Fortsatte med bilen i helgen, plockade av ännu mera delar
Insuget skak flyttas över från gamla toppen
Och även grenröret
Den ser lite mörkare ut på 4 cyl än de andra 3
Topplockspackningen var ju hel denna gången 😊
Börjar bli tomt på grejer.
Grenröret bortskruvat, alla muttrar till det släppte 😊
Nu är även insuget bortskruvat, där var det en insexskruv som blev dålig, men jag har ett litet lager med begskruv. Så jag hittade en likadan i rätt längd.
Isär
Här är den ”nya” toppen som ska dit.. Den har gått i en hetvattentvätt innan de portade och byggde ihop den med nya delar, men det fanns lite oxid som jag tog bort, och så slipade jag insug och avgas anslutningarna plana.
Här ser man lite av portningen
 
Jag har sett på Kartongen som trimkammen kom i att det stod för mekaniska tryckare. Men tänkte inte mer på det. Men så sökte jag på nätet efter åtdragningsmoment till toppen och kamdrevet. Och hittade då denna texten från gtiklubbens hemsida.
”5 överfall =Mekaniska
4 överfall = Hydrauliska
1986 fick alla VW hydrauliska tryckare och därmed bara 4 överfall istället för 5 som det var tidigare.
Dom hydrauliska klara 8000rpm men inga längre stunder. Så om du ska ha mekaniska tryckare så kan du ha höglyftande kam med kraftig duration.
Om man ska ha en körbar motor så är det en inte för vass kam och hydrauliska tryckare som är trevligast och då är avgasvärdet bra och körbarheten fin med effekt på varvtal under 4000rpm.”
Så jag kollade på den nya toppen och den har 5 överfall. Jag har inte kollat på den gamla innan. Men nu när ventilkåpan är av ( och även toppen) så ser jag att den bara har 4 överfall.
Jag visste att den gamla har hydrauliska tryckare, trodde att båda var samma då det bara skiljde på sista bokstaven. Men den fixade toppen är säkert då från en -85:a
Men det gör inget, men nu vet jag varför det står så på kartongen 😊
Demonterade kamdrevet för att kunna lacka det, och toppen.
Jag lackade med dessa förra gången och det blev bra, fanns fortfarande färg kvar i båda burkarna så jag kör det även på denna toppen.
Före
Grundad
Målade detta i halvmatt
Och målad med rätt färg
Det ska tydligen finnas 2 olika spjällhus. Jag såg nåt på tv tror det var wheeler-dealer avsnitt, där de fixade en golf GTI och då monterade han ett större från golf 2.
Undrar om jag har det större eller mindre på min?
Jag fortsatte igår att skruva bort mer, jag ska byta vattenpumpen också
Det blir en större hög på golvet för varje dag.
Jag glömde släppa på de 4 bultarna till remskivan innan jag tog bort generatorn och toppen…. Ja, jag får komma på nåt sett.
Tom i fronten, jag tog även bort grillen så jag skulle komma åt lite bättre.