2386
Sök

Volvo 740 gl -86 hackar mellan 2500 och 3500rpm vid fullgas

14 Inlägg
9 september 2013
Trådstartare
#1
Tjena har en Volvo 740 (förgasare) som hacka å går ojämt vid full gas, går hur bra som hälst mä chocken i men utan den hackar den som satan, vid halv gas går det kanon, någon som har nå idéer om felet?

Mvh


14 Inlägg
9 september 2013
Trådstartare
#2
Den dör nästan när jag håller stumt!

Någon som vet!?


5 686 Inlägg
9 september 2013
#3
Kollat skicket på membranet i förgasaren?
Är membranet dåligt så lyfter inte trotteln upp som den ska = motorn går snålt vilket medför att motorn går dåligt och tappar orken.
Byt membranet hur som helst, gummi åldras och är säkert inte bytt på ett bra tag. Ett nytt membran kostar ändå bara 50kr.

Är det blockmonterad fördelare med brytarspets på den?
Byt i så fall till en ny brytarspets och ställ in så den vid fullt öppnat har ett mellanrum mellan elektroderna på 0,4mm. (Såvida brytarspetsen inte är relativt nybytt, ta isf bara och ställ in brytaravståndet).

Är det någon olja i förgasaren?
Utan olja så har man inget accelerationstillskott vilket gör att bilen hackar till när man trycker fullt, med däremot så ska bilen gå bra vid fullgas ändå.

Kollat efter vakuumläckage?

Kollat efter läckage mellan topp och insug?

Kollat efter läckage mellan förgasare och insug?
Senast redigerat av simlar (9 september 2013)


14 Inlägg
9 september 2013
Trådstartare
#4
tack för svar! men saken är ju så konstig för på 3500rmp drar den ju iväg som ett skott igen


5 686 Inlägg
9 september 2013
#5
Ja ta och se över förgasaren och tändsystemet säkert något där som är problemet.

Har du tillgång till en tändinställningslampa så kan du ta och se över hur förtändningen står.

Det låter som att du inte har något accelerationstillskott. Kolla så det är olja i förgasaren, är det ingen olja i förgasaren så tyder det oftast på att membranet är dåligt.

Förgasarmembranet kan ge upphov till väldigt konstiga fel.
(Såvida du nu inte har en K-motor med stående Weber, för där är det inget förgasarmembran)


514 Inlägg
9 september 2013
#6
Är brytarlöst tändsystem på b230a motorerna så man ska normalt inte behöva justera tändningen på dom, skadar dock inte att byta lock rotor o kablar


Avstängd
1 418 Inlägg
9 september 2013
#7
kan ju vara nån som ställt den snålt oxå för att dom tror att dom sparar bensin eller för att klara besikningen

14 Inlägg
9 september 2013
Trådstartare
#8
jag köpte den av en väldigt gammal farbror i går, har inte hunnit kollat så mycket, men tror dock inte att han har varit å pillat på massa grejjor


514 Inlägg
9 september 2013
#9
Membranet är säkert gammalt som gatan då, om bilen är orörd


14 Inlägg
11 september 2013
Trådstartare
#10
Tjena igen! membranet bytt, ingen skillnad! såg relativt frächt ut de gamla

nästa ide?


514 Inlägg
11 september 2013
#11
Går för snålt? Ta upp stiftena o se hur dom ser ut


14 Inlägg
11 september 2013
Trådstartare
#12
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193115/193115-845009519e4b7741df19ab119323213e.jpg
Sift

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193115/193115-aec671b7ca96af7c3f75ed2731fbb0b4.jpg


14 Inlägg
11 september 2013
Trådstartare
#13
http://www.youtube.com/watch?v=YTJ6gGlgHPw

Här är video på tomgången när jag gasar, det är mycket värre när jag kör


514 Inlägg
11 september 2013
#14
Låter nästan som att den blivit snålställd och av stiften att döma.
Finns en justerskruv under gasaren som su skruvar med en 8mm långhylsa eller lednyckel.
Skruvar du utåt får den mer soppa inåt mindre soppa, men innan du börjar justera förgasaren tycker jjag du ska se om du har nån eller några tändkablar som felar, kan vara de som gör de oxå


14 Inlägg
11 september 2013
Trådstartare
#15
okej, men ja tycker ju att de är så jävla konstigt att den drar iväg senare vid 3-4000? tycker den ska hacka hela mätaren ut?
'


5 686 Inlägg
11 september 2013
#16
Hur sitter vakuumslangarna?

Kan vara att den är snålställd då man ställer blandningen på låga varv med CO-skruven, men tycker den borde gå dåligt på tomgång också om den är så snålställd eftersom COn mest är på tomgång.

Hur ser fördelarlock och rotor ut?
Gamla tändkablar?
Tändstiftet längst till höger på bilden ser lite taskigt ut när det är så där "krispig" yta och så pass sotigt.

Kolla efter vakuumläckage, kolla så alla vakuumslangar sitter där dem ska.
Byt tändkablar. Slipa bort ärg på rotor och fördelarlocket, är det alldeles för slitet så byt till nya. Kolla efter överslag i fördelarlocket, syns som en svart rand på plasten inne i locket. Byt till nya tändstift.


14 Inlägg
13 september 2013
Trådstartare
#17
stift å kablar bytt ingen skillnad...

att kolla på slangarna, är bästa sättet å häva typ såpa å kolla vart de rör sig kanske?


5 686 Inlägg
13 september 2013
#18
Såpvatten brukar fungera bra, startgas, bromsrengöring och annat som dunstar fort brukar också fungera bra.

Med såpvatten så "bubblar" det som lite vid vakuumläckage, hur små läckage man kan se vet jag däremot inte.

Med startgas eller annan snabbdunstande lättantändlig vätska så märker man det genom att motorn går upp lite i varv (denna metod fungerar inte bra om man har ojämn tomgång).

Personligen brukar jag inte leta efter läckage i vakuumslangar utan jag brukar byta alla slangarna ifall jag är osäker på hur gamla slangarna är då vakuumslang inte kostar många kronor per meter.


14 Inlägg
14 september 2013
Trådstartare
#19
hittar fan inge läckage, kanske rengöra förgasaren å byta förgasar olja?


5 686 Inlägg
14 september 2013
#20
Du kan ju först försöka med att justera på CO-skruven i botten på förgasaren innan du tar isär den, räkna hur många varv du skruvar så du kan skruva tillbaka den ifall det inte gör någon skillnad.

Annars kommer jag inte på något mer du kan testa förutom att ta isär förgasaren, rengöra den och sedan montera ihop den och fylla med förgasarolja.



Sök