3755
Sök

Varvar av sig själv / ostabil tomgång

239 Inlägg
11 september 2013
Trådstartare
Idag när jag stod vid ett rödljus så började bilen gasa av sig själv, det var mer än ostabil tomgång, den liksom ... "vrom vrom vrom vrom, korta gaspådrag, kanske en halv sekund, bilden gick inte upp i alltför höga varv, men den varva släppte, varva släppte, pulserade helt enkelt. Stängde av bilen satt på den, och allt var normalt. Sen hände det en halvtimma efter igen ... sad

Testade gasa lite igår, kan det ha med saken att göra? jag körde inte slut på den, men körde kanske 4-5 gånger såfort jag kunde upp till ca 140. Sedan luktar det konstigt från den, påminner lite om lukten från pendeltåg...

Någon som har någon aning? tongue

Bilen är en skyline r33 gtst

Forummoderator
26 322 Inlägg
11 september 2013
Börjar kopplingen säga upp sig tro?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

239 Inlägg
11 september 2013
Trådstartare
Mack skrev:

Hmm, u tell me? smile

Kan det förkalra tomgången också?

Nyss blev den så ostabil att bilen dog.. sad

Mitt hjärta håller också på och dö om den kmr sluta fungera nu... sad

Forummoderator
26 322 Inlägg
11 september 2013
puttepro skrev:
Mack skrev:

Hmm, u tell me? smile

Jag spekulerar bara, men om kopplingen håller på och säger upp sig så borde det väl bli ungefär som att du står på pedalen och slirar, så det hugger och slirar. Motorvarvet går upp och ned och så vidare.
Luktar det dessutom illa så känns det ju lite kopplingsrelaterat.

Hur är det att växla i övrigt?

Forummoderator
9 299 Inlägg
11 september 2013
Låter som din kallstartsventil som kärvar, om du nu har en sån, pendlande tomgång. Undersök om du har en och gör rent den. Bör sitta på insug, spjällhus.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

239 Inlägg
11 september 2013
Trådstartare
Mack skrev:
puttepro skrev:
Mack skrev:

Hmm, u tell me? smile

Jag spekulerar bara, men om kopplingen håller på och säger upp sig så borde det väl bli ungefär som att du står på pedalen och slirar, så det hugger och slirar. Motorvarvet går upp och ned och så vidare.

Den slirar inte något, däremot så i 2an så kan jag gasa när den i vid 2 tusen varv. laddtrycket går upp, men varvräkaren fryser fast ett tag, ger jag maxgas är bilen som ny, allt är ok med den..

Växlarna för övrigt är det inget som helst fel på, och den slirar ingeting..  smile

Forummoderator
26 322 Inlägg
11 september 2013
puttepro skrev:
Mack skrev:
puttepro skrev:

Hmm, u tell me? smile

Den slirar inte något, däremot så i 2an så kan jag gasa när den i vid 2 tusen varv. laddtrycket går upp, men varvräkaren fryser fast ett tag, ger jag maxgas är bilen som ny, allt är ok med den..

Växlarna för övrigt är det inget som helst fel på, och den slirar ingeting..  smile

Hm..ja då vete sjutton. För det lär ju märkas om kopplingen börjar ta slut.

239 Inlägg
11 september 2013
Trådstartare
Mack skrev:
puttepro skrev:
Mack skrev:

Hm..ja då vete sjutton. För det lär ju märkas om kopplingen börjar ta slut.

var ute och racea lite igår ju, kanske råka bränan den lite och lukten sitter kvaR? vet inte om jag inbillar mig, men luktar mindre och mindre för varje gång jag kör... 

Dock kvarstår tomgångsproblmet och att bilen går hackigt, kan köra på 1an och den liksom gasar och bromsar av sig själv , man hackar sönder helt, bromsar ner, och så blir det till tomgångsproblem..

498 Inlägg
12 september 2013
Kan inte ha blivit ett läckage från en laddtrycksslang eller vakumslang !?!?
Tänkte när du skrivit att du har raceat och det luktar skit från bilen så kanske en slang har gått åt skogen.
Ta och kolla över slangar och kanske använda dig att startgas för att se om den reagerar på annat sätt när du sprayar.

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

239 Inlägg
12 september 2013
Trådstartare
SLG skrev:
Tänkte när du skrivit att du har raceat och det luktar skit från bilen så kanske en slang har gått åt skogen.
Ta och kolla över slangar och kanske använda dig att startgas för att se om den reagerar på annat sätt när du sprayar.

Va ute o kika nyss, allt sitter på plats som jag kan se...

Ny sak jag märkte, det kmr sjukt mkt rök från avgassystemet, de vit rök, inte kritvitt, men det är inte sotigt/svart. Bidrar detta till nå vettigt? tongue

Forummoderator
26 322 Inlägg
12 september 2013
puttepro skrev:
SLG skrev:

Ny sak jag märkte, det kmr sjukt mkt rök från avgassystemet, de vit rök, inte kritvitt, men det är inte sotigt/svart. Bidrar detta till nå vettigt? tongue

Kan lika gärna vara du som är paranoid och bara ser kondensen som blir i avgassystemet, hehe.
Försvinner det efter ett tags körning?

239 Inlägg
12 september 2013
Trådstartare
Mack skrev:
puttepro skrev:
SLG skrev:

Kan lika gärna vara du som är paranoid och bara ser kondensen som blir i avgassystemet, hehe.
Försvinner det efter ett tags körning?

Det är mycket möjligt, men när bilen slutade gå ostabilt på tomtgång, så försvann den "kraftiga" röken

239 Inlägg
12 september 2013
Trådstartare

1 160 Inlägg
12 september 2013
hade en gammal Mazda där tomgången gick upp o ner.felet var för lite vatten i kylaren

239 Inlägg
12 september 2013
Trådstartare
horbybonnen skrev:
hade en gammal Mazda där tomgången gick upp o ner.felet var för lite vatten i kylaren

Fyllde på till max, fortfarande samma problem.. sad
Senast redigerat av puttepro (12 september 2013)

239 Inlägg
12 september 2013
Trådstartare
blev fel i filmen, nu borde den funka

http://www.dailymotion.com/user/dm_5231 … eo=x14lpnb
Senast redigerat av puttepro (12 september 2013)

6 738 Inlägg
12 september 2013
nu måste man ju skapa konto o logga in för att se den, kan du inte ladda upp på youtube istället? tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

239 Inlägg
12 september 2013
Trådstartare
Henkix skrev:
nu måste man ju skapa konto o logga in för att se den, kan du inte ladda upp på youtube istället? tongue

Kika igen, bör funka! jag e hel virrig sad

796 Inlägg
12 september 2013
Lukten kan ju vara öppen vevhusventilation. Suger den luft in där så kan tomgången säkert bli ojämn med..
Men som en annan också sa, kolla kallstartsventilen. Tror bilen att den är kall, skickar han in mer bränsle och bilen går ojämt när den är varm. Borde ryka mer vitt då också.

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"

239 Inlägg
12 september 2013
Trådstartare
Hasselstrom skrev:
Lukten kan ju vara öppen vevhusventilation. Suger den luft in där så kan tomgången säkert bli ojämn med..
Men som en annan också sa, kolla kallstartsventilen. Tror bilen att den är kall, skickar han in mer bränsle och bilen går ojämt när den är varm. Borde ryka mer vitt då också.

Ska kika, men den har detta konstiga beteende oavsett om den är kall eller varm

Sök