A-Dahlgren skrev:
MikkoHansen du pratar i nattmössan...
Större turbo = mer luft.
vi kan tex säga såhär då..
Jag hade en 16T den blev maxxad runt 300hk med 1,1bars tryck.
En annan kille hade tex en KKK24 Med samma laddtryck på samma motor men fick ut över 400hk
varför? Jo för att KKK24 kan hantera en större luftmängd än en 16T
Och för att bilen skall gå bra och MÅ BRA så måste man även uppgradera andra saker.
Som tex Spridare,Soppapump,IC/avgassystem osv osv.
Och när du då får in mer luft än vad som är mappat i ditt styrsystem så kan det bli en massa problem.
Spidarna orkar tex inte leverera och bilen riskerar att gå magert.
kylningen räcker inte till osv osv.
Och vadå om bilen kräver 20L luft vid 4000varv?
Sätter du dit en större turbo som hanterar mer luft så blir det problem.
Motorn kommer tro att det kommer in 20 liter luft. men den större turbon pumpar 50liter vid samma laddtryck.
Styrsystemet tror ju fortfarande att det är samma luftmängd som kommer in, så den blandar sina värden efter detta.
"den kommer gå garanterat gå skit vid gaspådrag"
därför måste man mappa bilen för att få rätt värden på luft,bränsle,tryck osv osv.
annars riskerar du RAS!
och varför ens byta turbo om de hanterar lika mycket luft?
Låter ju som att du måste ligga på 4bars tryck med nya turbon för att få någon effekt..