:
glöm diesel så lite som du kör

framför allt utan partikelfilter och sånt smile
55mil i månaden är relativt lite
kör nog längre fast jag har 1mil till jobbet

en ny bil blir inte lönt förens man börjar köra
har en bil som rullar 400mil i veckan som minst som min tant har som kostar oss 10kr/milen

medans jag åker en 740turbo från 91 men kör 55mil i månaden i snitt
då spelar det inte så stor roll vad den drar


när man kör så lite lurar man sig själv bara när man kör diesel och framför allt när man börjar ta lån och skit för att ha bilen medans den gamla bilen är betald och klar


har räknat lite på tjänstebil
till min tant eftersom hon har ett sånt jobb där hon kan få köra en del tjänstemil
där skulle dom fasta kostnaderna hamna på 4000kr i månaden och det slutar med en milkostnad som man inte ens vill räkna på
Senast redigerat av Growe (7 september 2013)

Kör fort så hinner inget hända...

DEVIL
1 171 Inlägg
7 september 2013
#8
Growe skrev:
horbybonnen skrev:
glöm diesel så lite som du kör

framför allt utan partikelfilter och sånt smile
55mil i månaden är relativt lite
kör nog längre fast jag har 1mil till jobbet

en ny bil blir inte lönt förens man börjar köra
har en bil som rullar 400mil i veckan som minst som min tant har som kostar oss 10kr/milen

medans jag åker en 740turbo från 91 men kör 55mil i månaden i snitt
då spelar det inte så stor roll vad den drar


när man kör så lite lurar man sig själv bara när man kör diesel och framför allt när man börjar ta lån och skit för att ha bilen medans den gamla bilen är betald och klar


har räknat lite på tjänstebil
till min tant eftersom hon har ett sånt jobb där hon kan få köra en del tjänstemil
där skulle dom fasta kostnaderna hamna på 4000kr i månaden och det slutar med en milkostnad som man inte ens vill räkna på

Så 2640mil om året är lite för att äga en diesel att köra då menar du? Eller menar du att man måste åka ännu mer för att det skall löna sig? Det räcker att åka 1500 mil på ett år med en diesel för att det skall löna sig.

bmw m power

6 632 Inlägg
7 september 2013
#9
Legosoldaten skrev:
Så 2640mil om året är lite för att äga en diesel att köra då menar du? Eller menar du att man måste åka ännu mer för att det skall löna sig? Det räcker att åka 1500 mil på ett år med en diesel för att det skall löna sig.

Hänger helt på vilken bil, men ur svenssons syn. Dock gäller det inte försäkring då det skiljer sig från person till person.

Volvo V70 2.4d -08
4228:- Skatt
0.68L/mil Blandat

Volvo V70 2.4 170hk -08
2420:- Skatt
0.92L/mil Blandat

2000 mil:
1360L diesel
1840L bensin

(Från Statoils hemsida)
14.88KR/L 95 Oktan
14.98kr/L Diesel

20273~ Diesel
27379~ Bensin

Totalt kostnad bränsle + Skatt:
24501:- Diesel
29799:- Bensin

De/Dem

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
7 september 2013
#10
Legosoldaten skrev:
Growe skrev:
horbybonnen skrev:
glöm diesel så lite som du kör

framför allt utan partikelfilter och sånt smile
55mil i månaden är relativt lite
kör nog längre fast jag har 1mil till jobbet

en ny bil blir inte lönt förens man börjar köra
har en bil som rullar 400mil i veckan som minst som min tant har som kostar oss 10kr/milen

medans jag åker en 740turbo från 91 men kör 55mil i månaden i snitt
då spelar det inte så stor roll vad den drar


när man kör så lite lurar man sig själv bara när man kör diesel och framför allt när man börjar ta lån och skit för att ha bilen medans den gamla bilen är betald och klar


har räknat lite på tjänstebil
till min tant eftersom hon har ett sånt jobb där hon kan få köra en del tjänstemil
där skulle dom fasta kostnaderna hamna på 4000kr i månaden och det slutar med en milkostnad som man inte ens vill räkna på

Så 2640mil om året är lite för att äga en diesel att köra då menar du? Eller menar du att man måste åka ännu mer för att det skall löna sig? Det räcker att åka 1500 mil på ett år med en diesel för att det skall löna sig.

2640 mil ? hon kör 660mil om året ... då lönar det sig inte med diesel


Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
7 september 2013
#11
Legosoldaten skrev:
Growe skrev:
horbybonnen skrev:
glöm diesel så lite som du kör

framför allt utan partikelfilter och sånt smile
55mil i månaden är relativt lite
kör nog längre fast jag har 1mil till jobbet

en ny bil blir inte lönt förens man börjar köra
har en bil som rullar 400mil i veckan som minst som min tant har som kostar oss 10kr/milen

medans jag åker en 740turbo från 91 men kör 55mil i månaden i snitt
då spelar det inte så stor roll vad den drar


när man kör så lite lurar man sig själv bara när man kör diesel och framför allt när man börjar ta lån och skit för att ha bilen medans den gamla bilen är betald och klar


har räknat lite på tjänstebil
till min tant eftersom hon har ett sånt jobb där hon kan få köra en del tjänstemil
där skulle dom fasta kostnaderna hamna på 4000kr i månaden och det slutar med en milkostnad som man inte ens vill räkna på

Så 2640mil om året är lite för att äga en diesel att köra då menar du? Eller menar du att man måste åka ännu mer för att det skall löna sig? Det räcker att åka 1500 mil på ett år med en diesel för att det skall löna sig.

670mil är väll rätt långt från 1500 eller än mindre 2640mil.. nu snackar vi snittat om 55mil i månaden


att köpa en snålbil och betala lån och skit istället för att köra en gammal bil behvöer man köra rätt långt innan det lönar sig...

våran lillbil som går på bensin snittar 0.65-0.67 beronde på hur fort man kört.
den drar markant mer när man ökar farten. ligger man max 100km/h så drar den 0.58 och det är en bensinbil som kostade 3200kr i inköp det är 1månads kostnad på en ny bil istort sätt.

man ska akta sig för att bara kolla kostnaderna på bilen utan att räkna med billån och värdeminskningar.
många verkar tro att det blir så fantastikt bra att välja en ny bil före en gammal skrothög.
sen finns det andra aspekter men om vi bara kollar rent ekonmiskt

jag har räknat på nya bilar tex nya audi a3 tdi och vi åker 2månader för samma kostnad som bara kostnaden för att ha bilen stående på parkeringen 1månad.

oftast finns det en gräns när man ska välja snåla bilar före gamla bilar.
men då får man åka längre än 55mil i månaden
Senast redigerat av Growe (7 september 2013)

Kör fort så hinner inget hända...

508 Inlägg
7 september 2013
#12
Finns även Volvo V70 & V50 flexifuel då är ju skatten lägre och du kan välja bensin eller etanol.


powerm84
13 Inlägg
8 september 2013
Trådstartare
#13
ber så hemskt mycket om ursäkt nu att jag har skrivit fel menar 55 mil i v har 10 mil tur-retur till jobbet om dagen *5 sen privat körning....så i v ska de vara...

får betala över 3000 i månaden i bensin som det är nu sad 1900 i skatt

Jag kan inte andas åt en annan människa!!!

3 722 Inlägg
8 september 2013
#14
Ska du dra släp med hästar å grejer så är det diesel som gäller. En V70 2,4d är fina grejer.


Sök