2595
Sök

VW Jetta CL 1,8I -90 Blinkande oljelampa vid varm motor.

8 Inlägg
10 september 2013
Trådstartare
Hej! Jag är oduglig när det kommer till bilar så jag tänkte att det var lika bra att vända sig till de kunniga smile

Problemet är att när motorn blir varm blinkar oljetryckslampan och ett otäckt ljud hörs vid gaspådrag. Jag kör på Mekonomens 10-40 olja och enligt stickan har jag olja.
Efter rådfrågning har jag fått veta att det kan vara oljepumpen eller givaren som dummar sig. Vad tror ni?
Om det nu skulle vara pumpen är den svår/kostsam att byta själv?

5 676 Inlägg
10 september 2013
Eftersom du även hör ett "otäckt oljud" vid gaspådrag så tror jag inte det är givaren som dummar sig.

Hur mycket olja har du på stickan?

Vad kör du med för oljefilter?
Det är inte alla filter som har backventil vilket leder till att oljetrycket blir för lågt på tomgång vid varm motor (hade så på min bil med biltema-filter, bytte till ett mann-filter och då höll sig trycket på tomgång vid varm motor, hade däremot inga oljud vid gaspådrag).

Men som någon redan berättat för dig så kan vet vara oljepumpen. Den är inte så svår att byta om man kan basic skruvande, däremot så kostar en helt ny pump runt 1500-2000kr.
Men det är ovanligt att oljepumpar går sönder, mycket vanligare att oljesilen sätts igen så pumpen inte kan suga i sig tillräckligt med olja för att hålla uppe oljetrycket.
För att rensa oljesilen måste oljetråget tas ner och sedan kan man skruva loss uppsugningsröret som silen sitter på för att lättare komma åt att rengöra.

Volkswagen <3
1 133 Inlägg
10 september 2013
Oljepumpen eller silen som är igentäppt. Hade samma problem på min jetta, dock han jag rasa motorn innan jag konstaterade det felet.

Allmänt körd i huvudet

8 Inlägg
10 september 2013
Trådstartare
simlar skrev:
Eftersom du även hör ett "otäckt oljud" vid gaspådrag så tror jag inte det är givaren som dummar sig.

Hur mycket olja har du på stickan?

Vad kör du med för oljefilter?
Det är inte alla filter som har backventil vilket leder till att oljetrycket blir för lågt på tomgång vid varm motor (hade så på min bil med biltema-filter, bytte till ett mann-filter och då höll sig trycket på tomgång vid varm motor, hade däremot inga oljud vid gaspådrag).

Men som någon redan berättat för dig så kan vet vara oljepumpen. Den är inte så svår att byta om man kan basic skruvande, däremot så kostar en helt ny pump runt 1500-2000kr.
Men det är ovanligt att oljepumpar går sönder, mycket vanligare att oljesilen sätts igen så pumpen inte kan suga i sig tillräckligt med olja för att hålla uppe oljetrycket.
För att rensa oljesilen måste oljetråget tas ner och sedan kan man skruva loss uppsugningsröret som silen sitter på för att lättare komma åt att rengöra.

Tack för svaret!
Jag har hela räfflade på stickan
Detta filter kör jag med just nu http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar … 14a49805sv

Härligt då blir det en tripp till fixa det självarn på Q8 smile

FjonkeeN93 skrev:
Oljepumpen eller silen som är igentäppt. Hade samma problem på min jetta, dock han jag rasa motorn innan jag konstaterade det felet.

Tack för svaret! Tråkigt att höra om bilen din, hoppas på att min pärla inte behöver möta samma öde.

5 676 Inlägg
10 september 2013
Ja då är ju inte oljefiltret problemet, då måste det vara oljepumpen eller silen (får hålla tummarna att det bara är silen smile)

Köp en ny oljetrågspackning innan du far till gör-det-själv-hallen, brukar oftast gå sönder vid demontering av tråg.

Sök